افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

ترک اعتیاد در کلینیک اعصاب و روان راه احیا

  • کد خبر : 3794
ترک اعتیاد در کلینیک اعصاب و روان راه احیا

با وجود شیوع گسترده مواد مخدر، آگاهی پایینی نسبت به آن وجود دارد. در نتیجه؛ افراد در مواجهه با فرد معتاد دست به کارهایی از قبیل زندانی کردن، شکنجه و قطع خودسرانه مواد مخدر می زنند که نه تنها باعث فرار و بازگشت فرد معتاد به مواد مخدر می شود بلکه در مواردی عوارض جبران […]

با وجود شیوع گسترده مواد مخدر، آگاهی پایینی نسبت به آن وجود دارد. در نتیجه؛ افراد در مواجهه با فرد معتاد دست به کارهایی از قبیل زندانی کردن، شکنجه و قطع خودسرانه مواد مخدر می زنند که نه تنها باعث فرار و بازگشت فرد معتاد به مواد مخدر می شود بلکه در مواردی عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. از این رو؛ برای درمان و ترک اعتیاد، باید آگاهی لازم در این زمینه وجود داشته باشد. در این مقاله از کلینیک اعصاب و روان راه احیا قصد داریم تا با اعتیاد و روش‌های ترک اعتیاد آشنا شویم.

اعتیاد

زمانی که فرد به یک ماده یا انجام یک کار وابستگی روانی یا جسمی پیدا کند و در مواجه شدن با آن نتواند جلوی خود را از انجام آن کار یا مصرف آن ماده بگیرد، دچار اعتیاد شده است. معمولا کلمه اعتیاد با مواد مخدر ارتباط تنگاتنگی دارد. زیرا؛ مواد مخدر، موادی طبیعی یا شیمیایی هستند که علی‌رغم آسیب‌های جسمی و روانی، پس از مصرف حس لذت شدیدی در فرد ایجاد می‌کنند. در این صورت؛ فرد برای تجربه دوباره‌ی این حس، مصرف این مواد را تکرار خواهد کرد. به همین دلیل است که در مراکز ترک اعتیاد باید به جنبه‌های جسمی و روانی اعتیاد توجه ‌شود.

چرخه اعتیاد

در مرحله اول پس از آشنایی با ماده مخدر و نحوه مصرف آن، فرد لذت ناشی از آن را تجربه می‌کند. پس از آن، فرد دچار پشیمانی می‌شود و یا اینکه برای مصرف دوباره تردید می‌کند. در این مرحله ممکن است به سمت مواد برود و یا در برابر آن مقاومت کند. پس از آن، مرحله اعتیاد است که فرد برای تجربه دوباره سرخوشی ناشی از مصرف، به سمت مصرف مواد می‌رود. به این ترتیب؛ بدن به دوز مصرفی عادت می‌کند. این افراد برای به دست آوردن دوباره‌ی آن حس باید دوز مصرفی مواد را بالا ببرند. بنابراین؛ هرچه زودتر نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنید، میزان آلودگی شما به مصرف مواد مخدر کمتر خواهد بود.

انواع اعتیاد

اعتیاد جسمی: پاسخ بدن در مواجه با مواد مخدر مقاومت است. یعنی؛ پس از ورود این مواد به بدن، گیرنده‌های عصبی کاهش می‌یابند. به همین دلیل؛ فرد برای تجربه حس لذت ناشی از مصرف مجبور می‌شود دوز مصرفی خود را بالا ببرد.

اعتیاد روانی: در واقع همان لذت ناشی از مصرف مواد مخدر است. در کلینیک‌های ترک اعتیاد اعم از کلینیک اعصاب و روان راه احیا، برای درمان این معضل، علاوه بر ترک جسمی باید به ترک روانی اعتیاد نیز توجه می‌شود.

تمامی مواد مخدر اعتیاد روانی را به همراه دارند! اگرچه ممکن است برخی عوارض اعتیاد جسمی را نداشته باشند. با این حال ترک جسمی اعتیاد بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از ترک روانی اعتیاد است. زیرا؛ در ترک جسمی اعتیاد یا سم‌زدایی، وظیفه بهبودی به عهده پزشک است. اما؛ در ترک اعتیاد روانی، نقش عمده بهبودی به عهده فرد معتاد بوده و در صورت به کار نبستن نکات آموزشی، امکان بازگشت اعتیاد وجود دارد.

انواع مواد مخدر

  • مواد توهم‌زا معمولا اعتیاد جسمی ندارند و میزان اعتیاد روانی آن‌ها نیز کم است. به دلیل اعتیاد پایین و تولید کمتر، قیمت بیشتری دارند و به همین دلیل تقلب در آن‌ها زیادتر می‌باشد. از نمونه‌های آن می‌توان به ال اس دی و اکستازی اشاره کرد.
  • مواد محرک که سیستم عصبی را تحریک می‌کنند مانند آمفتامین و کوکائین.
  • مواد سرکوب کننده سیستم عصبی مانند هروئین و تریاک.

تمامی دسته‌بندی‌های فوق بر اساس اثر مواد بر سیستم اعصاب مرکزی شکل گرفته‌اند. اما؛ گروهی دیگر از مواد مخدر تحت عنوان مواد استنشاقی وجود دارند که طبق نحوه مصرف مشترکشان در این گروه قرار گرفته‌اند. مواد استنشاقی دسته ای از مواد شیمیایی هستند که به سرعت بخار می‌شوند. مانند؛ داروهای بیهوشی، انواع سوخت‌ها، اسپری‌ها و…. برای ترک اعتیاد و رهایی از هرگونه مواد مخدر و مواد اعتیادآور، می‌توانید به کلینیک اعصاب و روان راه احیا مراجعه نمایید.

کلینیک ترک اعتیاد

زیان‌های اعتیاد

به طور کلی؛ هرچقدر میزان اعتیادآوری ماده مخدر بیشتر باشد، زیان‌های آن بیشتر می‌شود. از زیان‌های اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به گسترش بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت، کاهش تدریجی قوای جنسی و از بین رفتن بخشی از نیروی فعال جامعه اشاره کرد. از این رو؛ در تلاش هستیم تا با ارائه جدیدترین روش‌ها برای ترک اعتیاد، نیروهای جوان جامعه را از این مشکل خانمان‌سوز نجات دهیم.

آزمایش اعتیاد

برای فهمیدن اینکه فرد معتاد است یا نه، می‌توان از یک سری آزمایش‌ها تحت عنوان آزمایش‌های اعتیاد استفاده کرد.

آزمایش های اعتیاد به دو دسته آزمایش‌های جسمی و روانی تقسیم می‌شوند.

آزمایش های جسمی: بررسی پلاسمای خون، ادرار، مو و بزاق دهان.

آزمایش روانی: پر کردن پرسشنامه‌هایی توسط فرد معتاد که به بررسی جنبه‌های روانی و رفتاری اعتیاد می‌پردازند. بعد از اینکه با انجام این آزمایش‌ها از وجود اعتیاد در عزیزان خود اطمینان حاصل کردید، برای ترک اعتیاد آن‌ها می‌توانید به کلینیک راه احیا مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد در کلینیک راه احیا

مهم‌ترین اقدام پس از پی‌بردن به اعتیاد، مراجعه به کلینیک‌های معتبر و صحبت با یک مشاور با‌تجربه است. در فرایند ترک اعتیاد باید به سه مرحله ترک و درمان اعتیاد، پاک ماندن بعد از ترک، بازگشت فرد به خانواده و جامعه توجه داشت. برای درمان اعتیاد، روش‌های متعددی وجود دارد که متخصصین کلینیک راه احیا باید با توجه شرایط جسمی و روحی فرد معتاد، تاریخچه مصرف، نوع مخدر استفاده شده و… بهترین روش را انتخاب کنند. این کلینیک به صورت تخصصی آماده کمک به بیماران می‌باشد.

دکتر احیایی

روش‌های ترک اعتیاد در کلینیک راه احیا

  • کاهش مصرف مواد و سم‌زدایی: اولین مرحله ترک اعتیاد که در کلینیک اعصاب و روان راه احیا صورت می‌گیرد، سم‌زدایی و کاهش مصرف مواد مخدر است. هدف این مرحله، خارج کردن مواد مخدر از بدن می‌باشد. انجام سم‌زدایی باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. زیرا؛ زمانی که مصرف مواد مخدر به طور ناگهانی قطع شود، بدن واکنش نشان می‌دهد. در این روش، برای کاهش سختی بیمار از داروهایی استفاده می‌شود. از عوارض سم‌زدایی می‌توان به کمبود خواب، تهوع، خشم و اعتیاد به داروهای درمانی اشاره کرد. اما؛ در صورتی که مصرف مواد مخدر به تدرج کاهش یابد، این گونه عوارض برای بیمار ایجاد نخواهد شد.

درمان رفتاری-شناختی (CBT): روش دیگری که برای درمان بیمار باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد، درمان رفتاری-شناختی می‌باشد. دلیل اصلی که فرد به سمت مصرف مواد مخدر می‌رود فرار از مشکلات است. پس اگر با این مشکلات روبه‌رو شده و برای حل آن‌ها اقدام کند، دلیلی برای مصرف مواد ندارد. درمان رفتاری-شناختی یکی از روش های ترک اعتیاد است که می‌تواند اعتیاد را ریشه کن کند.

روان درمانی: از دیگر روش‌های ترک اعتیاد که در کلینیک راه احیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحریک مغناطیسی مغز و روان درمانی می‌باشد. کارشناسان و روان‌شناسان حاذق در این زمینه به بیماران کمک می‌کنند تا روان خود را از وجود اعتیاد پاک نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا دانش کلی از اعتیاد و ترک آن را در اختیار شما قرار دهیم. کلینیک راه احیا با مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی در زمینه ترک سیگار و اعتیاد، مشاوره، درمان اضطراب، نوروفیدبک، کتامین تراپی،rtms  و… فعالیت دارد و آماده پذیرش بیماران و کمک به ترک اعتیاد و بازگشت این قشر به جامعه می‌باشد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.