افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
0

آموزش نگهداري و پرورش انواع ماكيان

  • کد خبر : 1474
آموزش نگهداري و پرورش انواع ماكيان

نگهداری از انواع پرندگان ماکیان میتواند جنبه های مختلفی داشته باشد. برخی از افراد برای بهره مندی از سود بالا اقدام به نگهداری از طیور کرده و برخی نیز به دلیل مصرف گوشت و تخم آنها یا به خاطر سرگرمی از انواع طیور نگهداری میکنند. اما در نظر داشته باشید که پرندگان به عنوان یک […]

نگهداری از انواع پرندگان ماکیان میتواند جنبه های مختلفی داشته باشد. برخی از افراد برای بهره مندی از سود بالا اقدام به نگهداری از طیور کرده و برخی نیز به دلیل مصرف گوشت و تخم آنها یا به خاطر سرگرمی از انواع طیور نگهداری میکنند. اما در نظر داشته باشید که پرندگان به عنوان یک جاندار نیازمند نگهداری هستند که این مورد هم باید به صورت کاملا اصولی انجام گیرد. پرورش انواع طیور همانطور که میدانید از سالیان بسیار دوری انجام میشد و این مورد هم امروزه هم به دلیل نیاز افراد انجام گرفته و حتی برخی از افراد سود بسیار زیادی بابت فروشگاه محصولات گوشتی یا تخم میکنند که این گونه از افراد علاوه بر نگهداری باید اقدام به جوجه کشی نیز نمایند. ما در این مقاله تصمیم داریم تکنیک ها و روش های نگهداری و پرورش پرندگان محبوب و پرفدار را برای شما معرفی کنیم . پس حتما علاقه ی زیادی به این موارد دارید حتما با ما همراه باشید.

جنبه اصلی نگهداری از پرندگان

نگهداری از پرندگان زینتی مسلما بیشتر به خاطر زیبایی و سرگرمی میباشد اما در پرندگانی مانند مرغ ، خروس ، شترمرغ و .. سود، اصلی ترین جنبه نگهداری از ماکیان و پرندگان میباشد. در  نظر داشته باشید که به دلیل مصرف بالای گوشت در ایران و خارح از ایران به ویژه گوشت مرغ باعث میشود تا پرورش این طیور سوددهی بالایی داشته باشد. در پرورش و نگهداری از پرندگان تنها گزینه میزان سود آنها میباشد که در پرندکان متفاوت بوده و به عنوان مثال در پرنده غاز این میزان بهتر میباشد زیرا غاز به عنوان یک پرنده گران قیمت بوده که میتواند سود بهتری نیز داشته باشد. اما در این میان برخی از افراد به دلیل سرگرمی و علاقه اقدام به پرورش طیور میپردازند و هیچ سودی از این روش کسب نمیکنند.

نگهداری از مرغ

مرغ به عنوان یک پرنده محبوب که در ایران بیشترین گوشت مصرفی مربوط به این پرنده میباشد به همین دلیل سود حاصل از پرورش و نگهداری از مرغ مسلما نسبت به سایر پرندگان بیشتر میباشد. بهتر است به این نکته توجه کنید که مرغ ها دارای نژادهای متفاوتی بوده که نگهداری از هر نژادی مناسب نبوده و بهترین نژاد برای پرورش، نژاد بومی و محلی میباشد. زیرا این نوع از مرغ ها مقاومت بسیار زیادی در برابر میکروب و آلودگی دارند و این مورد میتواند به عنوان یک گزینه مناسب بشمار آید.

برای نگهداری از مرغ مسلما نیازمند برخی از تجهیزات مهم مانند آبخوری و دانخوری با تعداد مناسب بوده که در یک محیط استاندارد تعبیه و نصب شود. محیط پرورش مرغ باید روزانه به صورت نظافت شده و هر هفته ضدعفونی شود زیرا به دلیل دمای بالا و رطوبت میزان رشد میکروب و باکتری به شدت افزایش پیدا میکند.

یکی از اصلی ترین مواردی که باید در هنگام نگهداری از مرغ رعایت شود محیط میباشد. رعایت نکردن برخی از عوامل مانند تغذیه مناسب و آب در کمترین زمان ممکن باعث ایجاد استرس در طیور شده و این مورد میتواند به ایجاد بیماری خطرناک به نام کانیبالیسم منجر شود. این نوع بیماری باعث هم نوع خواری در پرنده شده  و باعث میشود تا پرنده از استرس زیاداقدام به تغذیه از همدیگر شوند و همگی به عنوان خسارت بشمار می آید.

نگهداری از شترمرغ

شترمرغ به عنوان یک پرنده بزرگ جثه امروزه جز پرندگان محبوب پرورش دهندگان میباشد که مسلما بعد از مرغ میتواند به عنوان یک پرنده پرسود به شمار آید. اما در نظر داشته باشید که این پرنده فاکتور های حساس تری داشته و این فاکتور ها باعث ایجاد هزینه های اضافی نیز میشود. در نظر داشته باشیدکه پرورش دهندگان شترمرغ باید در تغذیه این پرنده به هیچ عنوان غفلت نکرده و محیط بزرگتری را به آنها اختصاص دهد.

بزرگ بودن جثه پرنده باعث میشود تا میزان دان مصرفی این پرنده افزایش چشمگیری داشته باشد و از همه مهم تر نوع آب آشامیدنی نیز باید کاملا تمیز بوده و خنک باشد زیرا پرنده عادت دارد تا در هنگام مصرف غذا از آب نیز استفاده کند و این مورد در کثیف شدن آب تاثیر گذار بوده که باید آب در تایم های کوتاه تعویض شود. در نظر داشته باشید که نگهداری از شترمرغ نیازمند مدیریت و حساسیت بالایی داشته و به همین دلیل در ایران این پرنده کمتر از سایر پرندگان پرورش داده میشود.

بزرگ بودن جثه این پرنده باعث میشود تا زمین انها نیز ابعاد و مسافت بزرگتری داشته باشید و به دلیل دویدن این پرنده بهتر است نا محیط نگهداری از شترمرغ به صورت مستطیل شکل ساخته شود تا پرنده بتواند به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد.

نگهداری از بوقلمون

هر پرنده ای دارای معایب و مزایای متفاوتی میباشد. در نظر داشته باشید که شروغ نگهداری از بوقلمون بدون برنامه میتواند عواقب بسیار زیادی داشته باشد زیرا این پرنده به علت داشتن قیمت بالا باید به دو روش نگهداری و پرورش داده شود.

روش اول به این گونه میباشد که با خرید پرنده های مولد عمل جفت گیری و تخم گذاری انجام گرفته و سپس تخم ها به جوجه تبدیل شود اما متاسفانه بوقلمون های مولد قیمت بالاتری دارند که برخی از افراد در این هنگام از روش دوم استفاده میکنند. در این روش فرد با خرید جوجه بوقلمون عمل نگهداری را انجام میدهد. نگهداری از بوقملون نیازمند رعایت فاکتور های متنوعی مانند واکسیناسیون ، تغذیه و … میباشد.

پرورش بوقلمون های یک روزه به دلیل حساسیت بالا بسیار دشوار بوده و باید یک محیط استاندارد مجهز به تجهرات سرمایشی و گرمایشی ساخته شود تا بتواند دمای بدن پرنده را حفظ کند.

نگهداری از مرغ مینا

مرغ زینتی و سخنگوی مینا به عنوان یک پرنده سخنگو در ایران توسط افراد بسیار زیادی نگهداری و پرورش داده میشود ولی مهم ترین مورد که باید به خوبی رعایت شود نوع نگهداری از آن میباشد. زیرا مرغ مینا به دلیل حساسیت بالا اگر شرایط خوبی نداشته باشد میتواند باعث ایجاد استرس در پرنده شده و این مورد تاثیر بیشتری در فعالیت پرنده دارد. در نظر داشته باشید که مهم ترین عامل در نگهداری از مرغ مینا قفس این پرنده بوده که باید دارای ابعاد بزرگتری باشد تا پرنده به خوبی بتواند در داخل قفس فعالیت داشته باشد. برخورداری از تجهیزات در داخل قفس مانند نشیمنگاه میباشد که پرورش دهنده باید از نشیمنگاه پلاستیکی استفاده کند زیرا استفاده از نشیمانگاه چوبی میتواند سلامت پرنده را تهدید کند و دلیل این کار هم میتواند به این گونه باشد که چوب قابل جویدن بوده و امکان دارد توسط پرنده خورده شود.

تغذیه مرغ مینا هم مورد مهمی بوده که باید به خوبی رعایت شود. این پرنده سخنگو در طبیعت از حشرات ، میوه ، سبزیجات و … تغذیه میکند به همین دلیل باید در هنگام نگهداری در خانه این مواد غذایی در طول روز در اختیار پرنده تامین شود تا املاح معدنی مورد نیاز مرغ مینا به خوبی تامین شود در غیر اینصورت میتواند روز به روز باعث ضعف پرنده شود.

نتیجه گیری

نگهداری از هر پرنده ای چه بومی و چه زینتی سختی هایی دارد زیرا پرنده برای رشد و تکامل نیازمند تغذیه ، شرایط نگهداری و … بوده و باید به خوبی توسط پرورش دهنده تامین شود. در نظر داشته باشید که نوع تغذیه در هر پرنده ای متفاوت بوده و این عامل باعث میشود تا پرورش دهندگان با توجه به نیاز هر پرنده نیاز های مهم را تامین کرده تا بتوانند بازدهی های لازم را دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.