افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

برنامه نویس فرانت اند (Front End) کیست؟

  • کد خبر : 1181
برنامه نویس فرانت اند (Front End) کیست؟

برنامه نویسی فرانت اند و بک اند دو عنوان بسیار پرکابرد در حوزه طراحی وب می باشد که هر یک وظایف مشخصی داشته و نحوه فعالیت آنها کاملا با یکدیگر متفاوت و در عین حال مرتبط با هم می باشند. این عنوان شغلی و تخصص شامل دو زیرمجموعه UX و UI بوده و ارتباط مستقیم […]

برنامه نویسی فرانت اند و بک اند دو عنوان بسیار پرکابرد در حوزه طراحی وب می باشد که هر یک وظایف مشخصی داشته و نحوه فعالیت آنها کاملا با یکدیگر متفاوت و در عین حال مرتبط با هم می باشند. این عنوان شغلی و تخصص شامل دو زیرمجموعه UX و UI بوده و ارتباط مستقیم با نحوه نمایش سایت و برنامه با کاربر و میزان رضایت و احساس خوشایند آنها دارد.

FRONT END یعنی چه؟

بسیاری از افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی وب دارند، با اصطلاحات و سمت های شغلی و تخصص های متفاوتی روبرو میشوند که اغلب نوعی ابهام و سردرگمی را در این زمینه برایشان به همراه دارد. به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید در دوره های آموزش طراحی سایت مشهد شرکت کنید، ابتدا با این سوال روبرو میشوید که فرانت اند یا بک اند؟ برای درک بهتر این موضوع، لازم است مراحل طراحی سایت را به دو بخش کلی تقسیم کنید که بخشی از آن کارهای پایه و پشت پرده و ارتباط با سرور را انجام می دهد و گروهی کدهای ارائه شده در بخش سرور را در قالب المان های گرافیکی به کاربر نمایش می دهد. گروهی که در پشت پرده با سرور در ارتباط می باشند و فعالیت ها و کدنویسی های پایه را انجام میدهند اصطلاحا بک اند بوده و فرانت اند با ظاهر سایت و نحوه تعامل کاربر با آن در ارتباط می باشد.

به عبارت دیگر، فارنت اند واسط بین کابر و بخش کدنویسی های انجام شده و سرور بوده و نحوه فعالیت آنها به شدت بر تجربه ای که کاربر در حین ورود و استفاده از سایت و برنامه دارد، تاثیرگذار خواهد بود.

فرانت اند چه مهارت هایی دارد؟

تمام افرادی که در فرانت اند و بک اند فعالیت دارند، در مرحله اول باید دانش برنامه نویسی داشته باشند. اما زبان های برنامه نویسی که این دو گروه از آنها استفاده می کنند با هم تفاوت زیادی دارند. علاوه بر دانش برنامه نویسی، افرادی که به صورت حرفه ای وارد حوزه فرانت اند میشوند، لازم است در UI یا طراحی رابط کاربری نیز مهارت هایی داشته باشند. به عبارت دیگر، فرانت اند از دو بخش طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری تشکیل شده است که UI با نرم افزارهای گرافیکی از قبیل فتوشاپ و ادوبی XD سرو کار داشته و طراح تجربه کاربری با کدنویسی و زبان های برنامه نویسی مخصوص فعالیت دارد. از جمله مهارت های مورد نیاز برای فرانت اند که بر روی تجربه کاربری فعالیت دارد می توان به تسلط و آموزش برنامه نویسی زیر اشاره نمود:

  • HTML: زبان نشانه گذاری بسیار ساده اما کاربردی می باشد که برای ایجاد ساختار صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد.
  • JAVA: بهترین انتخاب برای جان بخشیدن و پویا کردن صفحات وب می باشد و فریمورک های آن همیشه در حال افزایش بوده و جذابیت آن بیشتر میشود.
  • CSS: Cascading Style Sheets یکی از کاربردی ترین زبان ها برای استایل دهی به صفحات وب و متن و تصاویر و غیره می باشد. CSS باعث حذف محدودیت ها در خلاقیت و ایده پردازی طراحان وب شده و کاربرد بسیار زیادی داشته و با حضور در کلاس برنامه نویسی مشهد با جزئیات کامل شرح داده میشود.

علاوه بر تسلط داشتن به زبان های HTML، جاوا اسکریپت و CSS، فرانت اند نیاز به مهارت های دیگری دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خلاقیت و ایده پردازی و طراحی صفحات متفاوت و در عین حال جذاب
  • آشنایی با اصول روانشناسی و تاثیر رنگ ها و سایر المان های موجود در صفحه با کاربران هدف برای بهبود تجربه کاربری
  • تسلط بر طراحی واکنش گرا و استانداردسازی صفحات وب برای دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه و تبلت و سایر دستگاه ها

چطور Front End حرفه ای شویم؟

با توجه به تجربه ای که در برگزاری دوره های آموزش برنامه نویسی داریم، اغلب افراد و مبتدیان در حوزه طراحی وب با نوعی سردرگمی و سوال درباره نحوه تبدیل شدن به فرانت اند حرفه ای مواجه می باشند. با توجه به مواردی که در طول متن به آن اشاره شد، برای تبدیل شدن به فرانت اند ابتدا لازم است تسلط کامل بر html، CSS و جاوا اسکریپت داشته باشید. علاوه براین، باید بتوانید با نرم افزارهای گرافیکی از قبیل فتوشاپ و ادوبی XD قبل از شروع پروژه، ظاهر سایت را برای کارفرما ارائه دهید. مهم تر از همه اینکه، فرانت اند باید مطالعه زیادی داشته باشد و رفتار کاربران در زمان ورود به سایت و استفاده از بخش های مختلف آن و میزان رضایتمندی از هر بخش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در نهایت به بهترین نتایج دست پیدا کند.

درآمد فرانت اند چقدر است؟

از دیگر سوالات رایج در این زمینه می توان به میزان درآمد فرانت اند در ایران و سایر کشورها اشاره نمود. درآمد فرانت اند مانند هر یک از مشاغل در مرحله اول به میزان تخصص و مهارت های فرد بستگی دارد. به همین خاطر می توان گفت درآمد این گروه شغلی از حداقل 3 میلیون در ماه شروع و سقف آن تا ده میلیون و حتی بیشتر ختم میشود. اما در حالت کلی می توان گفت، تبدیل شدن به فرانت اند حرفه ای می تواند راه را برای ورود به بازار کار با درآمد بالا در داخل و خارج ایران هدایت کند و آینده شغلی آن نیز بسیار روشن است.

آکادمی برنامه نویسان مشهد با برگزاری دوره های حضوری و مجازی طراحی سایت و برنامه نویسی در مشهد تمام آنچه باید برای ورود به این حوزه بدانید را ارائه می دهد. برای اطلاع از زمان و شیوه برگذاری دوره های برنامه نویسی در مشهد کافیست نام آکادمی برنامه نویسان مشهد را در اینترنت جستجو کنید یا با شماره 38489315-051 تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.