افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
0

سولفات سدیم چیست+راهنمای خرید

  • کد خبر : 4085
سولفات سدیم چیست+راهنمای خرید

نمک‌ها یکی از پرکاربردترین مواد آلی و شیمیایی هستند که در طیف وسیعی از صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. یکی از این نمک‌ها سولفات سدیم است که سالانه در حدود 6 میلیون تن از آن در جهان تولید شده و در صنایع متعددی به مصرف می‌رسد. این ماده شیمیایی را می‌توان از نمک‌هایی طبیعی […]

نمک‌ها یکی از پرکاربردترین مواد آلی و شیمیایی هستند که در طیف وسیعی از صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. یکی از این نمک‌ها سولفات سدیم است که سالانه در حدود 6 میلیون تن از آن در جهان تولید شده و در صنایع متعددی به مصرف می‌رسد. این ماده شیمیایی را می‌توان از نمک‌هایی طبیعی با دریاچه‌هایی که حاوی مقادیر زیاد نمک هستند، بازیابی کرد. این ماده شیمیایی دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم با این نمک و ماده شیمیایی پرکاربرد در صنایع مختلف آشنا شده و ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سولفات سدیم چیست؟

سولفات سدیم با فرمول Na2SO4 یک ماده شیمیایی جامد کریستالی و سفید رنگ است که در صنایع مختلف با نام‌های سولفات دوسود، نمک گلوبر و نمک سدیم اسید سولفوریک نیز شناخته شده است. این ماده را می‌توان جزء یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی قرار داد. سولفات سدیم و نمک معدنی که ظاهری شبیه به پودر و رنگ سفید دارد را می‌توان به وفور در آب‌ها و خاک‌ها پیدا کرد.

یکی از مواد اصلی در ریزش‌های جوی سولفات سدیم است که می‌توان آن را بدون آب و به صورت آبدار (هیدراته) در طبیعت پیدا کرد. این ماده شیمیایی در هر دو صورت از قابلیت حل شدن در آب برخودرار هستند. فرمول شیمیایی Na2SO4 فرم خشک یا بدون آب سولفات سدیم است که به آن تناردیت گفته می‌شود و فرم آبدار سولفات سدیم با فرمول10H2O   Na2SO4 شناخته شده و به آن نمک گلوبر با میرابیلت در صنایع مختلف گفته می شود. این نوع از سولفات سدیم در طبیع به وفور بیشتر و به سولفات 10 آبه نیز مشهور است.

کاربردهای سولفات سدیم

سولفات سدیم یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در جهان است که به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان خرید سولفات سدیم به این نکته توجه کنید که از این ماده می‌توان به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در صنایع مختلف استفاده کرد؛ از جمله مهم‌ترین کاربردهای این ماده شیمیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- صنایع شیشه‌سازی

سولفات سدیم یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در صنایع شیشه‌سازی است که برای جلوگیری از به وجود آمدن حباب‌های کوچک هوا در فرآیند دمیدن در مرحله قالب‌سازی شیشه به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال، پنجره‌های خانه، شیشه خودرو، ظروف نوشیدنی های شیشه‌ای و … حاوی سولفات سدیم است.

2- صنایع تولید مواد شوینده

این ماده شیمیایی به عنوان ماده اولیه در تولید پودر لباسشویی و ظرفشویی کاربرد دارد. خاصیت پاک کنندگی قوی سولفات سدیم باعث می‌شود که بتوان از آن برای تمیز کردن سطوح روغنی مانند کف گاراژها نیز استفاده کرد. از این رو، یکی از خواص و ویژگی‌های مهم که در زمان خرید سولفات سدیم باید مورد توجه قرار گیرد، خاصیت پاک‌کنندگی قوی آن است.

3- صنایع کاغذسازی

یکی از اصلی‌ترین صنایعی که از سولفات سدیم به عنوان مواد اولیه تولید استفاده می‌کنند، صنایع کاغذسازی است. این ماده شیمیایی به عنوان مهم ترین مواد برای تولید کاغذ، کیسه‌های کاغذی در میوه‌ فروشی، جعبه‌های مقوایی مختلف برای بسته‌بندی مواد غذایی، کارتن‌های بسته‌بندی و … به حساب می‌آید. علاوه بر سولفات سدیم، مواد شیمیایی دیگری هم هستند که برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه مقاله بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی را مطالعه نمایید.

4- صنایع نساجی

سولفات سدیم یکی از موادی است که به صورت گسترده در یکی از مهم‌ترین صنایع، یعنی صنعت نساجی برای رنگرزی منسوجات مختلف به کار گرفته می‌شود. این ماده شرایطی را فراهم می‌کند که رنگ‌ها به صورت یکنواخت در سطح پارچه پخش شوند و همچنین استحکام و مقاومت پارچه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

5- صنایع داروسازی

سولفات سدیم

قبل از عمل جراحی و به منظور پاکسازی لوله گوارش از سولفات سدیم استفاده می‌شود. از این ماده به صورت یک محلول رقیق شده در کنار سایر موارد در تولید داروهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

6- صنایع غذایی

بی سولفات سدیم یکی از ترکیبات این ماده است که در صنایع غذایی به عنوان یک ماده افزودنی در تهیه و تولید مخلوط خمیر مایه کیک، فرآوری گوشت و جلوگیری از قهوه‌ای شدن محصولات تازه بریده شده استفاده می‌شود.

7- آزمایشگاه

فرم خشک یا بدون آب سولفات سدیم یکی از موادی است که به صورت گسترده در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به عنوان یک ماده خشک کننده بی ‌اثر استفاده می‌شود که می‌تواند ناخالصی‌های آب در محلول‌های آلی را حذف کند. سولفات سدیم در مقایسه با سولفات منیزیم که با همین هدف بکار گرفته می‌شود، کارآمدتر بوده اما عملکرد کندتری داشته و تنها در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد اثرگذاری دارد.

ویژگی‌های سولفات سدیم

سولفات سدیم یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که صنایع مختلف برای تولید محصولات خود به آن نیازمند هستند. به همین دلیل، هر ساله تقاضا برای تولید و مصرف این ماده در جهان رو به افزایش است. سولفات سدیم از ویژگی‌هایی برخوردار است که باعث شده کاربرد گسترده‌ای در صنایع متعددی داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماده غیر سمی
  • ماده پایدار از لحاظ شیمیایی
  • قابلیت انحلال در آب

سولفات سدیم یک نمک خنثی به حساب می‌آید که می‌تواند محلول‌های آبی با pH 7 را ایجاد کند. خنثی بودن این نوع مواد نشان می‌دهد که سولفات سدیم از اسید سولفوریک (اسید قوی) و هیدروکسید سدیم (باز قوی) مشتق شده است. این ماده یک سولفات معمولی یونی است که از یون ‌های مثبت سدیم و یون منفی سولفات تشکیل شده و به راحتی بر خلاف فلوریدها و اکسیدها، قابلیت حل شدن در آب را دارد.

در دمای صفر میزان محلول بودن فرم خشک سولفات سدیم در آب معادل 47.6 گرم در لیتر است. به طوری که با گرم کردن آب تا 20 درجه سانتیگراد این میزان به شدت افزایش پیدا کرده و به حدود 139 گرم در لیتر می‌رسد. حال اگر دمای آب را به 100 درجه افرایش دهیم، میزان حلالیت سولفات سدیم در آب نیز به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و به عدد 427 گرم در لیتر می‌رسد.

خرید سولفات سدیم

همانطور که مطلع هستید، با بیش از 6 میلیون تن تولید در سال، سولفات سدیم یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در دنیا است که در صنایع مختلفی بکار برده می شود. به همین جهت، برای خرید سولفات سدیم، باید به این نکته توجه داشته باشید که این ماده را با چند درصد خلوص برای چه کاربردی می خواهید. علاوه بر این، در نظر گرفتن کیفیت ماده شیمیایی بسیار مهم می باشد.

با توجه به موارد گفته شده، اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید و به دنبال شرکتی معتبر برای خرید سولفات سدیم هستید، ما به شما شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان را معرفی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت سولفات سدیم و خرید آن به سایت این مجموعه به نشانی https://www.kepsico.com/ مراجعه نمایید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4085

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.