افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 July , 2024
0

عوامل موثر در افزایش نرخ قالیشویی

  • کد خبر : 3101
عوامل موثر در افزایش نرخ قالیشویی

یکی از هزینه‌هایی که هر خانواده و صاحب‌خانه‌ای حداقل یک بار در سال پرداخت می‌کند، هزینه مربوط به خدمات مراکز قالیشویی و شستن فرش‌های منزل است. امروزه این کار به خاطر مشغله افراد و همچنین شیوه‌های تخصصی که برای شستشوی انواع فرش لازم است، دیگر به روش سنتی و دستی انجام نمی‌شود. افراد اغلب ترجیح […]

یکی از هزینه‌هایی که هر خانواده و صاحب‌خانه‌ای حداقل یک بار در سال پرداخت می‌کند، هزینه مربوط به خدمات مراکز قالیشویی و شستن فرش‌های منزل است. امروزه این کار به خاطر مشغله افراد و همچنین شیوه‌های تخصصی که برای شستشوی انواع فرش لازم است، دیگر به روش سنتی و دستی انجام نمی‌شود. افراد اغلب ترجیح می‌دهند این کار را به مجموعه‌های قالیشویی بسپارند.

برای سفارش شستشو بهتر است از خدمات مرکزی معتبر و قانونی بهره ببرید، چون مراکز غیرقانونی معمولا قیمت نامعقول و غیرقانونی هم دریافت می‌کنند. اما در مراکز قالیشویی تحت نظارت اتحادیه قالیشویان، این قیمت‌ها بر اساس نرخ مصوب قالیشویی تعیین و دریافت می‌شود.

اما عوامل مختلفی بر میزان این قیمت موثرند. هزینه شستن انواع فرش و موکت متفاوت است و هر سال از طرف اتحادیه و بر اساس تورم و تبصره‌ها تغییر می‌کند. در ادامه این نوشته قصد داریم به عوامل موثر در افزایش نرخ قالیشویی بپردازیم و توضیح مختصری درباره هرکدام بدهیم.

قیمت مواد شوینده

در ایران امروز، به دلیل افزایش تورم و گرانی‌هایی که همه در جریانش هستیم، قیمت هیچ چیز ثابت نیست و ما در فواصل زمانی کم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. مواد شوینده قالی و موکت هم از این امر مستثنی نیستند. قیمت مواد شوینده ببر اساس نرخ تورم بالا می‌رود. اگر این مواد خارجی باشند قطعا قیمت آنها نسبت به نمونه‌های داخلی بیشتر خواهد بود.

بنابراین اتحادیه قالیشویان ناچار است با توجه به افزایش قیمت مواد شوینده نرخ قالیشویی را بالا ببرد. به خصوص اینکه استفاده از مواد شوینده خارجی در مراکز قالیشویی که کیفیت کار و رضایت مشتری برایشان مهم است، در الویت قرار دارد. طبیعتا این مواد نسبت به مشابهان ایرانی خود گران‌تر هستند.

پس یکی از عواملی که در افزایش نرخ قالیشویی تاثیر پررنگی دارد، هزینه مواد شوینده است. قیمت این مواد می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت شستن فرش و قالیچه و موکت شود و این امری اجتناب‌ناپذیر است.

نوع شستشوی فرش

بسته به اینکه شستشو با چه روشی در کارخانه انجام شود، هزینه می‌تواند متفاوت باشد. خیلی از کارخانه‌ها از دستگاه‌های اتوماتیک برای این کار استفاده می‌کنند. با این دستگاه‌ها میزان مصرف آب و مواد شوینده کنترل می‌شود و تمامی مراحل شستشو و خشکشویی به طور اتومات انجام می‌گیرد. شستشوی فرش با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک سرعت بالا و کیفیت خوبی دارد و به فرش آسیب نمی‌زند.

از طرفی خیلی از کارخانه‌ها همچنان از روش سنتی برای شستشو استفاده می‌کنند. در روش سنتی به خاطر استفاده از نیروی انسانی و صرف وقت و انرژی بیشتر، هزینه شستشو بالاتر است. همچنین تعدادی از مشتریان تمایل دارند فرش و قالیچه آنها به روش سنتی شسته شود.

اتحادیه قالیشویان بر اساس نرخ تورم، نوع شستشو و عوامل دیگر نرخ قالیشویی را تعیین می‌کند. بسته به اینکه شستشو به روش سنتی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک باشد، بر افزایش نرخ قالیشویی موثر است.

نوع فرش

نوع فرش تاثیر مستقیمی بر هزینه شستن فرش دارد. مثلا شستن فرش ماشینی چون ساده‌تر و سریع‌تر است، هزینه کمتری نسبت به فرش دستباف دارد. برای شستن فرش دستباف باید به طول عمر فرش، الیاف فرش و جزئیات دیگر توجه شود و شستشو با دقت و تمرکز بیشتری انجام گیرد. بنابراین نرخ شستن فرش دستباف از فرش ماشینی بالاتر است.

این موضوع درباره فرش‌هایی که تراکم بافت ریزتر و منسجم‌تری دارند هم صادق است. این فرش‌ها برای شستشو نیاز به دقت و صرف انرژی بیشتری دارند تا به شکلی صحیح و بدون صدمه به فرش شسته و تمیز شوند.

همچنین در مورد فرش‌های نفیس و گرانقیمت، مثل فرش ابریشمی و یا تابلوفرش‌هایی که بافت و الیاف خاص و ظریف دارند، باید دقت و وقت بیشتری اختصاص داده شود و همچنین از مواد شوینده خاص استفاده شود تا به فرش آسیبی نرسد.

ابعاد فرش

اتحادیه قالیشویان نرخ قالیشویی را بر اساس متر مربع محاسبه می‌کند و بنابراین هرچه ابعاد فرش بزرگ‌تر باشد هزینه شستشوی آن هم بیشتر است. طبیعتا قیمت شستشوی فرش دوازده متری بیشتر از فرش شش متری محاسبه می‌شود. همینطور نرخ شستشوی قالیچه و دیگر انواع فرش با ابعاد متفاوت، علاوه بر موارد دیگر، بر اساس ابعاد و اندازه آنها نیز محاسبه می‌شود.

هزینه حمل و نقل فرش

موضوع حمل و نقل هم از موارد تاثیرگذار بر افزایش نرخ قالیشویی است. بسته به اینکه چه مسافتی باید برای بردن و سپس تحویل دادن فرش طی شود، این هزینه متفاوت می‌شود. به خصوص بعضی از محله‌ها دارای ترافیک بیشتر و مسیر سخت‌تری هستند.  پیش از سفارش شستشو حتما درباره هزینه حمل و نقل از شرکت قالیشویی سوال بفرمایید. اگر از خدمات شستشو درمحل استفاده می‌کنید، که البته در بیشتر موارد شامل موکت‌ها می‌شوند، هزینه شما کمتر خواهد شد.

نیاز به اعلاشویی فرش

گاهی عواملی کار شستشوی فرش را سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کنند. مثلا وجود لکه‌هایی که به آسانی پاک نمی‌شوند و نیاز به راهکارهای تخصصی دارند. مثل لکه‌های چربی، جوهر، شمع و رنگ. اگر زمینه فرش روشن باشد این کار سخت‌تر هم می‌شود.

در این موارد فرش نیاز به اعلاشویی دارد. یعنی باید برای زدودن لکه‌ها و کثیفی‌ها از مواد شوینده مخصوص و مهارت ویژه‌ای بهره گرفته شود. بنابراین شستشوی این موارد با توجه به صرف وقت، انرژی، دقت، مهارت و مواد خاص، هزینه بالاتری نسبت به موارد معمولی دارد.

نیاز به تعمیرات فرش

در صورتی که فرش یا قالیچه یا تابلوفرش شما نیاز به تعمیرات خاصی مثل ریشه‌زنی، شیرازه‌دوزی، رفوگری و ترمیم سوختگی داشته باشد هزینه‌ای اضافه بر هزینه کلی بابت این تعمیرات در نظر گرفته می‌شود. این تعمیرات نیازمند تخصص ویژه هستند و وقت و انرژی بیشتری به آنها اختصاص داده می‌شود. پس تعمیرات فرش مورد دیگری هستند که بر افزایش نرخ قالیشویی موثراند.

سخن آخر

تمامی این نکات و تبصره‌ها می‌توانند بر میزان هزینه قالیشویی تاثیرگذار باشند. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم عاقلانه این است که برای شستشوی فرش از خدمات یک قالیشویی قانونی و معتبر بهره ببرید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های نامعقول و غیرمنصفانه نشوید.

قالیشویی نوین تحت نظر اتحادیه قالیشویان فعالیت می‌کند و قیمت شستشوی فرش در این مجموعه درست بر اساس نرخ مصوب اتحادیه محاسبه و دریافت می‌شود. هدف اصلی این مرکز معتبر ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات، و در نتیجه جلب رضایت مشتریان است.

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.