افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

اسپرینکلر برج خنک کننده چیست؟

  • کد خبر : 1208
اسپرینکلر برج خنک کننده چیست؟

اسپرینکلر(sprinkler head) یا به عبارتی دیگر آب پخش کن کولینگ تاور به قطعه ای گفته می‌شود که کار پاشش و توزیع آب را در برج خنک کننده انجام می‌دهد که در مواقعی با نام کلگی توزیع آب نیز شناخته می‌شود، در این مقاله می‌خواهیم بطور کلی و دقیق تر به بررسی این قطعه بپردازیم. اسپرینکلر […]

اسپرینکلر(sprinkler head) یا به عبارتی دیگر آب پخش کن کولینگ تاور به قطعه ای گفته می‌شود که کار پاشش و توزیع آب را در برج خنک کننده انجام می‌دهد که در مواقعی با نام کلگی توزیع آب نیز شناخته می‌شود، در این مقاله می‌خواهیم بطور کلی و دقیق تر به بررسی این قطعه بپردازیم.

اسپرینکلر چیست؟

این وسیله به صورت چرخشی و دوار مانند، کار ریزش و توزیع آب را در برج خنک کننده انجام می‌دهد، به همین علت با نام آب پخش کن شناخته می‌شود، بطور معمول متریال این تجهیز بکار رفته در برج خنک کن از برنج، چدن، استیل و آلومینیوم می‌باشد. نکته قابل توجه در این قطعه این است که تنها در سیستم پاشش آب بطور مدور در برج های خنک کننده گرد و یا مخروطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپرینکلر از چه قسمت هایی تقسیم شده اند؟

اسپرینکلر در کولینگ تاور تشکیل شده از دو بخش بسیار مهم:

الف) بخش ثابت اسپرینکلر(stator)

ب) بخش متحرک اسپرینکلر(rotor)

قسمت ثابت کلگی آب در کولینگ تاور قطعه ای می‌باشد که محل نصب آن بر سطح لوله اصلی ورودی برج خنک کننده است. حال به بخش متحرک کلگی آب در کولینگ تاور همان مقطع روتو یا دوار مانند برج خنک کننده می‌گویند که در سطح بالای برج خنک کننده نصب می‌شود این روتو در اسپرینکلرهایی با سایز بیشتر از 4 اینچ که معمولأ از یک مهره تزریق روغن کاری برای چرخیدن آسان و روان اسپرینکلر تشکیل شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اندازه های بزرگ آب پخش کن ها به علت حجم فشار و دبی بالای باعث خشکی و اصطکاک در قسمت های درگیر با آب و از بین رفتن روغن در بخش بلبرینگ و عدم چرخش مناسب در توزیع آب می‌شود.

طریقه نصب اسرینکلر برج خنک کننده

همانطور که فهمیدیم بخش ثابت در اسپرینکلر کولینگ تاور در سطح لوله ورودی نصب شده در دستگاه متصل می‌شود که به وسیله پیچ های خودکار محکم به لوله پیچ می‌گردد و برای مستحکم کردن بخش اتصالات اسپرینکلر از چسبی به نام ماستیک استفاده می‌کنیم. معمولأ در سایزهای بزرگ آب پخش کن کولینگ تاور برای تنظیم زاویه لوله خروجی از قلاب و مهارکش استفاده می‌کنیم.

انواع اسپرینکلر برج خنک کننده بر اساس نوع متریال

بطور کلی اندازه دبی کولینگ تاور برای اسپرینکلر به دلیل سایزهای مختلف کلگی آب در کولینگ تاور متفاوت هستند که معمولأ دسته بندی سایزهای اسپرینکلرها از 2 اینچ شروع و تا 12 اینچ طراحی و تولید می‌شود. همانطور که گفته شد آب پخش کن در مدل های مختلف با متریال متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌گردند، معمولأ معیارهایی برای این دسته بندی وجود دارد که شامل اندازه دبی آب بر گردش، سایز اتصالات، ظرفیت بردوتی، نوع کاربری و فشار کاری وارد شده بر برج خنک کننده و اسپرینکلر در این دسته بندی قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی ها و معایبی دارند.

آب پخش کن های چدن:

این مدل از اسپرینکلر برج خنک کننده معمولأ به وسیله روش های ریخته گری تولید می‌شوند. اسپرینکلر چدنی به همراه قالب های آماده در سایزهای مختلفی می‌باشد که به وسیله دستگاهی به نام چدن کوره ساخته می‌شود. نکته قابل توجه درباره این آب پخش کن چدنی اندازه وزن و فشار کاری بیشتر آن نسبت به جنس آلومینیومی آن است. هنگامی که شرایط آبی کولینگ تاور با گردش زیادی همراه باشد از این اسپرینکلر با این نوع متریال استفاده می‌شود که قابلیت چرخش و پاشش آب با دبی بالا را به همراه دارد.

آب پخش کن آلومینیوم:

این مدل از اسپرینکلر از متریال شمش خام آلومینیومی تولید می‌گردد و تراشکاری این قطعه بر اساس سایز و مشخصات درخواستی خریدار می‌باشد. این اسپرینکلر آلومینیومی در دو مدل رزوه ای و پیچ خودکار طراحی و تولید صورت می‌گیرد. برخی از ویژگی های این آب پخش کن می‌توان به مصرف انرژی کم به علت فشار کاری کمتر اشاره کرد که نکته بسیار قابل توجهی در برج خنک کننده یا کولینگ تاور می‌باشد همچنین این قطعه آلومینیومی دارای سیستم روغن کاری برای اندازه سایزهای مثبت 4 اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرد، آخرین نکته مورد توجه درباره این آب پخش کن نصب راحت در سیستم برج خنک کننده و تعمیرات آسان می‌باشد.

آب پخش کن برنجی:

پس از تحقیقات فراوان این نوع اسپرینکلر با رتبه بالا جز بهترین متریال در تولید سیستم پاششی آب به حساب می‌آید نحوه تولید این آب پخش کن همانند مدل متریال آلومینیومی تولید و تراشکاری می‌شود. می‌توان به یکی از بالاترین مزایای این اسپرینکلر برنجی کارکرد آن به شکل روان و بدون صدا اشاره کرد که البته قیمت این اسپرینکلر در مقایسه با انواع دیگر اسپرینکلر ها بسیار تفاوت دارد و عمومأ از این مدل متریال بیشتر در برجهای خنک کننده چیلر به شدت کاربرد دارد و همچنین این قطعه نیز روشی همانند تولید متریال آلومینیومی و چدنی دارد. این قطعه دارای سیستم روغن کاری برای اندازه هایی با سایز های بالا 3 اینچ می‌باشد.

آب پخش کن پلاستیکی (abs) برج خنک کننده:

آب پخش کن پلاستیکی به علت رسوب گیری پایین و دوام و طول عمر بالا در برجهای خنک کننده با دبی آب در گردش پایین کاربرد فراوانی دارد. متریال استفاده شده در این قطعه از کولینگ تاور از جنس پلی پروپیلن و با روش تزریق پلاستیک انجام می‌گردد. این اسپرینکلر در سایزهای بسیار بزرگ به دلیل مقاومت پایین در برابر تحمل فشار تولید نمی‌شود و معمولا سایزهای تولید شده این اسپرینکلر بین 2 تا3 اینچ می‌باشد.

قیمت اسپرینکلر برج خنک کننده

اسپرینکلر برج خنک کننده به این دلیل که بطور مداوم در حال گردش و پاشش آب می‌باشد باید در مدت زمان معینی به طور مداوم تعمیر یا تعویض گرددند که این کار یکی از مهمترین بخش ها در آورهال است، که در یک برج خنک کننده بحساب می‌آید و همچنین بر روی این قطعه باید بطور مداوم تعمیر، بررسی و روغن کاری نیز انجام گیرد. دو مورد بسیار قابل ذکر در تعیین قیمت اسپرینکلر وجود دارد که اولین نکته آن متریال آب پخش کن توجه کرد و نکته دیگر آن سایز و اندازه آب پخش کن می‌باشد.

شما خریداران محترم می‌توانید برای دسترسی به قیمت و اطلاعات بیشتر اسپرینکلرهای برج خنک کننده و خرید این قطعه با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت ممکن با شماره های تلفن های شرکت دماگستر در ارتباط باشید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1208

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.