افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

هود لامینار کلاس 2 چه مشخصاتی دارد ؟

  • کد خبر : 1722
هود لامینار کلاس 2 چه مشخصاتی دارد ؟

هود لامینار کلاس 2 هود لامینار کلاس II به عنوان یک کابینت تهویه شده برای حفاظت از پرسنل ، محصول و محیط آزمایشگاه برای آزمایش های میکروبیولوژیکی و بیولوژیکی است. این هودها بر اساس نوع ساختار ، جریان هوا و سیستم های خروجی از هم متمایز می شوند. انواع آن شامل A1 ، A2 ، […]

هود لامینار کلاس 2

هود لامینار کلاس II به عنوان یک کابینت تهویه شده برای حفاظت از پرسنل ، محصول و محیط آزمایشگاه برای آزمایش های میکروبیولوژیکی و بیولوژیکی است. این هودها بر اساس نوع ساختار ، جریان هوا و سیستم های خروجی از هم متمایز می شوند. انواع آن شامل A1 ، A2 ، B1 ، B2 و C1 است. تمام مجاری و محفظه های آلوده به نمونه های بیولوژیکی باید تحت فشار منفی باشند .هودهای لامینار نوع B2 این کار را یک قدم جلوتر می برند و همه مجاری و محفظه های آلوده به نمونه های بیولوژیکی را تحت فشار منفی قرار می دهند. مانند هود لامینار کلاس I ، هودهای کلاس II نیز برای کار با عوامل گروه خطر 1 ، 2 و 3 ایمن هستند.

هود های لامینار (BSCs) از آلودگی هوا توسط ذرات معلق محافظت می کنند. مهمترین نیاز به حفاظت را تکنسین های آزمایشگاه دارند. هود ها از آلوده شدن تکنسین ها توسط ویروس ها ، هاگ و باکتری ها جلوگیری می کنند. هود ها از نمونه در حال آزمایش نیز محافظت می کنند. بدون حفاظت ارائه شده توسط هود کلاس II ، نمونه ها ، فرایندها یا رویه های متعددی که در داخل یک هود اتفاق می افتند ممکن است دچار آلودگی شوند و زمان و انرژی سرمایه گذاری شده را تضعیف کرده و برنامه ها را مختل کنند. BSCs همچنین به محافظت از محیط آزمایشگاه نیز کمک می کند.

چگونه یک هود ایمنی زیستی کلاس دوم کار می کند ؟

هود لامینار کلاس 2 یک محفظه با یک فیلتر است که هوا را در داخل هود حرکت می دهد. یک صفحه شفاف در جلو به پرسنل اجازه می دهد تا داخل هود را ببینند. یک دهانه در پایین صفحه به تکنسین ها اجازه می دهد تا دست خود را  وارد هود کنند و آزمایش را انجام دهند.

تمام یا قسمتی از هوای کشیده شده از داخل هود ممکن است پس از عبور از فیلتر HEPA خارج شود. بسته به نوع BSC و کارهایی که انجام می شود ، هوای فیلتر شده ممکن است به داخل آزمایشگاه حرکت کرده یا به سیستم اگزوز ساختمان هدایت شود و در نهایت به خارج منتقل شود. اگرچه آن ها می توانند ذرات موجود در هوا را فیلتر کنند ، اما فیلترهای HEPA نمی توانند بخارات شیمیایی سمی فرار یا رادیونوکلئیدهای فرار را که ممکن است تولید شوند ، حذف کنند.

هود لامینارکلاس II نوع A1

هود لامینار کلاس II ، نوع A1 باید حداقل سرعت ورودی 75 fpm را حفظ کند. آن ها ممکن است هوای فیلتر شده با HEPA را به آزمایشگاه بازگردانند یا ممکن است با استفاده از اتصال به کانال به خارج تخلیه کنند. آن ها برای کار با عوامل بیولوژیکی بدون مواد شیمیایی سمی و فرار و همچنین رادیونوکلئیدهای فرار مناسب هستند.

هودهای کلاس A1 در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. 30 درصد از هوای گردش شده در هود از طریق فیلتر HEPA عبور می کند و از هود خارج می شود. در مقایسه ، 70 درصد باقی مانده از طریق فیلتر HEPA هدایت می شود و در هود به گردش در می آید. جریان هوای آرام از آلودگی  اقلام موجود در محیط کار جلوگیری می کند. این کلاس از هود نباید با مواد شیمیایی سمی فرار استفاده شود زیرا تجمع بخار می تواند خطراتی را ایجاد کند.

هود لامینارکلاس II نوع A2

هود لامینارکلاس II ، نوع A2 باید حداقل سرعت متوسط ورودی 100 fpm را حفظ کند. مانند هود نوع A1 ، ممکن است هوای فیلتر شده با HEPA را دوباره به آزمایشگاه برگرداند یا با استفاده از کانال به خارج تخلیه کند. هود های نوع A2 برای کارهایی که از عوامل بیولوژیکی با مقادیر کمی مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند مناسب هستند. از آن ها همچنین ممکن است حین کار با مقادیری رادیونوکلئید نیز استفاده کنند. برنامه هایی که مقدار کمی بخار شیمیایی تولید می کنند ، مانند ترکیب داروهای شیمی درمانی ، می توانند با A2 BSC در صورت وجود کانال خروجی استفاده شوند. A2 مشابه A1 است ولی با حداقل سرعت ورودی 100 fpm ، فشار منفی بیشتری ایجاد کرده و مهار را بهبود می بخشد.

هود لامینارکلاس II نوع B1

هود لامینار کلاس II ، نوع B1 دارای حداقل سرعت ​​ورودی 100 fpm است. آن ها دارای فیلتر HEPA هستند و از هوای موجود در هود ، تقریباً 70 درصد از طریق فیلتر HEPA فیلتر می شود و از هود خارج می شود در حالی که 30 درصد باقی مانده از فیلتر HEPA عبور می کند و دوباره در هود به گردش در می آید. جریان هوای آرام از آلودگی اقلام موجود در محیط کار جلوگیری می کند.

مشابه هود های نوع A2 ، هود های نوع B1 برای کارهای معمول میکروبیولوژیکی با تولید مقدار کمی از بخارهای شیمیایی ، تا زمانی که تولید با جریان هوا تداخل نداشته باشد مناسب هستند.

هود لامینارکلاس II نوع B2

هود لامینار کلاس II از نوع B2، برای کارهای معمول میکروبیولوژیکی با تولید مقدار کمی بخار شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. هود دارای حداقل سرعت ورودی 100 fpm  است. هوا از طریق یک فیلتر HEPA برای جذب ذرات عبور می کند و توسط یک دمنده کشیده می شود. میزان تهویه و خروجی هوا 100 درصد است. جریان هوای آرام این هود از آلودگی اقلام موجود در محیط کار جلوگیری می کند.

هود لامینارکلاس II نوع C1

هود لامینار کلاس II ، نوع C1 باید حداقل سرعت متوسط ​​ورودی 105 fpm را حفظ کند. هود های نوع C1 از این نظر منحصر به فرد هستند که می توانند به عنوان یک هود نوع A در حالت گردش مجدد هوا یا یک هود نوع B هنگام خارج شدن هوا عمل کنند. نوع C1 همچنین دارای یک منطقه کاری مشخص با فضای مشخص برای ذخیره سازی و یک محل کار با خروجی مستقیم اختصاصی برای استفاده از بخارهای خطرناک یا رادیونوکلئیدها است.

نوع C1 از نظر الگوی جریان هوا مشابه هود نوع B1 است. هود تقریباً 60 درصد جریان هوای منطقه کار را از طریق بخش اختصاصی خود تخلیه می کند. با این حال ، چیزی که هود نوع C1 را از نوع B1 متمایز می کند این است که دارای موتور خروجی/دمنده داخلی است تا جریان هوا را از طریق فیلتر HEPA خارج کند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1722

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.