افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
1

معرفی روشهای درمانی برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی

  • کد خبر : 1538
معرفی روشهای درمانی برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی

وجود رگهای عنکبوتی روی پوست یک مشکل شایع بوده که می بایست متناسب با شرایط هر بیمار و وضعیت سلامتی وی درمان شود. یکی از شاخه های مهم درمان واریس پا مربوط به مویرگهای عنکبوتی است . البته رگهای عنکبوتی در اندام تحتانی بسیار شایع تر هستند و گزارش شده است که در 41٪ از […]

وجود رگهای عنکبوتی روی پوست یک مشکل شایع بوده که می بایست متناسب با شرایط هر بیمار و وضعیت سلامتی وی درمان شود. یکی از شاخه های مهم درمان واریس پا مربوط به مویرگهای عنکبوتی است . البته رگهای عنکبوتی در اندام تحتانی بسیار شایع تر هستند و گزارش شده است که در 41٪ از زنان بالای 50 سال، به وفور رویت میشود. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، احتمالا به دنبال یک روش مناسب برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی هستید. این مقاله از نظر علمی توسط پروفسور مهرداد اقدسی استاد بیماریهای ورید  ویرایش و تایید شده است.

ابتدا ببینیم  رگهای عنکبوتی واقعا چه هستند؟

به بیان ساده رگهای عنکبوتی رگهای ریز بنفش یا قرمز رنگ در سطح پوست هستند. از رگهای عنکبوتی همچنین با عنوان تلانژکتازی نیز یاد میشود که بیشتر در پاها و صورت دیده میشوند. اندازه رگهای عنکبوتی معمولا کمتر از 1 میلی متر و گاهی بزرگتر هستند . خوشبختانه بیشتر رگهای عنکبوتی ، خوشخیم محسوب شده نشانگر بیماری جدی  نیستند  و بطور کلی مبتلایان برای اهداف زیبایی پوست خود، اقدام به درمان میکنند.

گاهی این رگها بسیار مهم هستند، بدان معنا که نشانگر مسائل عمیقتری مربوط به رگها میشوند، مسائلی مانند نارسایی مزمن وریدی،واریس طنابی نهفته  که در این صورت می بایست تحت ارزیابی دقیق و در صورت نیاز درمان قرار بگیرند. از عوامل ابتلا به رگ‌های عنکبوتی می‌توان زمینه ارثی ، جنسیت،  سن،  شغل،  بارداری  و نیز شیوه زندگی را نام برد.

همانطور که گفتیم رگهای عنکبوتی خوش خیم هستند مگر اینکه علایم دیگری همراه آنها بروز کند مثلا دچار خونریزی شوند.این کاملا غیر عادی است  با این حال اگر این عوارض را تجربه کرده باشید،احتمالا  نارسایی وریدی اضافی نیز وجود دارد که شما  مشاهده نمیکنید. به عبارت بهتر وقتی خونریزی در پا بخصوص در اطراف مچ پا رخ میدهد، میتواند به دلیل فشار زیاد ناشی از نارسایی مزمن وریدی شدید باشد.به همین دلیل توصیه مهم ما  به شما این است که اگر تجمع رگ های عنکبوتی  روی پوست  شما بیش از حد معمول خانواده تان  باشد یعنی رگهای شما مثل پدر مادر و نزدیکانتان نبوده  و بطور واضحی بیشتر است  بهتر است مشاوره  حضوری با پزشک انجام گیرد  .

وقتی برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی اقدام میکنید، تعدادی گزینه درمانی از جمله اسکلروتراپی (مایع یا کف)، جوراب واریس، لیزرهای سطحی و بانداژ به شما پیشنهاد میشود. جورابهای طبی  با ایجاد فشار از پایین به بالا ، باعث جریان مناسب خون در رگها شده  و همچنین از ورم پاها جلوگیری می نماید.

اسکلروتراپی اصلی ترین درمان شناخته شده  مویرگهای عنکبوتی پا است. روشی است که در آن تزریق مستقیم به وریدها با داروی مورد تایید  انجام میشود. هدف این روش جمع شدن و از بین رفتن رگهای عنکبوتی است و معمولاً در طی دو تا سه  جلسه سرپایی  صورت می پذیرد.  این روش نیازی به بیهوشی ندارد  و بیماران معمولا پس از انجام عمل از جا بلند شده و می توانند بلافاصله به فعالیتهای معمول  خود برگردند.

لیزر سطحی یا درمانهای مبتنی بر نور یک گزینه ویژه  دیگر برای مویرگهای ریز خصوصا پوست صورت بوده که میتواند عروق عنکبوتی کوچک نزدیک به سطح پوست را درمان نماید. این روش هم می تواند به خوبی رگهای عنکبوتی را  برطرف کند  و نسبت به روش اسکلروتراپی کمتر تهاجمی است. در افراد با سابقه حساسیت های پوستی آسم فشار خون و  بیماریهای مهم   گزینه  لیزر سطحی درمان  مناسب تری  است . اما سوال اینجاست که آیا لیزر واریس بهترین راهکار ممکن است؟

بیمارانی که برای درمان رگهای عنکبوتی مراجعه می کنند بطور کلی در 2 دسته قرار میگیرند. بیشتر آنها خانمهایی هستند که برای اهداف زیبایی به دنبال درمان این رگها هستند. همچنین اکثر این بیماران بیان میکنند که رگها ابدا درد نمیکنند و فقط از ظاهر آنها ناراضی هستند. از آنجا که این امر به عنوان یک مسئله زیبایی در نظر گرفته میشود، توسط اکثر شرکتهای بیمه پوشش داده نمیشود.

دسته دوم بیمارانی هستند که برای اهداف پزشکی برای درمان مراجعه میکنند . این بیماران غالبا از علائمی مانند سوزش، گزگز، درد یا در بعضی مواقع خونریزی از رگهای عنکبوتی شکایت دارند. در مورد این بیماران، پروسه درمان نیاز به یک کار پزشکی گسترده تر جهت حفظ سلامت قلب و عروق و عملکرد وریدی دارد. زیرا بطور معمول بیشتر این بیماران از نارسایی مزمن وریدی رنج میبرند (که به آن وریدهای واریسی نیز گفته میشود). این بیماران میتوانند با روشهایی  مانندرادیو فرکوونسی  (Closurefast)، لیزر درمانی endovenous، میکروفوم endovenous یا Varithena polidocanol درمان شوند.

بیمارانی که به دنبال درمان هستند باید به متخصصی مراجعه کنند که نه تنها در تکنیکهایی مانند اسکلروتراپی متبحر بوده، بلکه در تشخیص و درمان کل طیف اختلالات وریدی با تجربه باشد. قطعا این متخصص رگ میتواند به شما در انتخاب برنامه درمانی مطلوب کمک نماید. شروع کار معمولا با جلسه مشاوره ای شروع میشود که متخصص پاهای شما را به دقت معاینه کرده و یک تاریخچه پزشکی دقیق با توجه به سابقه وریدی شما بدست میآورد. اگر تورم پا یا سابقه لخته شدن خون (ترومبوز وریدی عمقی یا ترومبوز وریدی سطحی) داشته باشید، بسیار مورد توجه آنها قرار میگیرد.

متخصص در صورت مشکوک شدن به نارسایی وریدی قابل توجه، اغلب سونوگرافی وریدی اندام تحتانی را  انجام می دهد . این امر به نقشه برداری وریدهای طبیعی و واریسی کمک شایانی میکند. البته وقتی رگها عنکبوتی باشند و دلیل اصلی درمان آنها نیز زیبایی باشد، بیمار میتواند بدون سونوگرافی وریدی مستقیما در جلسات درمان اسکلروتراپی حضور یابد.

اما وقتی کسی نشانه هایی  مانند درد ساق و سنگینی پا جهت ارزیابی وریدها با سونوگرافی وریدی داشته باشد و نیز نارسایی وریدی قابل توجهی در رگهای زیر پوست وی پیدا شود (مانند رگ صافن بزرگ و شاخه های آن)، بنابراین برنامه درمانی ممکن است جامعتر باشند. این برنامه های درمانی می توانند شامل  هر یک از روشهایی که  در بالا ذکر شد باشند  این روشهای درمانی به دلیل ضرورت پزشکی، توسط اکثر شرکتهای بیمه پوشش داده میشوند.

هنگام درمان رگهای عنکبوتی مهم است که با متخصص خود تعداد جلسات مورد نیاز را تنظیم نمایید. اگر فقط یک ناحیه کانونی مدنظر باشد، احتمالا یک جلسه کافی باشد. اما وقتی هر دو پا، بالا و پایین زانو، جلو و عقب و کنار های آن مدنظر باشد، احتمالا برای دستیابی به بهترین نتیجه جلسات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین مهم است که رگهای فیدر (تغذیه کننده) و چشمه اصلی  رگهای  سطحی  نیز درمان شوند. رگهای تغذیه کننده معمولا  در لایه  زیری و عمقی تر  پوست  قرار  دارند . در غیر این صورت ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا رگهای عنکبوتی از بین بروند و یا اینکه دوباره برگردند.

درمان یا خلاص شدن از رگ های عنکبوتی با روش اسکلروتراپی به منظور نتایج مطلوب زمانبر است. گاهی اوقات در رگها خون انعقادی محبوس شده ای وجود دارد که باید در زمان مناسب درمان شوند. این پروسه بسته به بیمار و میزان درمانهای مورد نیاز ممکن است هفته ها یا بعضی اوقات تا ماهها طول بکشد.

از بین روشهایی که برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی به آنها پرداختیم، اسکلروتراپی به عنوان یک درمان سنتی هزینه کمی دارد، اگرچه ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از طرفی لیزرها عوارض کمتری را نشان دادهاند اما با توجه به اثر کمتری که نسبت به اسکلروتراپی دارند، کاربرد محدودتری در درمان رگهای عنکبوتی خواهند داشت.

بهترین روش درمان رگهای عنکبوتی   از نظر پروفسور مهرداد اقدسی تلفیقی از  لیزر سطحی و  اسکلروتراپی است .

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.