افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
0

سوال از وکیل خانواده در زمینه مهریه

  • کد خبر : 3744
سوال از وکیل خانواده در زمینه مهریه

اصولا مهریه عندالمطالبه است به این معنی که به محض وقوع عقد ازدواج مرد موظف است آنچه را که در نکاحنامه  تحت عنوان مهریه تعهد نموده است پرداخت کند. اما مهریه میتواند عندالاستطاعه نیز باشد به این معنی که مرد صرفا زمانی مکلف به پرداخت مهریه است که تمکن مالی ایشان اثبات شود . پس […]

اصولا مهریه عندالمطالبه است به این معنی که به محض وقوع عقد ازدواج مرد موظف است آنچه را که در نکاحنامه  تحت عنوان مهریه تعهد نموده است پرداخت کند.

اما مهریه میتواند عندالاستطاعه نیز باشد به این معنی که مرد صرفا زمانی مکلف به پرداخت مهریه است که تمکن مالی ایشان اثبات شود .

پس چنانچه مهریه عندالاستطاعه باشد و زن مهریه خود را مطالبه کند این وظیفه زن است که اثبات نماید که همسرش دارای اموالی است که مرد باید از محل آن اموال مهریه را پرداخت نماید و در صورت عدم معرفی مالی از سوی زن مرد تعهدی بابت مهریه ندارد.

مهریه و حکم جلب :

ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مقرر میدارد:

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت های مالی است .

چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد ، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است . رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .

بدین معنا که در مهریه تا ۱۱۰ سکه  چنانچه مرد نتواند مهریه را پرداخت نماید این عدم پرداخت  با حصول شرایطی منجر به حبس متعهد مهریه گردد.

روشهای مطالبه مهریه:

۱- ارسال اظهارنامه:

اظهارنامه ورقه چاپی است که دارای ستون خواهان (زن) ، خوانده (مرد) و شرح خواسته است.در اظهارنامه زن از مرد به صورت رسمی درخواست میکند که نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید در غیر این صورت به صورت قانونی نسبت به مطالبه مهریه اقدام خواهد شد

۲- مراجعه به اجرای ثبت:

با توجه به اینکه نکاحنامه سند رسمی لازم الاجرا است ، قانونگذار امکان مراجعه به دوایر اجرای ثبت وفق آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا را به زوجه جهت دریافت مهریه داده است.

۳- مراجعه به دادگاه:

تصور بسیاری از مردم بر این است که  وکیل مهریه را صرفا میتوان از طریق مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست مطالبه نمود .

در این روش زن باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت دادخواست مطالبه مهریه با پرداخت سه و نیم درصد خواسته به عنوان هزینه دادرسی اقدام نماید.

با توجه به رسمی بودن سند نکاحیه بر اساس ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی امکان تامین خواسته و معرفی مال جهت توقیف به محض تقدیم دادخواست یا حتی پیش از آن از اموال زوج وجود دارد.

در این روش که بعضا زمانبر نیز میباشد باید تا زمان صدور رای و اجرای آن جهت پرداخت مهریه صبر نمود.

وکیل مهریه در ازدواج موقت:

یکی از نکاتی که افراد باید به آن توجه بسیار ویژه ای داشته باشند ، انتخاب بهترین وکیل مهریه می باشد . وکیلی که علاوه بر علم و دانش در این قضیه ، از تجربه و مهارت نیز برخوردار باشد . مهریه از جمله حقوق مالی زوجه ( زن ) ، می باشد که به محض منعقد شدن عقد نکاح ، زن مالک آن می شود و زوج ( مرد ) موظف است هر زمان که زوجه مهریه اش را مطالبه کرد ، مهریه را بپردازد . در خصوص مهریه باید افزود که : مهریه زوجه بر طبق قانون مدنی ، با تراضی و توافق زن و مرد تعیین می شود اما در برخی موارد ، سنت های خانوادگی نیز در تعیین مهریه زوجه ، بی تاثیر نیستند .

در ازدواج موقت مهریه الزاما باید وجود داشته باشد به این معنا که چنانچه ازدواج موقتی بدون تعیین مهریه انجام شود آن عقد باطل است.

مهریه ذکر شده در ازدواج موقت نیز در صورت رسمی بودن همچون مهریه ازدواج دایم از سه طریق که در بالا ذکر شد قابل مطالبه است.

در صورتی که مهریه ازدواج موقت رسمی نباشد صرفا از طریق مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست قابل مطالبه است.

مهریه پیش از وقوع نزدیکی:

هرگاه شوهر قبل از نزدیکی ، زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد کند.

فوت همسر و مطالبه مهریه:

در صورتی که مرد فوت نماید زن میتواند از محل دارایی ایشان نسبت به وصول مهریه اقدام نماید.باید دانست که مهریه از دیون ممتاز تلقی میگردد و نسبت به دیون دیگر متوفی اولویت دارد.

بنابراین چنانچه متوفی بدهی های دیگری جز مهریه دارد ابتدا باید مهریه پرداخت شود و سپس سایر دیون تسویه میشود.

مطالبه مهریه عندالاستطاعه چگونه است ?

مهریه عندالاستطاعه به این معنی است که زن باید بتواند مالی را از مرد معرفی کند . در واقع شرط مطالبه این مهریه دارا بودن مرد است.پس شما ابتدا باید اثبات کنید که مرد دارا است.

من مهریه نمیخوام فقط میخوام طلاق بگیرم باید چکار کنم ؟

شما باید شخصا یا از طریق وکیلتان با همسرتان مذاکره کنید که توافق نمایند در ازای بخشش مهریه به ایشان رضایت دهند که پروسه طلاق به صورت توافقی انجام شود

اگر مرد مالی نداشته باشد دیگر تکلیفی به پرداخت مهریه ندارد ؟

اگر مهریه عندالمطالبه باشد مرد در هر صورت باید مهریه را پرداخت کند لیکن در صورت نداشتن مال میتواند اعسار دهد و در این صورت مهریه قسط بندی میشود.

اگر مرد درخواست طلاق دهد آیا حتما قبل از طلاق باید مهریه را بپردازد ؟

نه لزوما ، اگر مرد مالی نداشته باشد میتواند درخواست تقسیط و اعسار بدهد و در این صورت ممکن است زوجین طلاق گرفته باشند و تا سالها پس از آن مرد اقساط مهریه را پرداخت کند

شوهرم درخواست اعسار داده آیا من میتونم اعسارش رو رد کنم ؟

اگر مرد واقعا مالی نداشته باشد و یا شما نتوانید مالی از ایشان معرفی کنید حتی با عدم رضایت شما هم مهریه تقسیط میشود.

همسرم با مرد دیگری رابطه نامشروع داشته و من در دادگاه میتوانم این را اثبات کنم ایا دیگه نیازی به پرداخت مهریه نیست؟

خیر در این مورد نیز شما ملزم به پرداخت کلیه مهریه میباشید

همسرم سه دانگ از خانه مشترکمان را به نام من کرده و در هیچ جا نگفته که این مال در ازای مهریه من باشه،ایا من دیگه نمیتونم از ایشان مهریه بگیرم؟

در این مورد میتوانید به بحث هدایای ازدواج مراجعه کنید . به طور کلی مهریه شما قابل مطالبه هست و این مورد ربطی به مهریه ندارد

من میخوام ازدواج کنم میتونم به جای اینکه سکه رو مهریه قرار بدم یه خونه مهریه بذارم؟

هر چیزی که عنوان مال داشته باشد یعنی مالیت داشته باشد و قابل مبادله با پول باشد را میتوان به عنوان مهریه تعیین کرد

اگر مرد فوت کند میتوان از ایشان مهریه گرفت ؟

مهریه از دیون ممتاز میباشد به این معنا که جز در مورد دین هایی که وثیقه ای است ، مهریه نسبت به تمام دین ها اولویت دارد. پس از فوت میتوان از ترکه و اموال باقی مانده از مرد مطالبه مهریه کرد و شما نسبت به طلبکاران دیگر در اولویت هستید

اگر خانمی از همسرش جدا شده و داره ماهیانه مهریه میگیره دوباره ازدواج کنه باز هم اقساط مهریه رو میتونه بگیره؟

بله تا زمانیکه کلیه اقساط پرداخت نشده مرد مکلف به پرداخت اقساط است

اگر زن فوت کند تکلیف اقساط مهریه چی میشه ؟

در صورت فوت زن ورثه ایشان میتوانند نسبت به مطالبه مهریه از شوهر متوفی اقدام کنند چه بصورت اقساطی باشد و چه هنوز مطالبه نشده باشد

چرا باید برای مطالبه مهریه وکیل بگیریم :

قطعا اگر با وکیل اقدام کنید مسیر کوتاهتری طی میشود و در زمان صرفه جویی میشود و نهایتا زودتر به مهریه میرسید.

دیگر نیاز نیست خودتان در مراحل دادرسی حاضر شوید

گر از طریق وکیل اقدام کنید وکیل میتواند در مدت زمان کمتری دستور جلب بگیرد

اگر مالی از مرد معرفی شود وکیل سریعا نسبت به توقیف این اموال اقدام میکند و اگر مرد پیشتر این اموال را منتقل کرده وکیل میتواند نسبت به شکواییه معامله به قصد فرار از ادای مهریه اقدام کنید.

مدارک لازم جهت تهیه مهریه :

  • کپی کارت ملی
  • اصل شناسنامه و کپی برداری از کلیه صفحات شناسنامه
  • اصل سند ازدواج

سند ازدواج در دست همسرم است و ایشان به من تحویل نمیدهد باید چکار کنم ؟

شما باید به دفترخانه ای که ازدواجتان در آن دفترخانه ثبت شده است مراجعه کنید و با ارائه اصل شناسنامه رونوشت آن در اختیار شما قرار میگیرد . ارایه این رونوشت جهت مطالبه مهریه کفایت میکند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3744

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.