افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
0

با آنلودر کمپرسور آشنا شوید

  • کد خبر : 1928
با آنلودر کمپرسور آشنا شوید

 آنلودر کمپرسور یک قطعه ضروری در کمپرسور است که از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. وظیفه این قطعه کنترل جریان هوایی است که به هواساز یا ایرند کمپرسور وارد می شود. وقتی فشار داخل کمپرسور کاهش می یابد، آنلودر کمپرسور راه را باز کرده و هوا را به داخل وارد می‌ کند. زمانی که هوای […]

 آنلودر کمپرسور یک قطعه ضروری در کمپرسور است که از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. وظیفه این قطعه کنترل جریان هوایی است که به هواساز یا ایرند کمپرسور وارد می شود. وقتی فشار داخل کمپرسور کاهش می یابد، آنلودر کمپرسور راه را باز کرده و هوا را به داخل وارد می‌ کند. زمانی که هوای داخل مخزن به حداکثر فشار رسید، آنلودر مسیر جریان هوای ورودی را مسدود کرده و جلوی ورود آن به هواساز را می‌ گیرد. به این ترتیب فشار هوای داخل کمپرسور ثابت می ماند.

آنلودر کمپرسور چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه اصلی آنلودر کمپرسور تنظیم فشار داخل این دستگاه است. آنلودر با باز و بسته کردن مسیر ورود هوا این وظیفه را به انجام می‌ رساند. وقتی فشار هوا در داخل کمپرسور به میزان تعیین شده رسید، پیامی از پنل دستگاه به آنلودر ارسال می‌ شود و به دنبال آن، آنلودر جریان هوای ورودی را قطع می کند. از طرفی آنلودر کمپرسور در زمان خاموشی دستگاه فشار داخل مخزن را تخلیه می کند. در صورت عدم تخلیه مخزن امکان اختلال در راه اندازی مجدد دستگاه وجود خواهد داشت. آنلودر کمپرسور همچنین وظیفه دارد از بازگشت روغن به داخل دستگاه جلوگیری کند.

آنلودر کمپرسور چگونه عمل می کند؟

همانطور که گفته شد آنلودر کمپرسور وظیفه دارد که ورود هوا به داخل ایرند یا هواساز را کنترل کند. وقتی هواساز شروع به کار می کند، آنلودر راه را برای ورود هوا باز می‌ گذارد. به این ترتیب هواساز یا ایرند هوا را به داخل کشیده و فشرده می کند. این جریان تا زمانی ادامه پیدا می کند که فشار داخل مخزن به مقدار معینی برسد. زمانی که فشار به حد استاندارد رسید آنلودر راه ورود هوا را بسته و به این ترتیب جریان ورود هوا را متوقف می‌ کند. در این زمان هواساز همچنان کار می‌ کند ولی جلوی عبور هر گونه هوایی به داخل مخزن مسدود شده است. در ادامه فشرده سازی هوا نیز متوقف می‌ شود و فشار داخل مخزن به ثبات می رسد. در این حالت کمپرسور در وضعیت آنلود قرار دارد. با مصرف هوای داخل مخزن فشار کاهش می‌ یابد. در این حالت آنلودر فرمانی مبنی بر باز کردن دریچه هوا دریافت می کند و راه ورود هوا را باز می‌ کند. به عبارت دیگر آنلودر کمپرسور را در حالت لود قرار می‌ دهد.

مزایای آنلودر کمپرسور چیست؟

وجود آنلودر کمپرسور در دستگاه های فشرده ساز هوا کاملاً ضروری است. در واقع تنظیم و کنترل فشار داخل کمپرسور با بهره گرفتن از این قطعه میسر می باشد. علاوه بر این، آنلودر کمپرسور کمک می‌ کند تا الکتروموتور کمپرسور کمتر روشن و خاموش شود. به این ترتیب استهلاک الکتروموتور کاهش یافته و طول عمر آن افزایش می یابد. آنلودر کمپرسور به مصرف بهینه انرژی نیز کمک می کند. ضمن اینکه با استفاده از دریچه آنلودر کمپرسور این امکان وجود دارد که کمپرسور در حالت آماده به کار قرار داشته باشد.

انواع آنلودر کمپرسور

انواع آنلودر کمپرسور را می‌ توان بر اساس مشخصات فنی و نوع عملکرد به شکل های مختلف دسته بندی کرد. به طور کلی این سیستم ها در سه مدل چرخشی، رفت و برگشتی و دیافراگمی طراحی می شوند. آنلودرهای چرخشی و رفت و برگشتی نسبت به مدل دیافراگمی پرکاربردتر هستند. همچنین انواع آنلودر کمپرسور با توجه به روش کنترل مسیر ورودی به آنلودرهای سری RB ،R و RB  تقسیم می‌ شوند. در آنلودرهای سری R که از نوع رفت و برگشتی و پیستونی هستند، یک پیستون به صورت افقی وظیفه باز و بسته کردن مسیر ورودی را بر عهده دارد. آنلودرهای سری RH نیز به همین شکل عمل می‌ کنند، با این تفاوت که در این سیستم‌ ها پیستون به صورت عمودی مسیر ورودی هوا را باز و بسته می کند. آنلودرهای سری RB در دسته سیستم های چرخشی جای دارند. در این نوع از آنلودرها یک تیغه با گردش نود درجه راه عبور هوا را به داخل کمپرسور باز کرده و می بندد.

در یک طبقه بندی دیگر آنلودرها به دو گروه آنلودرهای نرمال باز و نرمال بسته تقسیم می‌ شوند. در آنلودرهای نرمال باز مسیر عبور هوا در هنگام فشرده سازی باز است. در این سیستم ها بعد از رسیدن فشار هوا به میزان مورد نظر دریچه بسته می شود. البته همیشه روزنه‌ ای باقی می ماند تا فرایندهای روغنکاری و سرمایش به درستی انجام شود. در آنلودرهای نرمال بسته دریچه در حالت عادی بسته است و پس از روشن شدن کمپرسور باز می شود.

ناگفته نماند که آنلودرها از نظر سایز و ابعاد نیز بسیار متنوع هستند. در حقیقت و با توجه به برخورداری کمپرسورها از مشخصات مختلف، این قطعات نیز با تنوع زیادی طراحی می شوند.

اختلالات رایج آنلودر کمپرسور

گاهی آنلودر کمپرسور دچار مشکل شده و عمل نمی کند. دلایل مختلفی برای بروز اختلال در عملکرد این قطعه وجود دارد. برای نمونه ممکن است شیر الکتریکی آنلودر خراب شده یا به صورت اشتباه نصب شده باشد. خرابی و استهلاک کیت یا قطعات آنلودر نیز از جمله دلایل اصلی بروز مشکل در این قطعه است. هرگونه شکستگی، فرسایش و خرابی در این قطعات می تواند آنلودر را قفل کرده و آن را از کار بیندازد. قطعی جریان برق در شیر الکتریکی نیز از دیگر مواردی است که به غیر فعال شدن آنلودر کمپرسور منجر می شود.

نگهداری و تعمیر آنلودر کمپرسور

آنلودر کمپرسور به عنوان یک قطعه مهم در دستگاه کمپرسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عملکرد مناسب این قطعه به صورت مستقیم بر کیفیت و کارایی کمپرسور تاثیر می گذارد. نظارت بر عملکرد و وضعیت آنلودر یکی از اولین اقداماتی است که برای نگهداری از این قطعه انجام می‌ شود. در جریان نظارت بر عملکرد دستگاه هر گونه اختلال یا مشکلی باید بررسی شده و برطرف شود. تعویض به موقع قطعات یا کیت آنلودر نیز از جمله اقداماتی است که تاثیر زیادی بر طول عمر و کارآیی این قطعه دارد. کیت های تعمیراتی آنلودر باید در فواصل زمانی مشخص و به صورت دوره‌ ای تعویض شوند، زیرا فرسودگی این قطعات می‌ تواند عملکرد آنلودر را مختل کند. تغییرات دما، فشار و باز و بسته شدن مداوم دریچه، همه موجب استهلاک قطعات شده و آنها را فرسوده می‌ کند. برای اطمینان از کیفیت قطعات آنلودر بهتر است که در هنگام خرید آنها به مراکز معتبر مراجعه شود. همچنین برای تعویض این قطعات نیاز به دانش و مهارت وجود دارد تا احتمال بروز هر خطایی به حداقل برسد.

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1928

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.