افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

چه اطلاعاتی روی بلیط هواپیما نوشته شده است؟

  • کد خبر : 4631
چه اطلاعاتی روی بلیط هواپیما نوشته شده است؟

پس از خرید بلیت هواپیما به اطلاعات نوشته‌شده روی آن توجه کرده‌اید؟ این حروف و اعداد چه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند؟ آیا آگاهی از این موارد لازم است؟ در صورت عدم توجه به آنها احتمال بروز مشکل در سفر هوایی وجود دارد؟ سفر هوایی یکی از پرطرف‌دارین نوع مسافرت است که در بین […]

پس از خرید بلیت هواپیما به اطلاعات نوشته‌شده روی آن توجه کرده‌اید؟ این حروف و اعداد چه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند؟ آیا آگاهی از این موارد لازم است؟ در صورت عدم توجه به آنها احتمال بروز مشکل در سفر هوایی وجود دارد؟

سفر هوایی یکی از پرطرف‌دارین نوع مسافرت است که در بین گردشگران و توریست‌ها رواج دارد. افرادی که به‌طور مرتب به سفر می‌روند احتمالا با اطلاعات درج‌شده روی بلیط آشنا باشند؛ اما درصورتی‌که به هر دلیلی از اهمیت داشتن یا نداشتن این اطلاعات و کاربرد هر کدام آگاه نیستید؛ تا انتها با ما با باشید تا آنها را بررسی کنیم.

اطلاعات مهم درج‌شده روی بلیط چه هستند؟

هر بلیت هواپیما که صادر می‌شود از 2 بخش اطلاعات تشکیل شده که یک بخش آن اطلاعات هویتی و قسمت دیگر شامل تمام جزئیات پرواز است. در پروازهای داخلی معمولا تمام موارد به فارسی درج می‌شوند، پس طبیعتا مشکلی در خواندن آنها نخواهید داشت.

آگاهی از اطلاعات درج‌شده روی بلیط زمانی اهمیت دارد که آن را از ایرلاین‌های بین‌المللی و برای پرواز خارجی رزرو کرده باشید. در این شرایط معمولا با حروف اختصاری زیادی که هرکدام نشان‌دهنده اطلاعات خاصی هستند روبه‌رو می‌شوید. این موارد را بررسی می‌کنیم تا از اهمیت هر کدام آگاه شوید.

مشخصات پاسپورت

شماره پاسپورت جزء مشخصات ضروری به‌حساب می‌آید که در سمت چپ، گوشه بالای بلیط درج می‌شود و باید کاملا صحیح باشد. در صورتی‌که این شماره به‌درستی درج نشود، مشکلات زیادی را پیش از پرواز به‌وجود می‌آورد که شامل اتلاف وقت و حتی از دست دادن پرواز است.

اطلاعات هویتی

نام‌ و نام خانوادگی ازجمله اطلاعات مهمی هستند که پیداکردن آنها در بلیط داخلی و خارجی کار دشواری نیست؛ اما حتما باید نسبت به صحت این اطلاعات اطمینان داشته باشید. این مشخصات به‌صورت لاتین یا فارسی در بلیط درج می‌شوند.

درصورتی‌که مشکلی در درج نام یا نام خانوادگی به‌وجود بیاید و آن را پیش از سفر تصحیح نکنید، احتمال اینکه پرواز را دست بدهید زیاد است. به همین دلیل نیز پس از رزرو بلیط به‌صورت حضوری یا از طریق وب‌سایت‌هایی مانند اسنپ تریپ ، در اولین اقدام باید این اطلاعات را بررسی کنید.

درصورت رزرو پرواز خارجی حروفی به‌اختصار در مقابل نام افراد آورده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • Mr: مسافر بزرگ‌سال آقا
  • Mrs: مسافر بزگ‌سال خانم
  • CHD: مسافر کودک
  • INF: مسافر نوزاد

اطلاعات پرواز

پس از بررسی مشخصات هویتی و شماره پاسپورت، آگاهی از اطلاعات پرواز نیز مهم است. هر بلیط 2 بخش دارد که اطلاعات در سمت راست و چپ آن درج می‌شوند.
اطلاعات پروازی که در سمت راست وجود دارد عبارت‌اند از:

  • مبدا (from)
  • مقصد (To)
  • تاریخ پرواز (Date)
  • شماره ترمینال (اگر فرودگاه مقصد یا مبدا دارای چند ترمینال باشد )
  • ساعت پرواز (Flight Time)
  • ساعت رسیدن به مقصد (Arrival Time)

اطلاعات بلیط نیز در سمت چپ درج می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • مدل هواپیما
  • نام ایرلاینی که از طریق آن بلیط خود را رزرو کردید ( انتخاب شرکت هواپیمایی می‌تواند به شما در خرید ارزانترین بلیط هواپیما کمک می‌کند)
  • میزان بار مجازی که می‌توانید با خود به هواپیما وارد کنید. (در صورت عدم رعایت این مورد باید جریمه‌ای را به ایرلاین پرداخت کرد که این موضوع در افزایش هزینه‌های سفر تاثیر می‌گذارد.)
  • کلاس پروازی که می‌تواند بیزینس، پریمیوم یا اکونومی باشد. ( ارزانترین بلیط هواپیما معمولا از نوع اکونومی است مگر در مواقعی که ایرلاین روی سایر بلیط‌ها تخفیف بگذارد)

شماره مرجع یا PRN:

PRN (Passenger Name Record) نوعی شماره پیگیری است که خریدار بلیط هواپیما می‌تواند از طریق آن با فروشنده‌هایی مانند اسنپ تریپ ارتباط برقرار کند. محل درج PRN در انتهای ستون است و با عبارت ثبت‌نام مشتری معنی می‌شود.

درصورتی‌که بخواهید برای خود و اعضای خانواده یا دوستانتان به‌طور هم‌زمان ارزانترین بلیط هواپیما یا بلیط‌هایی با قیمت معمولی را رزرو کنید، هرکدام به‌صورت مجزا و با شماره‌ای منحصربه‌فرد صادر می‌شوند اما PRN همه یکسان خواهد بود.

شماره پرواز

این شماره زیر لوگوی سمت چپ که به ایرلاین مربوط می‌‌شود، قرار دارد. با کمک آن می‌توانید به‌راحتی گیت پرواز خود را مشخص کنید. به‌خصوص اگر چند پرواز همزمان با ساعت حرکت شما وجود داشته باشد.

امروزه برای دریافت کارت پرواز در مسیرهای خارجی باید پاسپورت خود را تحویل دهید و برای پروازهای داخلی نیز ارائه کارت ملی لازم است. درصورت مغایرت اطلاعات هویتی موجود در بلیط، با کارت ملی یا پاسپورت، در این زمان با مشکل مواجه می‌شوید.

شماره بلیط

شماره مهم دیگری که کمی پایین‌تر از شماره پرواز درج می‌شود مربوط به بلیت هواپیما است و مشخصات شما با استفاده از آن شماره روی سیستم درج خواهد شد. در گذشته کارت پروازی تنها با ارائه این شماره صادر می‌شد.

کد یاتا (IATA)

کد یاتا (International Air Transport Association airport code) مخفف نام فرودگاه را به ما نمایش می‌دهد. برای مثال؛ فرودگاه امام خمینی که با حروف لاتین عبارت است از Imam Khomeini International Airport، برای کوتاه‌تر شدن آن را با حروف اختصاری IKA درج می‌کنند.

جمع‌بندی

بلیت هواپیما شامل اطلاعات مختلف ازجمله مشخصات فردی، اطلاعات پاسپورت و موارد مربوط به ایرلاین و زمان پرواز است. هر چیزی که روی بلیط درج می‌شود می‌تواند برای ما کاربردی باشد؛ تنها باید آنها را بشناسیم.

به‌طور کلی هر بلیط 2 بخش دارد که اطلاعات شخصی و پروازی در سمت راست و چپ آن درج می‌شوند. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، شماره بلیط، شماره پرواز، شماره مرجع، کد یاتا، مبدا، مقصد، شماره ترمینال، ساعت پرواز، ساعت رسیدن، تاریخ پرواز، نوع کلاس پروازی و نام شرکت هواپیمایی است.

سوالات متداول

مهم‌ترین اطلاعات روی بلیط چه هستند؟

اطلاعات هویتی و مشخصات پاسپورت ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که پس از خرید بلیت هواپیما باید نسبت به درستی آنها مطمئن شوید. اهمیت ندادن به این موضوع در پرواز شما مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

PRN بلیط چیست؟

نوعی کد مرجع و رهگیری است که برای هر شخص خریدار یک یا چند بلیط با شماره‌ای منحصربه‌فرد صادر می‌شود. درواقع فروشنده‌هایی مانند اسنپ تریپ از طریق این کد مسافران را دسته‌بندی و درصورت نیاز با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

آیا توجه به اطلاعات روی بلیط مهم است؟

روی هر بلیط تمام اطلاعات لازم مانند شماره پرواز، ساعت پرواز، زمان رسیدن و میزان بار محاز درج می‌شود. به همین دلیل نیز توجه به آنها می‌تواند به شما در داشتن سفری آسان‌تر کمک کند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4631

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.