افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

با دستگاه سی ان سی، به روند تولید سرعت ببخشید

  • کد خبر : 3484
با دستگاه سی ان سی، به روند تولید سرعت ببخشید

دستگاه سی ان سی را می‌توان از مهمترین عناصر انقلاب صنعتی دانست. با استفاده از این دستکاه‌، شرکت‌ها می‌توانند کاری را که چندین کارگر ظرفت مدت طولانی انجام می‌دهند، در مدت کوتاهتری با دقت بسیار بالاتر انجام دهند. این دستگاه با استفاده از بروزترین تجهیزات و فناوری، میتوانند در انواع صنعت کاربرد داشته باشند. دستگاه‌ […]

دستگاه سی ان سی را می‌توان از مهمترین عناصر انقلاب صنعتی دانست. با استفاده از این دستکاه‌، شرکت‌ها می‌توانند کاری را که چندین کارگر ظرفت مدت طولانی انجام می‌دهند، در مدت کوتاهتری با دقت بسیار بالاتر انجام دهند.

این دستگاه با استفاده از بروزترین تجهیزات و فناوری، میتوانند در انواع صنعت کاربرد داشته باشند. دستگاه‌ سی ان سی در صنعت خودرو سازی، پزشکی، نفت و گاز و … کاربردهای فراوانی دارد. از سوی دیگر بازار خرید و فروش قطعات سی ان سی مانند بلبرینک، کوپلینگ، سرو موتور، شفت پایه دار و … رونق بسیاری دارد.

به طبع برای استفاده هرچه بهتر مصرف کنندگان، انواع مختلفی از این دستگاه با کاربری‌های خاص تولید شده اند. همچنین محبوبیت و پرکاربرد بودن آن موجب شده تا تولید کنندگان نسخه‌های اقتصادی آن را نیز وارد بازار کنند. در ادامه به بررسی برخی از انواع آن و کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

کاربرد دستکاه سی ان سی در صنعت

سی ان سی (CNC) مخفف کنترل عددی کامپیوتری می‌باشد. همانگونه که از نامش پیداست، این دستگاه‌ها از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. از همین رو در صنایع بسیار حساس مانند پزشکی، نظامی، هوا فضا و پترشیمی، استفاده بسیاری دارند.

صنعت پزشکی

بسیاری از تجهیزات پزشکی و حتی آزمایشگاهی، حساس بوده و باید به صورت خاص طراحی شوند. یک میلی متر اختلاف در بعضی از آنها موجب از بین رفتن کارایی آن می‌شود. از همین رو قبل از تولید انبوه یک محصول، ابتدا آن را توسط دستگاه cnc شبیه سازی می‌کنند. موارد زیر برخی از تولیدات دستگاه سی ان سی هستند.

  • ایمپلنت
  • قطعات الکتریکی
  • قطعات دستگاه‌های MMR و ارتودنسی
  • و …

صنعت هوافضا

همگی از این امر مطلع هستیم که طراحی و ساخت فضاپیماها امری بسیار پیچیده است. با وجود استفاده از دستگاه‌های مدرن، متخصصان و دانشمندان، بازهم شاهد سقوط فضاپیماها و ماهواره‌ها هستیم. ساختن فضاپیماها بدون تجهیزات پیشرفته امری غیرممکن می‌باشد. یکی از این تجهیزات دستگاه cnc می‌باشد. موارد زیر از تولیدات این دستگاه می‌باشد.

  • جسم ایرودینامیکی
  • اتصالات و ابزار برق الکتیریکی
  • آنتن‌ها
  • و …

صنعت حکاکی

از دیگر موارد پراستفاده از دستگاه‌های سی ان سی، صنعت حکاکی است. از این دستگاه می‌توان برای ساختن المان‌هایی که در نمای ساختمان استفاده می‌شود، بهره برد. این دستگاه قابلیت حکاکی روی چوب، سنگ و دیگر المان‌ها را دارد.

در صنعت حکاکی بیشتر از دستگاه لیزری استفاده می‌شود. ولی این دستگاه انواع دیگری هم دارد که به معرفی آنها نیز می‌پردازیم.

معرفی انواع دستگاه سی ان سی

ماشین‌های سی ان سی از جنبه‌های گوناگون انواع مختلفی دارند. مثلا با توجه به سطوح مختلف می‌توان آن‌ها را به دستگاه cnc چوب و ام دی اف، فلزات، پلاستیک، شیشه، سنگ و … تقسیم کرد. و یا مثلا بر اساس نوع عملکرد می‌توان آن‌ها را به دستگاه cnc تراش، فرز، لیزر،برش واترجت، وایرکات و … تقسیم کرد.

دستگاه فرز

ممکن است عملکرد دستگاه فرز و تراش را به اشتباه یکسان در نظر بگیرید. اساس عملکرد فرز و تراش متفاوت است؛ به این صورت که به طور کلی تعریف تراش زمانی است که قطعه در حرکت و یا دوران است و ابزار به صورت ثابت خواهد بود و تعریف فرز زمانی خواهد بود که قطعه ثابت و ابزار متحرک است. یکی از کاربردهای اصلی دستگاه‌های cnc استفاده در فرزکاری است.

دستگاه لیزر

برش لیزر به کمک دستگاه سی ان سی یک فرایند ساخت بدون تماس و مبتنی بر حرارت است که برای سطوح فلزی و غیر فلزی قابل استفاده است. استفاده از دستگاه cnc لیزر هم مثل هر روش دیگری مزایا و معایبی دارد. یکی از مزایای این روش برای برش این است که به کمک آن می‌توان انواع سطوح مختلف مثل سرامیک، پلاستیک، چوب، شیشه و فلز را برش داد.

مورد دیگر اینکه بر خلاف روش‌های دستی و سنتی که محصول خروجی دقت چندان مناسبی نداشت، در این روش دقت برش بسیار بالاست؛ به همین دلیل در صنایعی که نیاز به برش دقیق قطعات وجود دارد می‌توان از روش برش لیزر استفاده کرد.

دستگاه واترجت

دستگاه واترجت همانطور که از نامش پیداست برای برش سطوح مختلف از آب استفاده می‌کند. آب با فشار قوی توانایی برش سخت‌ترین سطوح را دارد. برای برش سطوح گرانیتی و فلزی می‌توان از دستگاه واترجت استفاده کرد.

یکی از مشکلاتی که در برش فلزات با لیزر وجود دارد این است که برخی فلزات توانایی مقاومت در برابر حرارت بالای ایجاد شده در این روش را ندارند و گرمای زیاد موجب ذوب شدن و تغییر شکل فلز می‌شود. در این موارد بهترین راه، استفاده از دستگاه واترجت است. هر چه قطر نازل در روش واترجت کمتر باشد فشار آب خروجی از آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه دقت برش افزایش می‌یابد.

قطعات دستگاه سی ان سی

سی ان سی مانند دیگر تجهیزات مکانیکی، نیاز به مراقبت و سرویس دارد. خوشبختانه به خاطر پرکاربرد بودن این دستگاه، لوازم و قطعات آن مانند سروو موتور، بلبرینگ، کوپلینگ و … به راحتی پیدا می‌شود.

نکته مهم هنگام خرید و فروش قطعات سی ان سی باید از ارجینال بودن آن مطمعن شوید. برای همین ما لاین حرکت را به شما معرفی می‌کنیم که از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی خرید قطعات سی ان سی می‌باشد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3484

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.