افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

معرفی مجموعه گنجعلی خان کرمان و جاذبه های آن

  • کد خبر : 5621
معرفی مجموعه گنجعلی خان کرمان و جاذبه های آن

مجموعه گنجعلی خان، بخش مهمی از بافت سنتی کرمان است که در کنار بازار بزرگ این شهر قرار دارد. این اثر با شکوه، از دوران صفویان برجای مانده است. اگر به تماشای آثار و معماری شگرف دوره‌های تاریخی علاقه‌مندید، حتما به کرمان بروید و از این مجموعه بی‌نظیر دیدن کنید. راه‌های متنوعی برای رفتن به […]

مجموعه گنجعلی خان، بخش مهمی از بافت سنتی کرمان است که در کنار بازار بزرگ این شهر قرار دارد. این اثر با شکوه، از دوران صفویان برجای مانده است. اگر به تماشای آثار و معماری شگرف دوره‌های تاریخی علاقه‌مندید، حتما به کرمان بروید و از این مجموعه بی‌نظیر دیدن کنید. راه‌های متنوعی برای رفتن به کرمان وجود دارد؛ برای داشتن سفری امن، راحت و ارزان، خرید بلیط قطار کرمان بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. قطارهای کرمان، امکانات بسیار خوبی از جمله خدمات حمل خودرو دارند. در ادامه این مقاله، مجموعه گنجعلی خان کرمان و جاذبه‌های آن را به‌طور کامل معرفی کرده‌ایم.

تاریخچه مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان، اثری باشکوه و بزرگ، برجای مانده از حاکمیت گنجعلی خان در کرمان است. گنجعلی خان در دوران صفویه و در فاصله بین سال‌های 1005 تا 1034 هجری قمری بر این شهر فرمانروایی می‌کرد. گنجعلی خان اقدامات متعددی را در جهت آبادسازی کرمان انجام داد.

مجموعه گنجعلی خان که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان شناخته می‌شود، ارزش و محبوبیتی برابر با میدان نقش جهان اصفهان مربوط به دوران صفویه و میدان امیرچخماق یزد مربوط به زمان تیموری دارد.

ویژگی‌های معماری مجموعه گنجعلی خان در یک نگاه

مجموعه گنجعلی خان کرمان، چه از لحاظ اصول معماری و مهندسی و چه از نظر وسعت و شکوه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این مجموعه در 11 هزار متر مربع در حاشیه بازار شهر کرمان ساخته شده است و تماشای آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز مجموعه گنجعلی خان، تراز بودن قسمت‌های مختلف آن است؛ برای مثال در حیاط آن 4 باغچه مستطیلی شکل با اضلاع و زوایای منظم ساخته شده و یک حوض دایره‌ای‌شکل در وسط، معماری فوق‌العاده این مکان را بیشتر به رخ می‌کشد. از طرفی، با تماشای نقش و نگار‌های در و دیوار و سردر مجموعه، هنر معماری آن زمان را خواهید شناخت. قسمتی از معماری مجموعه گنجعلی خان، هنر معمار چیره‌دست، سلطان محمد یزدی است. بخش‌های مختلف مجموعه همچون بازار، حمام، مدرسه، مسجد، کاروانسرا و … نیز شما را با اصول شهرسازی و زیرساخت شهری آن زمان کاملا آشنا خواهد کرد.

آدرس مجموعه گنجعلی خان کرمان

آدرس دقیق مجموعه گنجعلی خان در کرمان و در نزدیکی میدان شهدا، میان خیابان‌ اصلی امام و خیابان شریعتی، ابتدای بازار است.

راه های دسترسی

برای رفتن به مجموعه تاریخی گنجعلی خان کرمان می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی‌های درون‌شهری استفاده کنید. اگر هم با خودروی شخصی به کرمان سفر کرده‌اید، به آسانی می‌توانید به میدان شهدا و بازدید از این جاذبه گردشگری تاریخی بروید. در ضمن، اگر انتخاب شما برای رفتن به کرمان، قطار است، با خرید بلیط قطار کرمان امکان حمل خودرو را خواهید داشت که در این صورت بدون خستگی رانندگی، می‌توانید از خودروی خود در داخل شهر کرمان استفاده کنید.

معرفی بخش‌های مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان، بخش‌ها و بناهای مختلفی را شامل می‌شود. بناهای اولیه این مجموعه، یعنی میدان و بازار در سال 1005 ه.ق ساخته شده است و سایر بخش‌ها نیز در سال‌های دیگر به آن اضافه شده‌اند. در ضلع شرقی این بنا، مدرسه و کاروانسرا و در ضلع جنوبی آن حمام واقع شده است. در ضلع شمالی ضرابخانه وجود دارد و در سال 1021 هجری قمری نیز بخش آب‌انبار به آن اضافه شد. آب انبار در ضلع غربی این مجموعه قرار گرفته است.

میدان گنجعلی خان

میدان گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان قرار دارد. وجود طاق‌نماها، کاشی‌کاری و حوض‌خانه و به‌طورکلی، تناسب عناصر اطراف این میدان، جلوه منحصربه‌فرد و بسیار دلنشینی ایجاد کرده است. میدان گنجعلی خان کرمان به همراه بازار آن، اولین بناهای ساخته شده این مجموعه تاریخی هستند.

بازار مجموعه گنجعلی خان کرمان

بازار گنجعلی خان کرمان در ضلع جنوبی مجموعه قرار گرفته است. در این بازار 18 مغازه وجود دارد و در سمت چپ نیز دست‌فروشان متعددی به فروش اجناس و کالاهای خود مشغول‌اند؛ در همین سمت طاق‌نماهای زیبایی ساخته شده است. بازار زرگری که میان کرمانی‌ها به بازار قیصریه معروف است در قسمت انتهای این بازار قدیمی قرار دارد.

مسجد گنجعلی خان

وجود مسجد در معماری شهرسازی ایران بعد از اسلام، جزئی جدانشدنی محسوب می‌شود و در مجموعه گنجعلی خان نیز مسجدی کوچک با یک شبستان و ایوان ساخته شده است. مسجد گنجعلی خان در ضلع شمالی مجموعه قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کلی این مسجد می‌توانیم به کتیبه‌ سنگی در ورودی ایوان، نمایی با طراحی ساده و هندسی شکل و کف‌پوش سنگی آن اشاره کنیم.

در داخل مسجد نیز راهرویی باریک پس از ورود به ایوان وجود دارد که با عبور از آن به شبستان زیبا و گنبدی شکل خواهید رسید. 12 نورگیر در این شبستان، فضای معنوی و خاصی ایجاد کرده‌اند و با وجود نقاشی‌ها و گچ‌بری‌ها، زیبایی و خاص بودن این مکان بیشتر شده است.

حمام گنجعلی خان

هرکدام از بخش‌های مجموعه گنجعلی خان، زیبایی منحصربه‌فردی دارند، در بخش حمام نیز می‌توانیم به تزئینات چشم‌نوازی همچون طراحی گچ‌بری‌ها و تزئینات گل‌وبوته دوران صفوی اشاره کنیم که در سال 1374 توسط اداره میراث فرنگی استان کرمان بازسازی شده است. در بخش پایینی حمام هم ماجراهای تاریخی از جمله ماجرای خسرو و شیرین و موضوعاتی همچون شاهان در حال شکار، بهرام گور، کاروان شترها و … طراحی شده است.

سایر بخش‌های مجموعه گنجعلی خان

در مجموعه تاریخی و فرهنگی گنجعلی خان کرمان، بخش‌های دیگری از جمله کاروانسرا، مدرسه، آب انبار و ضرابخانه وجود دارد. بازدید از هرکدام از این مکان‌ها بیننده را به دل تاریخ و تأمل در گذر زمان می‌برد که قطعا برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت زیادی خواهد داشت.

همراه با فلای تودی، سفری آسان و ارزان به کرمان داشته باشید

کرمان زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که مجموعه گنجعلی خان یکی از محبوب‌ترین‌های آن است. بسته به برنامه سفرتان ممکن است به خرید بلیط قطار یا هواپیما و همچنین رزرو هتل و اقامتگاه در کرمان احتیاج داشته باشید. فلای تودی به‌عنوان یکی از بهترین و بزرگترین آژانس‌های مسافرتی، امکان خرید بلیط قطار کرمان، رزرو هتل و … را فقط در چند دقیقه فراهم کرده است. در این سایت، امکان مشاهده قیمت‌ها، اطلاع از تخفیف‌ها و به‌طور کلی، امکان خرید بلیط با قیمت ارزان و رزرو هتل‌های اقتصادی تا لوکس کرمان فراهم شده است.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5621

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.