افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

اسپیسر چیست چه کاربرد و مزایایی دارد؟

  • کد خبر : 1581
اسپیسر چیست چه کاربرد و مزایایی دارد؟

اسپیسر چیست؟ این قطعه ی کاربردی چه مزایا و معایبی دارد؟ بیشتر از این قطعات در کجاها استفاده می شود؟ جهت پاسخ به این سوالات ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید. در یک تعریف یا بیان ساده در پاسخ به این سوال که اسپیسر چیست  می توان گفت: اسپیسر از لحاظ لغوی به معنی فاصله نگهدار یا فاصله […]

اسپیسر چیست؟ این قطعه ی کاربردی چه مزایا و معایبی دارد؟ بیشتر از این قطعات در کجاها استفاده می شود؟ جهت پاسخ به این سوالات ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید.

در یک تعریف یا بیان ساده در پاسخ به این سوال که اسپیسر چیست  می توان گفت: اسپیسر از لحاظ لغوی به معنی فاصله نگهدار یا فاصله گذار می باشد. این وسیله امروز در ایجاد سازه های گوناگون کاربرد دارد. جالب است بدانید این وسیله کاربردی در ایجاد پوشش میلگرد نقش بسزایی خواهد داشت.

استفاده از اسپیسرها چه مزایایی دارد؟

همانطور که میدانید میلگردها در مجاورت و تماس با مواد شیمیایی مختلف مانند ( سولفانات و … ) و همچنین شرایط محیطی گوناگون ( هوا و رطوبت) دچار خوردگی یا زنگ زدگی خواهد شد که این موجب شده تا اثرات بسیار زیانباری و گاهی اوقات جبران ناپذیری بر روی سازه ایجاد کند. اما در هنگام استفاده از این وسیله کاربردی و خاص، پوششی که بر روی میلگرد ایجاد خواهد شد موجب می شود تا آن را در مقابل عوامل گوناگونی ( رطوبت، مواد شیمیایی و …) حفظ کند.

در زمان های گذشته برای آنکه بین سطح بتن و میلگرد فاصله ی مناسبی ایجاد نمایند از قطعات گوناگونی مانند سنگ و چوب استفاده می‌ کردند. نکته ی قابل توجهی که در رابطه با این موضوع لازم است بدانید اینکه این قطعات دوام بسیار خوبی نداشتند و از طرف دیگر پوشش به وجود آمده ای که بر روی میلگرد ها ایجاد می گردید، یکنواخت نبود. در نتیجه خیلی راحت میلگردها دچار خوردگی می شدند. اما این روزها با وجود این اسپیسرها، برخی از این مشکلات برداشته می شود. پوشش به وجود آمده بر روی میلگرد به صورت یکپارچه است.

جالب است بدانید که در ساختن بتن مسطح، برای آنکه راندمان تا حدودی افزایش یابد از این قطعه استفاده می ‌کنند. ناگفته نماند که این قطعات، ابزارهای بسیار مفید و سودمندی هستند. در حین استفاده ( در بتن مسطح ) مانع از حرکت میلگرد می ‌شوند و به عبارت دیگر آن را ثابت نگه میدارند.

همه این ویژگی های خاص و منحصر به فرد در اسپیسرها موجب شده تا آن را به عنوان یک قطعه بسیار مناسب و کارآمد و در عین حال مقرون به صرفه شناخته بشناسند. این قطعه ی مفید و کارآمد به نام ‌های دیگری به نام کاور بتن، لقمه بتن، کاور میلگرد، فاصله نگهدار و … شناخته می شود.

در چه مواقعی از اسپیسرها استفاده می شود؟

. هنگامی که از این وسیله  کاربردی استفاده نمی شود سبب چسبیدن میلگردها و همچنین چسبیدن آرماتور به بتن می گردد. حتی گاهی اوقات سبب بیرون آمدن میلگردها و آرماتورها خواهد شد. در صورت وجود هر کدام از این مواردی که به آن اشاره نمودیم موجب شده تا هوا و رطوبت به درون سازه نفوذ کند و سبب خوردگی میلگردها شود.

همه این عوامل به نوبه ی خود باعث شده تا اثرات زیانباری برای سازه به وجود آورد. در صورت استفاده از این وسیله کاربردی مانع از وقوع هر کدام از این عوامل شده و علاوه بر آن بر کیفیت سازه و سرعت عمل ساخت سازه بسیار تاثیرگذار می باشد.

در پل سازی، سد سازی، پروژه های عمرانی تونل سازی، ساختمان سازی و … از این قطعات کاربردی استفاده می شود. برای آنکه فاصله ی بسیار دقیقی بین میلگرد و قالب ایجاد گردد از انواع اسپیسرها استفاده می شود. ناگفته نماند که این قطعات دارای ابعاد، اشکال و مقاومت های گوناگونی هستند. با توجه به بازی که بر روی سازه است میتوان نوع و مدل مناسب آن را انتخاب کرد. انواع اسپیسرها به شکل های پلاستیکی، بتنی و فلزی تولید و عرضه ی بازار می شوند.

اسپیسرهای پلاستیکی به علت ویژگی های منحصر به فردی و خاصی همچون: قیمت بسیار مناسب، وزن کمتر و … مورد توجه پیمانکاران قرار گرفته اند. انواع پلاستیکی آن در قیاس با نوع فلزی و بتنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به برخی از معایب و مزایای اسپیسر  پلاستیکی بپردازیم:

معایب و مزایای اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی:

به جرات می توان ادعا کرد که اسپیسرهای پلاستیکی، رایج ترین اسپیسرهای مورد استفاده در پروژه های بزرگ و کوچک ساختمانی می باشند. برخی از معایب این مدل از قطعات این است که در قیاس با دو نوع دیگر ( بتنی و فلزی) از مقاومت کمتری برخوردار هستند همچنین در برابر تغییرات حرارتی مقاوم نیستند. در حقیقت این قطعات دارای ضریب انبساط و انقباض بیشتری هستند. هنگامی که بتن سرد و گرم می شود در اندازه و شکل این قطعات تغییراتی به وجود می ‌آید که این تغییرات سبب به وجود آمدن فضاهایی بسیار کوچک در بین میلگرد و بتن خواهد شد و به مرور زمان موجب فرسایش آن می شود.

مازاد بر تمام معایبی که در متن بالا به آن اشاره نمودیم، شاید برای همگان این سوال پیش آمده باشد که چرا بیشتر از این نوع قطعات بیشتر استفاده می شود. در متن زیر قصد داریم به برخی از مزایای آن بپردازیم:

  • * در حقیقت مهم ترین مزیت های آن مقرون به صرفه بودن آن است. در واقع هزینه ی ساخت آن در قیاس با دو مدل دیگر کمتر می باشد.
  • * از آنجایی که پلاستیک جزو موادی می باشد که به راحتی می توان آن را به هر شکل و سایزی تغییر داد بنابراین امکان ساخته اسپیسرهای با هر اندازه و اشکالی وجود دارد.
  • * کار کردن با آن ها بسیار سریع و راحت تر است.

اسپیسر بتنی

اسپیسرهای بتنی بعد از انواع پلاستیکی،  رایج ترین آنها هستند که استفاده از این نوع قطعات مزایایی دارد استفاده از این قطعات تا حدودی برخی از معایب و ضعف های انواع قطعات پلاستیکی را برطرف می نمایند. یکی از مهمترین مزیت های بارز آنها این است که از مقاومت بالایی برخوردار هستند و احتمال تماس میلگرد، بتن و مواد فرسایش دهنده کم است. از آنجایی که جنس این نوع قطعات بتن است، در نتیجه سازگاری بالایی با میلگرد و بتن دارند.

برخی از معایب این قطعات: هزینه ی ساخت آنها بالاست همچنین وزن بالایی دارند.

میان بولت

در واقع برای آب بند کردن انواع دیوارهای بتنی همچنین آب بندی کردن مقاطع دیگر از میان بولت ها استفاده می کنند. میان بولت ها در مدل های گوناگونی همچون فلزی، چدنی و پلاستیکی تولید و عرضه بازار می‌ شوند. در واقع میان بولت پلاستیکی قیمت آنها در مقایسه با انواع میان بولت های ( فلزی و چدنی ) بسیار مناسب‌ تر است و در اندازه‌ های گوناگون ساخته می ‌شوند. ناگفته نماند که این میان بولت ها از مواد با کیفیتی ( وینیل کلراید ) ساخته می ‌شوند و هیچ گونه واکنشی با بتن انجام نخواهند داد.

واتر استاپ

واتر استاپ یا آب بند عنصری مورد استفاده در سازه های بتنی است که جلوگیری از نفوذ سیالاتی مانند (آب و .. ) در درزها و مفاصل آن تعبیه خواهد شد.  در حقیقت این آب بندها از مواد گوناگونی ساخته می‌ شود و نوارهای مختلفی با ضخامت و پهنای مشخص می باشند.  عوامل گوناگونی همچون جهت قرار گرفتن، فشار هیدرواستاتیک، نوع حرکت مفصل، نوع سازه و … بایستی در حین  انتخاب واتر استاپ در نظر گرفته شود.

خرید اینترنتی از مدرن سازان چگونه است؟

در این مقاله شما را با انواع اسپیسر و واترساپ به طور کامل آشنا نمودیم، جهت خرید انواع واتر استاپ، میان بولت پلاستیکی و اسپیسرهای با کیفیت با قیمت های مقرون به صرفه می توانید به وب سایت ما به نشانی www.modernsazan.com  مراجعه نمایید

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1581

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.