افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

فرش چهل تکه چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • کد خبر : 3004
فرش چهل تکه چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرش‌ها بخش مهمی از دکوراسیون منازل، به‌خصوص منازل ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه فرش‌ها از دیرباز دارای طرح و رنگ‌های متنوعی بوده‌اند، اما در عصر حاضر طرح‌های بسیار زیباتر و شیک‌تری از آن‌ها را می‌بینیم که حقیقتاً می‌توانند جلوه بی‌نظیری به دکورهای مدرن ببخشند. فرش‌های مدرن و سنتی دارای طرح‌های متنوعی هستند که […]

فرش‌ها بخش مهمی از دکوراسیون منازل، به‌خصوص منازل ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه فرش‌ها از دیرباز دارای طرح و رنگ‌های متنوعی بوده‌اند، اما در عصر حاضر طرح‌های بسیار زیباتر و شیک‌تری از آن‌ها را می‌بینیم که حقیقتاً می‌توانند جلوه بی‌نظیری به دکورهای مدرن ببخشند. فرش‌های مدرن و سنتی دارای طرح‌های متنوعی هستند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به فرش‌های کلاژ اشاره کرد که آن را با عنوان فرش چهل تکه نیز می‌شناسند. این فرش‌ها در انواع نمونه‌های کلاژ فرش 1200 شانه برجسته یا غیربرجسته در خرید فرش مدرن عرضه شده‌اند. اما نمونه‌های دستباف آن‌ها دارای شهرت جهانی هستند. اگر شما نیز در مورد فرش‌های کلاژ شنیده‌اید و حالا می‌خواهید بیشتر درباره آن‌ها بدانید، با ما همراه شوید.

فرش چهل تکه چیست؟

«فرش چهل تکه» یا فرش کلاژ «Collage» که به آن فرش تکه‌دوزی یا پچ‌ورک «Patchwork» هم گفته می‌شود، به طرح خاصی در فرش گفته می‌شود که هر تکه آن رنگ و طرح خاصی دارد. اصطلاح فرش چهل تکه از فرش‌های ایرانی گرفته شده است که هنرمندان فرش با خلاقیت تکه‌های قابل استفاده از چند فرش را با هم پیوند می‌زنند و فرش کامل و جدیدی از آن ایجاد می‌کنند. البته این هنر حاصل تکه‌های کمتر از 40 فرش بوده، اما به اصطلاح فرش چهل تکه مشهور شده است. در عصر حاضر، استفاده از فرش‌های کلاژ بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این نوع فرش نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز شناخته شده و مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. فرش‌های کلاژ از ترکیب چند فرش با طرح‌های متنوع ایجاد شده و سپس پشت این فرش‌ها با چرم آستر می‌شود تا استحکام بالایی داشته باشند!

انواع فرش چهل تکه

فرش‌های چهل تکه دارای دو نوع اصلی دستباف و ماشینی هستند که در رابطه با خرید فرش مدرن، خرید فرش 700 شانه یا حتی فرش 1200 شانه برجسته هرکدام از آن‌ها می‌توان توضیحات زیر را ارائه کرد:

فرش چهل تکه دستباف

در فرش چهل تکه دستباف، فرش‌های دستباف قدیمی را از جای‌جای کشور جمع‌آوری کرده، شست‌وشو داده و سپس روی آن‌ها کار می‌کنند تا در نهایت بتوان از ترکیب آن‌ها، کلاژ خلاقانه‌ای ایجاد کرد. این نوع فرش‌ها طرفداران زیادی دارند و بیشتر از ایرانی‌ها، مورد توجه خارجی‌ها قرار گرفته‌اند. با توجه به تعداد شانه کمتر فرش‌های سنتی، این فرش‌ها می‌توانند در خرید فرش 700 شانه مورد توجه قرار بگیرند.

فرش چهل تکه ماشینی

به فرش چهل تکه ماشینی «فرش چاپی» هم گفته می‌شود؛ چراکه هر تکه از آن به شیوه متفاوتی چاپ می‌شود تا در نهایت طرحی شبیه به چهل تکه ایجاد شود. به طوری‌که ابتدا یک طرح ابتدایی معمولاً کرم رنگ روی کل فرش پیاده می‌شود و سپس بخش‌هایی از آن رنگ‌های دیگری را در فرآیند چاپ به خود می‌گیرند. این فرش‌ها بیشتر در مدل‌های فرش 1200 شانه برجسته در بازار دیده می‌شوند که بیشتر افرادی که برای خرید فرش مدرن مراجعه می‌کنند، این نوع فرش‌ها مورد پسند آن‌ها قرار می‌گیرد!

با توجه به دو فرش کلاژ دستباف و ماشینی می‌توان متوجه شد که این دو مدل فرش با هم تفاوت دارند؛ چراکه کلاژ دستباف از ترکیب چند فرش که به هم دوخته می‌شوند ایجاد می‌شود، اما کلاژ‌های ماشینی تنها طرحی چهل تکه دارند و در اصل یک فرش با یک بافت یکدست هستند. بنابراین کلاژهای دستباف بیشتر در خارج از کشور و کلاژهای ماشینی نیز در داخل کشور بیشترین طرفدار را دارند.

فرش چهل تکه چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم ویژگی‌های فرش چهل تکه را بیان کنیم،این موضوع در بررسی هر دو مدل ماشینی و دستباف آن را می‌توان در گزینه‌های زیر بیان کرد:

ایجاد طرح‌های متنوع‌تر

وقتی قرار است هر تکه از فرش متفاوت از تکه دیگری باشد، طبیعی است که بینهایت طرح‌ می‌تواند از این ترکیب ایجاد شود. این موضوع هم در مورد کلاژهای دستباف می‌تواند شامل ترکیب فرش‌های مختلف باشد و هم در مورد کلاژهای ماشینی هم می‌توان چندین طرح را در یک فرش جای داد و طرح‌های بینهایت متنوعی را ایجاد کرد.

تجاری سازی و صادرات

همان‌طور که اشاره شد، کلاژ‌های دستباف که از ترکیب کار فرش‌هایی از نواحی مختلف کشورمان ایجاد می‌شوند، در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارند. به همین خاطر فرش کلاژ به‌عنوان یک فرش تمام تجاری شناخته می‌شود که می‌تواند صادر شده و ارز آوری بسیاری برای کشور داشته باشد.

استفاده خلاقانه از فرش‌های قدیمی

فرش‌های قدیمی که الیاف آن‌ها کم‌پشت می‌شود یا یک طرف از آن‌ها در اثر سوختگی یا کوبیدگی از بین می‌رود، عملاً هیچ استفاده مفیدی ندارند؛ اما با استفاده از طرح چهل تکه می‌توان بخش‌هایی از این فرش‌ها که سالم باقی مانده را از قسمت‌های دیگر جدا کرد و با ترکیب آن با سایر تکه‌ها از فرش‌های دیگر، یک فرش زیبا و اصیل ایجاد کرد. فرشی که نمی‌توان از دیدن آن سیر شد، چون هر تکه آن می‌تواند حاوی طرح، رنگ و جلوه متفاوتی باشد که چشم انسان آن را به طرح اصلی هریک تعمیم می‌دهد و جذابیت آن را درک می‌کند!

صرفه‌جویی در بافت الیاف

اگرچه کلاژهای دستباف به دلیل استفاده صرف از قسمت‌های سالم فرش‌های قدیمی، ضایعات بسیاری دارند، اما نمی‌توان این موضوع را ضرر نامید، چون در هر صورت فرش‌های قدیمی در حالت عادی استفاده مفید ندارند و همین که از تکه‌های سالم آن‌ها بهره گرفته می‌شود، خود نوعی صرفه‌جویی است. چراکه دیگر نیاز نیست برای ایجاد یک فرش جدید، الیاف وارد دستگاه شوند، بلکه صرفاً تکه‌های فرش‌های قدیمی می‌توانند یک فرش جدید و چه بسا گران‌تر و ارزشمندتر از فرش‌های بافته شده با الیاف مدرن و دستگاه‌های پیشرفته ایجاد کنند!!

استفاده از طرح‌های سنتی و مدرن

کلاژهای دستباف معمولاً ترکیبی از انواع طرح‌های سنتی ایرانی هستند. از آن طرف هم کلاژ‌های ماشینی ترکیبی از طرح‌ها و رنگ‌های مدرن هستند. بنابراین هردو گروه افراد سنتی‌پسند و مدرن‌پسند می‌توانند بسته به نوع دکوراسیون خود، از بین فرش‌های کلاژ به انتخاب ایده‌آل خود برسند.

می‌بینید که فرش‌های چل تکه دارای ویژگی‌های بسیاری هستند و بسیار هم مورد توجه قرار دارند. بنابراین اگر شما نیز در آستانه خرید فرش هستید، می‌توانید از میان طرح‌های کلاژ به دنبال فرش موردعلاقه و هماهنگ با رنگ و دکور خود بگردید.

فرش چهل چکه را از کجا خریداری کنیم؟

چه برای خرید فرش 700 شانه و چه برای خرید فرش مدرن یا انواع فرش 1200 شانه برجسته یا غیربرجسته می‌توانید به بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های فرش مراجعه نمایید. خوشبختانه با توجه به اینکه کشور ما به داشتن فرش‌های نفیس در جهان مشهور است، در سطح کشور فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین بسیاری برای عرضه بهترین فرش‌های کاشان ایجاد شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان «فروشگاه آنلاین فرش ملکشاه» را نام برد. در این فروشگاه می‌توان انواع فرش کلاژ یا چهل تکه و دیگر انواع طرح‌های سنتی و مدرن، تابلوفرش، گلیم فرش، فرش اتاق کودک و… را مشاهده کرده و سفارش داد. پس اگر به دنبال یک طیف وسیع از فرش‌ها هستید تا بتوانید در بین آن‌ها طرح موردعلاقه خود را بیابید، همین حالا وارد فروشگاه آنلاین فرش ملکشاه شوید.

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3004

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.