افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

بهترین روغن موتور برای پراید کدام است؟

  • کد خبر : 3890
بهترین روغن موتور برای پراید کدام است؟

اگر خودروی پراید دارید، باید بدانید بهترین روغن موتور برای پراید چیست؟ در صورت عدم استفاده از روغن موتور مناسب، عملکرد ماشین شما دچار مشکل شده و احتمال خاموشی ناگهانی و بروز تصادف بالا می رود. در این زمان باید برای خرید سپر جلوی پراید، درب موتور یا سایر بخش های آسیب دیده آن به […]

اگر خودروی پراید دارید، باید بدانید بهترین روغن موتور برای پراید چیست؟ در صورت عدم استفاده از روغن موتور مناسب، عملکرد ماشین شما دچار مشکل شده و احتمال خاموشی ناگهانی و بروز تصادف بالا می رود. در این زمان باید برای خرید سپر جلوی پراید، درب موتور یا سایر بخش های آسیب دیده آن به سراغ مراکز فروش لوازم یدکی موتوری و بدنه بروید و بابت تعمیر آن هزینه زیادی بپردازید. برای جلوگیری از این هزینه ها، پیشنهاد می کنیم حتما از روغن موتور مناسبی استفاده کنید.

چرا نباید هر روغن موتوری را برای پراید بخریم؟

بیشتر از 2 دهه که از تولید پراید می گذرد، شرکت سایپا تغییرات زیادی روی سیستم پیشرانه این خودرو به وجود آورده است. این تغییرات باعث افزایش وزن، سطح استاندارد آلایندگی و ایمنی آن شده اند که همگی باعث می شوند نتوان از یک روغن موتور خاص برای همه مدل های پراید استفاده کرد.

بعضی از پرایدها نیز به صورت دوگانه سوز کار می کنند که این ویژگی باعث شده نتوان هر نوع روغن موتوری را برای آنها خرید.

معرفی بهترین روغن موتور برای پراید

معرفی بهترین روغن موتور برای پراید

روغن موتورهایی که برای انواع خودروهای پراید مناسب هستند، در ادامه بررسی می شوند:

روغن موتور برای پراید کاربراتور

پرایدهای مدل دهه 70 که جزو نسل های اول این خودرو هستند، با موتور کاربراتور کار می کنند. فرآیند عرضه خودروهای پراید با موتور کاربراتوری تا 6 ماه اول سال 1383 طول کشید و شرکت سایپا برای خودروهای خود از این موتور استفاده می کرد.

خودروهایی با موتور کاربراتور هزینه نگهداری بیشتری نسبت به نمونه انژکتوری دارند، اما قیمت روغن موتور مخصوص آن ها پایین است و با صرف هزینه ای کم می توانید آن را تهیه کنید.

اگر قصد خرید روغن موتور برای پراید کاربراتوری را دارید، باید روغن هایی با درجه گرانروی 20W50 بخرید. برندهای مختلفی مثل بهران تکتاز، بهران رخش یا بهران صبا روغن موتور مخصوص این پراید را تولید می کنند که کیفیت بالایی دارند و محصولات شان در بیشتر فروشگاه های معتبر عرضه می شوند.

روغن موتور برای پراید انژکتوری

بعد از سال 1383 قوانینی وضع شد که شرکت سایپا را مجبور کرد خط تولید پرایدهای کاربراتوری را متوقف کرده و شروع به تولید انواع خودرو انژکتوری کند. انواع پرایدهای انژکتوری برای اولین بار در سال 1381 عرضه شدند.

قیمت قطعات پرایدهای انژکتوری نسبت به انواع پرایدهای دیگر گران تر است و تعمیرکارهای خیلی کمی برای این نوع از پرایدها وجود دارند. بنابراین باید از روغن مناسب برای آن استفاده کرد تا قطعاتش دچار مشکل نشوند.

اگر قصد خرید روغن برای پرایدهای انژکتوری را دارید، پیشنهاد می کنیم مثل پرایدهای کاربراتوری، از روغن 20W50 استفاده کنید.

برای این مدل از خودرو پراید باید به سراغ روغن هایی با درجه کیفی بالاتر از روغن های معمولی بروید. برندهای مختلفی در کشور ایران مثل پارس پایا یا بهران پیشتاز روغن های 20W50 را با کیفیت خیلی خوب تولید می کنند که می توانید روغن پراید انژکتوری را از آن ها بخرید.

بهترین روغن موتور برای پراید + HP

بهترین روغن موتور برای پراید + HP

در سال 1388، شرکت سایپا تغییرات روی شاسی این خودرو به وجود آورد. با اعمال این تغییرات، وزن خودرو افزایش پیدا کرد و برای همین موتور قبلی به طور کامل پاسخگوی نیاز خودرو نبود. در آن زمان سایپا موتوری با 67 اسب بخار را با دور موتور 5500 rpm تولید کرد که باعث از بین رفتن مشکل به وجود آمده شد.

برای اینکه متوجه شوید خودروی پراید شما + HP است یا نه، می توانید به برچسب های مخصوص آن ها توجه کرد یا درب کاپوت را بالا بزنید و سوپاپ ها را بررسی کنید. اگر روی سوپاپ ها عبارت + HP را دیدید، یعنی در خودروی پراید شما از این نوع موتور استفاده شده است.

هر چند توان موتور پراید در این مدل افزایش پیدا کرده، اما شما همچنان می توانید انواع روغن با گرانروی 20W50 را برای آن بخرید. البته پیشنهاد می شود به سراغ روغن هایی با کیفیت بالاتر بروید. مثلا اگر در موتورهای قبلی از روغن موتور بهران پیشتاز استفاده می کردید، برای کارایی بهتر این موتور بهتر است از روغن موتور سوپر پیشتاز بهران استفاده کنید.

روغن موتور برای پراید یورو 4

در اوایل دهه 90، نهادهای دولتی قوانینی وضع کردند تا موتور خودروها از یورو 2 به یورو 4 تغییر کند. به همین منظور شرکت سایپا از 6 ماه دوم سال 1392 شروع به تولید انواع خودرو پراید یورو 4 با موتوری جدید کرد. موتور خودرو پراید یورو 4، 71 اسب بخار قدرت دارد و با کد M13 شناخته می شود. مصرف این موتور در هر 100 کیلومتر، 6.44 لیتر است.

سایپا در تولید این نوع از خودروهای خود، تغییری در حجم سیلندرها برای سوخت و مخزن روغن ایجاد نکرد. برای این نوع از موتور ها بهتر است از روغن هایی با گرانروی 10W40 استفاده کنید. بهترین روغن های موجود در بازار برای این نوع موتورها بهران سوپر پیشتاز یا بهران رانا هستند.

روغن موتور برای پراید دوگانه سوز

با افزایش قیمت بنزین، بیشتر دارندگان پراید ترجیح شان به دوگانه سوز کردن این خودرو است. برای این مدل از خودروهای پراید بهترین روغن موتور، روغن هایی با گرانروی 10W40 هستند.

از آن جا که قرار است برای خودرو دوگانه سوز خود روغن موتور بخرید، پس پیشنهاد می شود به سراغ روغن موتورهای مخصوص CNG بروید که از جمله آن ها می توان به پارس CNG یا کاسترول CNG اشاره کرد. البته شما می توانید از روغن موتورهای بنزینی هم برای پرایدهای دوگانه سوز استفاده کنید، اما روغن های مخصوص CNG از موتور این خودروها بیشتر محافظت می کنند.

بهترین روغن موتور برای پراید در فصل زمستان

در گذشته برای موتور پراید از روغن موتورهای تک درجه ای با درجه گرانروی 50 در فصل های گرم و سرد سال استفاده می شد. برای همین بیشتر دارندگان پراید با شروع روزهای سرد سال و فصل زمستان، خودروشان را با مشکلات متعددی روشن می کردند. اما حالا با پیشرفت فناوری، روغن موتورهای چند درجه ای و مالتی گرید مثل 20W50 تولید می شوند و عملکرد ماشین را بهبود می بخشند.

روغن موتورهای چند درجه ای با تغییر گرانروی در فصل های سرد و گرم سال، نیاز به تعویض روغن را در این فصل ها از بین می برند.

سخن آخر

انتخاب بهترین روغن موتور برای پراید به مدل خودرو و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر به هر دلیل روغن مناسبی برای خودروتان استفاده نکنید، موتور ماشین یا سایر قطعات آن دچار مشکل خواهند داشت و هزینه ای چند برابری روی دست شما می گذارند. پس برای خرید روغن موتور باکیفیت، وقت و هزینه صرف کرده و به موقع اقدام به تعویض آن نمایید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.