افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 July , 2024
1

مراحل و فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

  • کد خبر : 1784
مراحل و فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی برای این که ذرات آلوده ی آب را از بین ببرند نیازمند تعدادی فیلتر می باشند. این فیلتر ها هر کدام نقش متفاوتی را در دستگاه دارند و هر یک قسمتی از این آلودگی ها را جدا می کنند. پس از مدتی به دلیل اشباع شدن فیلتر ها از مواد […]

دستگاه های تصفیه آب خانگی برای این که ذرات آلوده ی آب را از بین ببرند نیازمند تعدادی فیلتر می باشند. این فیلتر ها هر کدام نقش متفاوتی را در دستگاه دارند و هر یک قسمتی از این آلودگی ها را جدا می کنند. پس از مدتی به دلیل اشباع شدن فیلتر ها از مواد آلوده و رسوبات، کارایی خود را از دست می دهند و باید تعویض شوند. تعویض فیلتر های تصفیه آب بسیار مهم است و باید در مدت زمان های معینی این کار انجام شود تا آسیبی به دستگاه نرسید. دستگاه های تصفیه آب با توجه به فیلتر هایی که در آن به کار می رود به چند نوع تقسیم می شوند. در این مطلب به معرفی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و فیلتر های آب تصفیه کن می پردازیم و زمان تعویض فیلتر های تصفیه آب و نحوه تعویض فیلتر ها را توضیح می دهیم.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

  • اسمزمعکوس

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بهترین روش برای کاهش سختی آب و حذف ذرات آلوده ی آن می باشد. امروزه در اکثر دستگاه های تصفیه آب از این روش جدید استفاده می شود که می تواند ذرات و ناخالصی ها و املاح آب را تا 99.99 درصد از بین ببرد. این دستگاه از فیلتر پروپیلن برای از بین بردن رسوبات، فیلتر کربن پودری برای حذف مواد شیمیایی و کلر، فیلتر کربن بلاک برای از بین بردن بو و مزه ی بد آب، فیلتر ممبران برای حذف املاح و سختی آب، فیلتر پست کربن برای از بین بردن بو و مزه ی بد آب درون منبع و فیلتر مینرال برای بازگرداندن مواد و املاح معدنی آب استفاده می کند. علاوه بر دستگاه های 6 مرحله ای ،دستگاه هایی با مراحل 7 یا 8 نیز وجود دارند که کیفیت آب را بیشتر می کنند و کاربرد متفاوتی دارند. دستگاه اسمز معکوس دارای یک پمپ برای ایجاد فشار آب می باشد و یک دستگاه برقی است و یک مخزن ذخیره آب نیز در اختیار دارد.

  • اولترا فیلتراسیون

تصفیه آب اولترا فیلتراسیون دستگاهی است که فیلتر های آن قادرند رسوبات و مواد جامد و مواد شیمیایی مثل کلر آب را از بین ببرند. این فیلتر ها به دلیل این که منافذ بزرگ تری نسبت به ممبران اسمز معکوس دارند ذرات ریز تر آب را حذف نمی کنند و برای کاهش سختی آب نیز مناسب نمی باشند. دستگاه اولترا فیلتراسیون به دلیل نداشتن پمپ، یک دستگاه بدون برق و مخزن می باشد. اگر قصد دارید تا یک دستگاه کوچک و کم مصرف برای از بین بردن رسوبات و کلر آب آشامیدنی خود داشته باشید تصفیه آب اولترا فیلتراسیون گزینه ی مناسبی برای شما می باشد.

  • قلیایی
    تصفیه آب قلیایی
     یکی از بهترین دستگاه های با فناوری اسمز معکوس می باشد. این دستگاه دارای 7 مرحله تصفیه است که پس از عبور آب از 6 فیلتر اصلی، در مرحله ی هفتم با یک فیلتر قلیایی سختی آب تنظیم می شود. به دلیل آن که آب در فیلتر ممبران تمام املاح معدنی خود را از دست داده است فیلتر قلیایی با افزایش سختی آب به میزان استاندارد تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم را به آب اضافه می کند. این آب آنتی اکسیدان های زیادی دارد که برای پیشگیری از سرطان بسیار موثر هستند. آب قلیایی آب رسانی بهتری را در بدن دارد و از بروز مشکلاتی مثل خشکی پوست و مشکلات گوارشی نیز جلوگیری می کند.

 معرفی فیلترهای آب تصفیه کن

معرفی فیلترهای آب تصفیه کن

در ادامه می خواهیم به معرفی فیلتر های آب تصفیه کن در یک دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای اسمز معکوس بپردازیم:

فیلتر پروپیلن

این فیلتر در مرحله ی اول تصفیه، رسوبات و مواد درشت تر آب مثل گل و لای و جلبک ها و شن و ماسه را حذف می کند. جداسازی این مواد در مرحله ی اول باعث می شود تا به فیلتر های دیگر دستگاه صدمه ای وارد نشود.

فیلتر کربن پودری

فیلتر کربن پودری یا کربن اکتیو در مرحله ی دوم گاز ها و مواد شیمیایی محلول در آّب مثل کلر و متعلقات آن را از بین می برد که این کار باعث بهتر شدن بو و مزه ی آب می شود. این فیلتر اغلب از جنس پوست نارگیل و کاملا گیاهی می باشد.

فیلتر کربن بلاک

فیلتر کربن بلاک کارکردی شبیه به فیلتر قبل را دارد و کار آن را تکمیل می کند. یعنی هر آن چه از مواد شیمیایی باقی مانده در آب که در فیلتر های قبلی از بین نرفته اند را حذف می کند چرا که منافذ ریزتری دارد. این فیلتر موجب می شود تا بو و مزه و رنگ آب بسیار بهتر شود.

فیلتر ممبران

مهم ترین فیلتر دستگاه اسمز معکوس ممبران می باشد. این فیلتر دارای چندین لایه غشای نیمه تراوا است که میلیون ها منافذ ریز به قطر 0001/0 میکرون دارد. پمپ با ایجاد فشار زیاد به آب آن را وارد ممبران می کند  تا املاح، نیترات، فلزات سنگین و باکتری ها و میکروب های آب کاملا از بین بروند سختی آب کاهش پیدا کند.

فیلتر پست کربن

آب پس از آن که از فیلتر ممبران عبور می کند به دلیل فشار کمی که دارد وارد مخزن دستگاه می شود و اگر به مدت طولانی در آن راکد بماند ممکن است بو و مزه ی نامطبوعی بگیرد. فیلتر پست کربن وظیفه دارد که بو و مزه ی بد آب درون مخزن را از بین ببرد و با تصفیه نهایی آب آن را وارد فیلتر بعدی می کند.

فیلتر مینرال

به دلیل آن که در فیلتر ممبران تمام املاح آب از بین می رود و ph آب بسیار پایین می آید، خاصیت معدنی و املاح مفید خود را از دست می دهد. برای حل این مشکل فیلتر مینرال در مرحله ی ششم قرار می گیرد. این فیلتر از جنس سنگ های معدنی مثل کلسیم و پتاسیم است و آب با عبور از آن این مواد را به خود جذب می کند.

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب بر اساس نوع فیلتر متفاوت است. به طوری که تعویض فیلتر های پایین دستگاه هر 4 الی 6 ماه یک بار است. فیلتر های بالای دستگاه که شامل ممبران و پست کربن و مینرال هستند عمر مفید بیشتری دارند. تعویض فیلتر ممبران معمولا هر یک سال تا یک سال و نیم انجام می شود و بستگی به میزان سختی آب دارد. فیلتر پست کربن نیز سالی یک بار و فیلتر مینرال تا دو سال نیز می تواند عمر مفید داشته باشد. فیلتر قلیایی هم یک سال تا یک سال و نیم یک بار باید تعویض شود تعویض فیلتر های تصفیه آب کار فنی و تخصصی می باشد که بهتر است این کار را به کارشناسان متخصص و تکنسین ها بسپارید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1784

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.