افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

مقایسه سیستم ارزشیابی دانش آموزان در مدارس ایران و کشورهای توسعه یافته

  • کد خبر : 3841
مقایسه سیستم ارزشیابی دانش آموزان در مدارس ایران و کشورهای توسعه یافته

ارزشیابی دانش آموزان در مدارس یکی از اصلی ترین و مهم ترین کارهای نظام آموزشی است که به‌واسطه آن، دبیران و معلمان می­توانند به شناخت کامل از دانش و سطح علمی دانش آموزان دست یابند و بتوانند متناسب با آن، با هر دانش آموز برخورد کنند و آموزش­های لازم را به آنها ارائه دهند. سیستم […]

ارزشیابی دانش آموزان در مدارس یکی از اصلی ترین و مهم ترین کارهای نظام آموزشی است که به‌واسطه آن، دبیران و معلمان می­توانند به شناخت کامل از دانش و سطح علمی دانش آموزان دست یابند و بتوانند متناسب با آن، با هر دانش آموز برخورد کنند و آموزش­های لازم را به آنها ارائه دهند.

سیستم ارزشیابی، به شخص دانش آموز و والدین آن­ها کمک می­کند تا بتوانند سطح علمی فرزند خود و پیشرفت آن را مورد بررسی قرار دهند و بهترین عملکرد را در این خصوص داشته باشند. اما امروزه سیستم ارزشیابی در مدارس دستخوش تغییرات زیادی شده و با ظهور اینترنت و همه گیری کرونا، آموزش آنلاین جایگزین روش های سنتی شده است و در راستای آن، دبیران از روش های نوین و آزمون ساز آنلاین برای سنجش دانش آموزان خود استفاده می کنند.

سیستم ارزشیابی دانش آموزان چیست؟

سیستم ارزشیابی دانش آموزان، سیستمی است که در آن دانش آموزان بر اساس عملکرد، مهارت ها، تلاش و پیشرفت خود در یادگیری، طبقه بندی و ارزیابی می شوند. برای این منظور از انواع مختلف شامل آزمون های مکتوب، پروژه ها، پرسش نامه ها و غیره استفاده می شود و از آنها برای تشخیص نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و تدوین برنامه های آموزشی به منظور بهبود مهارت ها و شایستگی های آنها استفاده می شود.

روش‌های ارزشیابی دانش آموزان در مدارس کشور ایران

سیستم ارزشیابی در مدارس ابتدایی کشور ایران به صورت توصیفی است و بررسی­ عملکرد و سطح دانش و مهارت دانش آموزان با نمره تعیین نمی­شود. بلکه دبیران می­توانند با بررسی عملکرد دانش آموز در سطح­ها و مسائل مختلف، به صورت توصیفی آنها را ارزیابی‌کنند. این سیستم یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم حذف سیستم استرس زا و اعتیادآور نمره دهی است که تا حد زیادی آرامش را به روح و روان دانش آموزان بازگردانده است.

روش­های ارزشیابی دانش آموزان در مدارس ایران به دلیل نبود یک سیستم ارزشیابی ثابت، در هر مقطع تحصیلی متفاوت است. سیستم ارزشیابی در مدارس زمانی که دانش آموزان از سطح ابتدایی به سطح متوسطه اول می­روند کار را برای آن­ها و همچنین معلمان سخت می­کند. بهتر است یک سیستم ثابت و هماهنگ برای تمامی مقاطع در نظر گرفته شود تا خیال دانش­آموزان و دبیران هم آسوده باشد.

روش‌های ارزشیابی دانش آموزان در مدارس کشورهای توسعه یافته

بد نیست نگاهی هم به سیستم­های ارزشیابی در مدارس و یادگیری کشورهای توسعه یافته بیندازیم. برای مثال:

کشور فنلاند

در این کشور دانش آموزان به دور از هرگونه نمره و استرس امتحان و…، مراحل یادگیری و آموزش را پشت سر می­گذارند و هیچ ارزیابی هم برای آن­ها صورت نمی­گیرد و در نهایت استعدادهای کودکان به دور از فشار و رقابت شکوفا می­شود.

کشورهای کانادا و انگلیس

در این کشورها، کودکان با استرس نمره و سیستم ارزشیابی در مدارس مواجه نیستند و حتی نگرانی از بابت خواب صبحگاهی هم نخواهند داشت. چرا که می­توانند تا هر ساعتی که دوست دارند در تختخواب­هایشان بمانند. این یک سیاست متفاوت در این کشورها است که سبب افزایش تمرکز کودکان می شود.

تاثیرات استفاده از روش های نوین ارزیابی

از جمله تاثیراتی که روش های نوین ارزیابی دانش آموزان دارند به شرح زیر می باشد:

  • با این کار دبیران زمان کمتری را برای ارزیابی دانش آموزان صرف خواهند کرد.
  • با چالش های قبلی همچون بررسی عملکردها و… هم روبه‌رو نیستند.
  • به‌راحتی و تنها با بررسی ابزار آزمون ساز می‌توانند به شناخت صحیحی از مهارت­ها و دانش دانش آموزان برسند و آن­ها را ارزیابی کنند.
  • دبیران دیگر نگران طرح سوال بخصوص سوالات فرمول دار نیستند.

تاثیرات استفاده از روش های نوین ارزیابی - پلکان یادگیری

معرفی یکی از روش های نوین ارزیابی دانش آموزان

با غیر حضوری شدن مدارس، شیوه های سنتی جای خود را به استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید داده است تا سطح علمی دانش آموزان به‌راحتی و با بالاترین دقت بررسی و تعیین شود. در حال حاضر در حوزه آموزش و یادگیری، تکنولوژی های بسیاری استفاده می‌شود. به این منظور، استفاده از آزمون ساز بسیار رواج یافته است. آزمون سازهای مختلفی در کشور به زبان فارسی وجود دارند که می­توانید از آن­ها بهره­مند شوید اما ما به شما بهترین نرم افزار را توصیه می‌کنیم که رابط کاربری بسیار آسانی دارد.

برخلاف دیگر ابزارهای موجود، امکانات آن زیاد بوده و می‌تواند نیاز مدارس و معلمین را به صورت جامع پاسخگو باشد و ناگفته نماند که امنیت این ابزار هم به نسبت دیگر نمونه ها بیشتر است.  شما به عنوان دبیر می‌توانید به‌راحتی با استفاده از این شیوه‌های نوین، ارزیابی دانش آموزان خود را انجام دهید و کارتان را ساده‌تر کنید.

همانطور که بیان کردیم، یکی از دقیق­ترین و بهترین آن­ها استفاده از آزمون ساز معلم می­باشد که امکانات بی­نظیری را در اختیار دبیران برای سنجش دانش آموزان قرار می­دهد. از ویژگی­های مهم این ابزار می­توان موارد زیر را نام برد:

  • بانک سوال جامع و استاندارد از منابع متنوع
  • امکان انتخاب جست‌وجو در پاسخ و نمایش پاسخ سوال
  • سوالات تستی و تشریحی با سطح دشواری دقیق به انتخاب دبیر
  • محدود کردن بانک به بخش موردنظر با فیلترهای کارآمد
  • گزینش سوالات به 2 روش انتخابی و هوشمند
  • ساخت آزمون آنلاین تک درس، ترکیبی و جامع
  • امکان چندین خروجی تصادفی از یک آزمون آنلاین(جدید)
  • برگزاری به صورت حضوری(خروجی PDF با امکانات ویژه)
  • برگزاری آزمون به صورت آنلاین(کارنامه‌های متنوع و تحلیلی)
  • هزینه : 7 روز اشتراک رایگان

برای استفاده از آزمون ساز پلکان یادگیری می توانید به سایت peleyad.com مراجعه نموده و از فرصت اشتراک رایگان آن بهره مند شوید و اولین آزمون خود را طراحی کنید. با استفاده از این ابزار می­توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و یک ارزشیابی دقیق در بازه زمانی کوتاه داشته باشید و ساخت آزمون آنلاین خود را در هر زمان و مکانی انجام دهید.

معرفی یکی از روش های نوین ارزیابی دانش آموزان - آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری

چرا آزمون ساز را از پلکان بخریم؟

شما به عنوان یک دبیر و معلم می­توانید این ابزار را با کم­ترین قیمت خریداری نمایید. علاوه­ بر این موسسه­های آموزشی و کنکوری نیز می­توانند از این ابزار استفاده­های مفیدی داشته باشند.

هزینه کم، تنها یکی از مزیت­های پلکان یادگیری است. در پلکان، خدمات پشتیبانی برای آزمون ساز برای دبیران ارائه می شود و می­توانید در صورت بروز هر نوع مشکلی آن را با کارشناسان در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان با مشاوره رایگان، سوالات خود را بپرسید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3841

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.