افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

انواع ارتودنسی کدامند و کدام برای من مناسب‌تر است؟

  • کد خبر : 3970
انواع ارتودنسی کدامند و کدام برای من مناسب‌تر است؟

زیبایی دندان‌ها نقش زیادی در زیبایی چهره هر انسانی دارد. به همین دلیل خیلی از افراد به انجام ارتودنسی رو آورده‌اند. ‌در این جراحی نامرتب بودن دندان‌ها و شکل عقب و جلوی آن‌ها از بین می‌رود. ارتودنسی‌ها انواع مختلفی دارند و همین امر موضوع بحث امروز ماست. این که کدام نوع از ارتودنسی بهتر است […]

زیبایی دندان‌ها نقش زیادی در زیبایی چهره هر انسانی دارد. به همین دلیل خیلی از افراد به انجام ارتودنسی رو آورده‌اند. ‌در این جراحی نامرتب بودن دندان‌ها و شکل عقب و جلوی آن‌ها از بین می‌رود. ارتودنسی‌ها انواع مختلفی دارند و همین امر موضوع بحث امروز ماست.

این که کدام نوع از ارتودنسی بهتر است و این که اصلا چه انواعی از ارتودنسی در بازار وجود دارد. گفته شده است که دو مدل کلی از ارتودنسی موجود است که هر کدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید، قطعا با انواع ارتودنسی آشنایی بیشتری خواهید یافت. این جا است که تصمیم گیری شما نیز بهبود می‌یابد و بهترین نوع از ارتودنسی را انتخاب می‌کنید.

ارتودنسی چیست؟

قبل از این که وارد مباحث مربوط به انواع ارتودنسی شویم، می‌خواهیم بدانیم که ارتودنسی چیست. ارتودنسی دندان یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن مشکلات دندان به شمار می‌آید. در این روش با استفاده از دستگاه‌های مخصوص سعی می‌کنند که انحراف استخوان فک، نامرتب بودن دندان‌ها، مشکلات فک و مواردی از این قبیل را برطرف کنند.‌

به کمک این روش درمانی می‌توان اعتماد به نفس یک فرد را افزایش داد چرا که بهبود وضعیت دندان‌ها باعث بهبود وضعیت جسم خواهد شد. پزشک با توجه به وضعیت دندان‌های شما مشخص می‌کند که کدام نوع از ارتودنسی مناسب شما است. یعنی قبل از انجام کار دندان‌های شما را بررسی می‌کند. با این حال شما نیز باید اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید تا متوجه شوید که کار پزشک درست است یا نه. همچنین می‌توانید در صورت عدم اطلاع، با پزشکان ماهر تماس برقرار کنید.

ارتودنسی ثابت و مزایای آن

ارتودنسی‌های ثابت به آن دسته از ارتودنسی‌هایی گفته می‌شوند که برداشته از نامشان، ثابت هستند. این گونه از ارتودنسی‌ها خود به انواع مختلف فلزی، سرامیکی، دیمون و لینگوال تقسیم می‌شوند.‌ به کمک ارتودنسی ثابت می‌توانید به جا به جا شدن دندان‌های خود کمک کنید و ناهنجاری‌های فک خود را از بین ببرید. با تشخیص پزشک نوع خاصی از ارتودنسی ثابت که متناسب با شکل و مدل دندان‌های شما است، انتخاب می‌شود.

از جمله مزایایی که این نوع از ارتودنسی با خود به همراه دارد می‌توانیم به تاثیر و عملکرد آن در تصحیح فرم دندان‌ها اشاره کنیم. این ارتودنسی‌ها در مدت زمانی کوتاه می‌توانند به فک شما شکلی مناسب ببخشند.

ارتودنسی

هزینه‌های مناسب از دیگر مزایای این گونه از ارتودنسی‌ها هستند. محدودیت سنی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. یعنی هم کودک و هم بزرگسال می‌توانند از این ارتودنسی بهره مند شوند. در این روش درمان نیازی نیست که بیمار اقدامات درمانی را انجام دهد چرا که دهان و دندان‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. کاری که بیمار باید انجام دهد این است که از دهان و دندان خود مراقبت کند.

معایب ارتودنسی ثابت و عوارض آن

ارتودنسی ثابت اگرچه جزو بهترین انواع ارتودنسی به شمار می‌آید و مزایای زیادی دارد، اما معایبی هم دارد. بیماری که قرار است دست به انتخاب بهترین نوع از ارتودنسی بزند، باید به این معایب هم توجه کافی داشته باشد.

لازم به ذکر است که این روش از روش‌های درمانی، به مراقبت بیشتری نسبت به سایر روش‌ها نیاز دارد. منظور از مراقبت این است که باید مدام دندان‌ها تحت معاینه پزشک باشند.  پزشک با مشاهده وضعیت دندان می‌تواند روند بهبود را بسنجد.

چنانچه باکتری در دهان ایجاد شود، دندان پوسیده شده و تاثیر ارتودنسی از بین خواهد رفت. عیب دیگر، عدم حفظ زیبایی دهان و دندان است. در طول دوره درمان براکت‌هایی که مخصوص انواع ارتودنسی ثابت هستند را در قسمت جلویی دهان قرار می‌دهند.

هنگام خندیدن یا صحبت کردن این براکت‌ها در معرض دید قرار دارند. عیب سوم هم عدم تحرک است ارتودنسی‌ها است.  فقط پزشک می‌تواند سیم، براکت و تجهیزات این نوع از ارتودنسی را از دهان شما خارج کند. بنابراین قادر نخواهید بود که به هنگام خوردن و آشامیدن بهتر عمل کنید.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک نیز دسته دیگر از انواع ارتودنسی را تشکیل می‌دهد. این نوع از ارتودنسی به کمک دندان قالب گیری شده و نامتقارن بودن دندان‌ها را از بین می‌برد. شما هر زمان که بخواهید، قادر هستید که این ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید. از جمله مزایایی که برای این نوع از انواع ارتودنسی در نظر گرفته شده است، هزینه‌های مناسب آن است.

این ارتودنسی با توجه به قابلیت‌ها و برتری‌هایی که دارد، از هزینه‌های مناسبی هم برخوردار شده است. متحرک بودن آن نیز خود یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. در کنار این مزایا باید گفت که زیبایی این ارتودنسی‌ها در مقابل سایر انواع ارتودنسی کم است.

دسته بندی دیگری هم از ارتودنسی‌ها وجود دارد که بر اساس رنگ و شکل و کاربرد، ارتودنسی‌ها را تقسیم کرده است. ارتودنسی رنگی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی نامرئی از جمله این انواع هستند.

ارتودنسی

شما می‌توانید هر کدام از این انواع را البته با مشورت پزشک بپردازید. این ارتودنسی‌ها هزینه‌های متفاوتی هم دارند که این هزینه‌ها با توجه به میزان نابسامان بودن دندان‌ها تغییر هم می‌کنند. گفته می‌شود که هزینه انجام هر کدام از این ارتودنسی‌ها بیشتر از هزینه ارتودنسی متحرک است.

کدام ارتودنسی خوب است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که متقاضیان انواع ارتودنسی دارند، این است که کدام نوع برای من مناسب است. کدام ارتودنسی می‌تواند سریعا فک را به حالت طبیعی در بیاورد. بهترین ارتودنسی دندان ارتودنسی است که بتواند به طور مستقیم با دندان‌های شما ارتباط برقرار کند. معمولا بهترین متخصص ارتودنسی میتواند نوع مناسب را  با توجه به شرایط دندان شما برایتان انتخاب کند.

به طور کلی باید بگوییم که نظر بیمار در این زمینه مهم است اما نظر پزشک از آن مهم‌تر است. پزشک پس از این که دندان‌ها را معاینه می‌کند و وضعیت آن‌ها را آنالیز می‌نماید. بهترین نوع از ارتودنسی را مشخص می‌کند. همچنین با توجه به این که مشتری چقدر هزینه را برای تصحیح دندان‌های خود در نظر گرفته است، می‌توان انواع ارتودنسی را انتخاب کرد. در این زمینه لازم است که به پیشنهاداتی که پزشک می‌دهد اهمیت کافی بدهید. چنانچه اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید با انواع ارتودنسی آشنایی یافته و سپس به پزشک مراجعه کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر نگار حدادی دندانپزشک و متخصص ارتودنسی به آدرس  doctorhadadi.com   مطرح کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3970

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.