افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو را بشناسید!

  • کد خبر : 5324
مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو را بشناسید!

دیسک و صفحه کلاچ در کنار قطعاتی مثل دیفرانسیل جز مهم ترین ابزار انتقال قدرت هستند که خودرو را وادار به حرکت می کنند. شما باید همواره به سلامت این قطعات توجه داشته باشید، زیرا با بروز مشکلات در آن ها سرعت و قدرت خودرو تا حد قابل توجهی کم می شود. این مشکل می […]

دیسک و صفحه کلاچ در کنار قطعاتی مثل دیفرانسیل جز مهم ترین ابزار انتقال قدرت هستند که خودرو را وادار به حرکت می کنند. شما باید همواره به سلامت این قطعات توجه داشته باشید، زیرا با بروز مشکلات در آن ها سرعت و قدرت خودرو تا حد قابل توجهی کم می شود. این مشکل می تواند در بین سفرهای کاری مهم رخ دهد که قطعا یک چالش برای شما محسوب می شود و باید برای حل مشکل و راه اندازی خودرو، با امداد خودرو شمال تهران یا منطقه خود تماس بگیرید. از بارزترین علایم خرابی دیسک و صفحه کلاچ می توان به سخت عوض شدن دنده و ایجاد صدای ناهنجار هنگام تغییر دنده است.

مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ ماشین

با شناسایی علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ می توانید راهکاری مناسب برای برطرف کردن آن مد نظر داشته باشید. همچنین در صورت خراب شدن ماشین در بین راه می توانید با شماره امداد خودرو تهران یا شهرتان، کمک بخواهید. مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ عبارت اند از:

  • کاهش قدرت و سرعت ماشین
  • راحت عوض نشدن دنده
  • بکس و باد کردن در سربالایی ها
  • سفت بودن پدال کلاچ
  • بروز صداهایی در حین عوض کردن دنده
  • نبود تناسب در بین دور موتور و سرعت ماشین

کاهش قدرت و سرعت ماشین در حرکت

در صورت پایان یافتن عمر کیت کلاچ هر چه پای خود را روی پدال گاز بگذارید، خودرو دیگر مانند گذشته حرکت نمی کند و سرعت نمی گیرید؛ از این رو این اتفاق را می توان به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های خرابی این قطعه دانست. در واقع از آنجا که دیسک و صفحه ساییده شده اند، انتقال قدرت به خوبی صورت نمی گیرد، از این رو خودرو نیز مانند گذشته سرعت نخواهد داشت.

تعویض سخت دنده

در صورتی که دنده ها به خوبی جا نخورند، مشکلی مثل خرابی دیسک صفحه و کلاچ خودرو به وجود می آید. این اتفاق به خصوص برای زمانی که بین جا انداختن دنده 1 و 2 به مشکل می خورید، بیشتر نمایان می شود. به طور کلی اگر هر بار خودرو را روشن می کنید و در عوض کردن دنده ها مشکلی دارید، شاید این قطعه ها دچار آسیب شده اند و هر چه سریعتر برای رفعشان باید چاره ای بیندیشید.

بکس و باد کردن در سربالایی ها

اگر در سر بالایی ها با وجود فشار دادن پدال گاز، خودرو قدرت نمی گیرد، شاید این بخش آسیب دیده است و باید برای بررسی های بیشتر به منظور رفع مشکل ماشین به تعمیرکار سپرده شود.

سفت بودن پدال کلاچ

در صورت خورده شدن کیت کلاچ حالت ارتجاعی آن از بین می رود و در نهایت کلاچ سفت خواهد شد. در چنین موقعیتی به خرابی این قطعه ها در خودروتان شک کنید.

بروز سر و صدا در حین تعویض دنده

در صورت تمام شدن صفحه و دیسک، هنگام عوض کردن دنده ها ماشین، از خود سر و صدای زیادی تولید می کند که در چنین وضعیتی شاید این ابزارها نیاز به تعویض داشته باشند. البته در حالت معمول با تعویض دنده ها صدایی به گوش می رسد، اما اگر این صدا نسبت به قبل بلندتر شده باشد، باید به تعمیرکارهای حرفه ای برای تعمیر خودرو مراجعه کنید.

عدم تناسب دور موتور و سرعت ماشین در حرکت

در صورتی که صفحه کلاچ ضعیف شود، دور موتور با سرعت ماشین تناسبی نخواهد داشت؛ از این رو در راندن خودرو با مشکلاتی مواجه می شوید. این اتفاق می تواند نشانه ای از خرابی این ابزار باشد که باید هر چه سریعتر نسبت به حل آن اقدام کنید.

آشنایی با نحوه تست دیسک و صفحه کلاچ خودرو

برای بررسی نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ خودرو، می توانید برخی از ورش های زیر را تست کنید:

خاموش نشدن ماشین با حرکت در دنده 2

برای اینکه مطمئن شوید که آیا این ابزارها دچار مشکل شده اند یا نه، می توانید پای خود را در حالت توقف بر روی دنده 2 بگذارید. اکنون پایتان را کم کم بردارید، اگر با انجام این کار خودرو خاموش نشد، یعنی باید این قطعه ها را هر چه سریعتر عوض کنید تا مشکلات بیشتری در خودرو به وجود نیاید.

لرزش ماشین با حرکت در دنده 1

برای اینکه از اینکه آیا صفحه دیسک و کلاچ دچار مشکل شده اند یا نه مطمئن شوید، زمانی که خودرو در حال توقف بود، پای خود را بر روی کلاج و دنده را روی 1 بگذارید و بعد ماشین را حرکت دهید. در این زمان در صورت آسیب دیدگی این قطعه ها، خودرو شروع به لرزش می کند که این نیز یکی دیگر از نشانه های خرابی آن ها به شمار می رود.

مهم ترین عوامل در کاهش عمر صفحه دیسک و صفحه کلاچ

مهم ترین عواملی که به مرور زمان تاثیر منفی در کارکرد و کاهش عمر صفحه دیسک و صفحه کلاچ را دارند شامل شتاب گرفتن زیاد و قرار دادن مداوم پا بر روی کلاچ است.

حرکت خودرو با شتاب زیاد

به هیچ عنوان با شتاب زیاد حرکت نکنید، چون این کار روی طول عمر قطعه های خودرو تاثیر منفی می گذارد و عمر آن ها را کاهش می دهد.

گذاشتن مداوم پا روی کلاچ

تا حد ممکن از قرار دارن پای خود بر روی کلاچ در حین حرکت بپرهیزید، زیرا تاثیرات جزئی بدی دارد که بعد از مدتی متوجه از کار افتادگی و خرابی دیسک و صفحه کلاچ خواهید شد؛ از این رو شما باید با عوض کردن دنده ها، خیلی زود پایتان را نیز از روی کلاچ بردارید.

برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ چه کنیم؟

شما برای تعویض این قطعه ها می توانید به سراغ کارشناس ها و تعمیرکارهای حرفه ای بروید و از آن ها بخواهید که آن ها را تعویض کنند. توصیه می کنیم این کار را خود انجام ندهید، چون شاید به دیگر قطعه های ماشین آسیب برسانید.

حرف آخر

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ شامل سفت بودن پدال کلاچ، بروز صداهایی در حین عوض کردن دنده، نبود تناسب در بین دور موتور و سرعت ماشین و… می شود که باید هر چه سریعتر برای رفع آن ها اقدام کنید تا قطعات بیشتری در ماشین آسیب نبینند. برای تعویض این قطعات بهتر است به کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.