افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

بازسازی ساختمان پلاسکو و ناگفته های آن

  • کد خبر : 2104
بازسازی ساختمان پلاسکو و ناگفته های آن

به هر عملی که باعث تغییر و یا تعمیر یک ساختمان بشود ، بازسازی می گویند . بازسازی ساختمان می تواند به دلایل گوناگونی انجام شود که از جمله ی این دلایل می توان به ایجاد تحول و تنوع در ساختمان ، بروز آسیب های مختلف در قسمت های گوناگون ساختمان ، بالا بردن ارزش […]

به هر عملی که باعث تغییر و یا تعمیر یک ساختمان بشود ، بازسازی می گویند . بازسازی ساختمان می تواند به دلایل گوناگونی انجام شود که از جمله ی این دلایل می توان به ایجاد تحول و تنوع در ساختمان ، بروز آسیب های مختلف در قسمت های گوناگون ساختمان ، بالا بردن ارزش اقتصادی ساختمان و … اشاره نمود که با توجه هر کدام از این دلایل نیز می توان از شیوه های مختلف بازسازی ساختمان بهره برد . همچنین به وسیله ی بازسازی هم می توان تغییرات جزیی و ظاهری در ساختمان ایجاد نمود و هم می توان تغییراتی کلی و بطنی در ساختمان ایجاد کرد و روی زیبایی و عمر ساختمان تاثیر بسزایی گذاشت .

شیوه های مختلف بازسازی ساختمان :

همانظور که گفتیم یک ساختمان به دلایل مختلفی مورد بازسازی قرار می گیرد و با توجه به این دلایل و بعد از بررسی ساختمان و مشورت با کارفرما ، می توان شیوه ای را برای بازسازی ساختمان انتخاب نمود که به صرفه ترین و بهترین راه برای بازسازی آن می باشد .

  • شیوه ی ترمیم

اگر یک ساختمان طی گذشت زمان دچار فرسودگی شده و آسیب هایی به آن وارد شود ، با بررسی ساختمان و پیدا کردن آن آسیب ها و ایرادات می توان اقدام به رفع سریع آن ها نمود و با روش ترمیم فقط قسمت ای آسیب دیده را درست کرده و ساختمان را بدون ایراد تحویل کارفرما داد . بعضی از این ایرادات می تواند جزیی باشد و بعضی از این ایرادات می تواند بزرگتر و کلی تر باشد و خطرناک جلوه دهد . به همین دلیل باید حتما چند سال یکبار ساختمان را بررسی نمود و ایرادات آن را قبل از آن که خطرناک شود پیدا نمود .

  • شیوه ی تعویض

گاهی به دلیل خواست کارفرما یا نیاز ساختمان ، ایجاد تغییر کلی و تحول و تنوع در بعضی از قسمت های ساختمان باعث می شود تا به بازسازی روی بیاوریم . در این هنگام می توان از رو تعویض استفاده نمود و لایه و یا قسمت قبلی را به طور کلی کنار زده و لایه و قسمت جدیدی را به شیوه های نوین تر و جدیدتر جایگزین آن نمود . که در این صورت می تواند روی ظاهر ساختمان شما تاثیر بسزایی بگذارد و آن را بسیار نوسازتر جلوه دهد .

  • شیوه ی نوسازی

یک ساختمان ممکن است دچار آسیب های زیادی طی گذشت زمان شود و یا اینکه به طور کلی کاربری قبلی خود را از دست داده و نیازمند تغییرات کلی و کاربری جدید می باشد . در این صورت می توان از روش نوسازی در بازسازی ساختمان استفاده نمود و به طور کلی ساختمان را دچار تغییرات نمود و آن را آماده برای فعالیت های جدیدی که قرار است در آن رخ دهد ، نمود .

مزایای بازسازی ساختمان :

  • به صرفه بودن
  • امکان الحاق یک بخش جدید و یا حذف بخش قدیمی
  • امکان ایجاد تغییرات با کمترین هزینه
  • بالا بردن ارزش ساختمان
  • و …

ساختمان پلاسکو :

ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان های تجاری واقع در نزدیکی چهار راه استانبول در شهر تهران ، پایتخت ایران ، می باشد . این ساختمان در سال 1395 بر اثر آتش سوزی فرو ریخت و باعث آسیب جسمی و مالی به افراد و خانواده های زیادی گشت . می توان ادعا نمود که این ساختمان از ابتدا از نظر معماری مورد توجه بود و همچنین یکی از مهمترین و بزرگترین مراکز مربوط به تولید پوشاک و فروش آن بود . پس از فروریخت آن و آسیب هایی که به آن وارد شد بنیاد مستضعفان با همکاری کسبه و صاحبان مغازه های این ساختمان اقدام به بازسازی و احیای دوباره ی این ساختمان کردند .

طرح جدید برای بازسازی ساختمان پلاسکو :

ساختمان جدید پلاسکو توسط دفتر معماری کوروش رفیعی طراحی شده است و سازه ی ساختمان نیست توسط گروه مهندسی باستان پل به انجام رسیده است .

کانسپت اصلی طراحی ساختمان جدید پلاسکو :

کانسپت را می توان یکی از مهمترین نکات در طراحی این ساختمان شمرد که در نظر داشتند حتما یکی از طبقه های ساختمان مخصوص یاد بود شهدای آتش نشانی که جان خود را در حادثه ی آتش سوزی ساختمان در سال 1395 از دست داده اند باشد .

سازمان بخشی فضایی ساختمان جدید پلاسکو :

می توان گفت از آنجایی که طبقه ی همکف این ساختمان در ارتباط مستقیم با عابر پیاده بود و همچنین طبقه ی پنجم ساختمان به پشت بام متصل می شد از طریق راه پله ای این فضاها را به یکدیگر متصل کرده و فضای یادبود را در آن پیاده نمودند .

نقدهایی که به این طرح وارد است ؟

  • ساختمان طراحی شده فاقد هویت و بدون در نظر گرفتن بافت محله ای است که ساختمان پلاسکو در آن واقع شده بود . به فرهنگ و تاریخ منطقه نیز توجهی نشده است .
  • تلاش برای طراحی فضایی برای یاد بود شهدای آتش نشان صورت گرفته است . اما موفقیت آمیز نبوده است به طوری که از نظر منتقدین قلب ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد .
  • با توجه به پیشینه ی تاریخی و سبک معماری که کشورمان دارا می باشد طراحی نشده است و ایده گرفته از طرح های غربی محسوب می شود .
  • استفاده از آجر به عنوان عنصری اصلی در معماری ایرانی برای این طرح انتخابی نادرست می باشد . چرا که آجر دارای ایراداتی بوده که از جمله ی آن ها می توان به عمر کم آن و آسیب پذیری زیاد آن در مقابل عوامل طبیعی و … اشاره نمود . از طرفی وزن آجر زیاد بوده و از آنجایی که از تعداد زیادی آجر برای طراحی نما استفاده شده است ، وزن نما و به طور کلی وزن ساختمان را بالا میبرد . همچنین بر اثر گذر زمان و با روبرو شدن با بارش باران و … به مرور زمان دچار سیاهی و جذب نمک و بروز سفیدک هایی بر ظاهر آن می شود که می تواند جلوه ی بدی به نما ببخشد .
  • از آنجایی که تهران را می توان استانی زلزله خیز دانست ، استفاده از نماهایی که به راحتی ریزش می کنند و می توانند باعث بروز مشکلات شده و برای افراد حاضر در بیرون ساختمان ایجاد خطر و مشکل کنند ، درست نمی باشد و نمای آجری ، آن هم به این شیوه می تواند در دراز مدت و با وقوع زلزله مشکل ساز شود . که این نیز انتقادی دیگر از منتقدین و صاحبین نظر در حوزه ی معماری و طراحی نما می باشد .

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید ، بازسازی ساختمان دارای شیوه های مختلفی می باشد و همچنین دلایل مختلفی برای عمل بازسازی ساختمان وجود دارد . به طور کلی می توان بازسازی ساختمان را عملی به صرفه در مقابل خرید و ساخت یک ساختمان جدید دانست . یکی از ساختمان های ممهمی که طی این سال ها مورد بازسازی قرار گرفته است و بسیار بازسازی آن پر سر و صدا بوده است ساختمان پلاسکوی شهر تهران می باشد . این ساختمان که از ابتدا نیز از نظر موقعیت مکانی ، فعالیتی که انجام میدهد و نوع معماری بسیار شاخص و قابل توجه بوده است نیز بعد از بازسازی و شیوه ی جدید معماری آن نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفت . بازسازی این ساختمان را می توان یکی از بازسازی های موفق و مفید در این زمینه دانست . به هر حال برای انجام عملیات بازسازی روی ساختمان خو باید با متخصصین این زمینه مشورت کنید . شرکت معماری هیرادانا یکی از جمله شرکت هایی می باشد که در سطح ایران و حتی کشورهای همسایه فعالیت های زیادی در زمینه های مختلف معماری ، دکوراسیون و بازسازی انجام داده است و از تجربه و کارنامه ای پربار برخوردار می باشد . شما با سپردن پروژه ی خود به مهندسین این شرکت می توانید از نتیجه ی رضایت بخش آن کاملا مطمئن باشید .

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2104

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.