افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

چه زمان مصرف ماهی باعث بروز بیماری می شود؟

  • کد خبر : 901
چه زمان مصرف ماهی باعث بروز بیماری می شود؟

یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم در حوزه تغذیه و حفظ سلامتی، آگاهی از تداخلات مضر مواد غذایی است به این معنی که مصرف برخی مواد غذایی با هم و در یک وعده غذایی می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد. یکی از این موارد پرهیز، مصرف گوشت ماهی با برخی اقلام غذایی مانند ماست یا […]

یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم در حوزه تغذیه و حفظ سلامتی، آگاهی از تداخلات مضر مواد غذایی است به این معنی که مصرف برخی مواد غذایی با هم و در یک وعده غذایی می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد. یکی از این موارد پرهیز، مصرف گوشت ماهی با برخی اقلام غذایی مانند ماست یا دوغ است که می‌تواند منجر به مشکلات و عوارض شدیدی برای انسان شود. خوردن همزمان ماهی و ماست مخصوصاً در وعده شام می‌تواند بسیار پرعارضه باشد.

ضعف شدید، افزایش احتمال سکته، تحلیل قوای جنسی، برص، لک و پیس، سردی معده، افزایش احتمال ابتلا به MS، ناراحتی‌های عصبی و … تنها برخی از عوارض خوردن ماهی همراه ماست است.

در توضیح چرایی این مسئله باید گفت که گوشت ماهی به‌لحاظ طبع، سرد و تر است و در صورت مصرف همزمان آن با ماست که آن نیز سرد و تر است، باعث غلبه شدید سردی و تری در بدن شده و عوارضی را که در بالا به آن اشاره شد، به‌ همراه خواهد داشت. پس در مصرف ماهی باید دقت داشت:

  • ماهی هرگز همراه ماست یا دوغ مصرف نشود.
  • ماهی حتماً همراه مصلحات آن (خرما، عسل، گردو، زنجبیل، ادویه‌جات گرم، ماهی به‌صورت شکم‌پر) خورده شود.
  • مصرف ماهی بیشتر باید در فصل تابستان و فصول گرم سال باشد.
  • ماهی در وعده غذایی ناهار مصرف شود و از مصرف آن در وعده شام پرهیز شود.
  • افراد با طبع سرد (افراد بلغمی و سوداوی) از خوردن زیاد ماهی به‌شدت پرهیز کنند.
  • هرگز همراه ماهی، آب ننوشید.

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف ماهی با لیموترش را نیز توصیه می‌کنند، چون نه‌ تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد، بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد چاشنی‌هایی چون لیموترش و انواع ترشی‌ها به‌همراه ماهی به‌دلیل آنکه هر دو طبع سردی دارند به‌خصوص برای سرد‌ مزاجان توصیه نمی‌شود، چون ضمن اینکه سبب بی‌حالی، ضعف و هضم سخت غذا می‌شود، تشدید‌کننده بیماریهای سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و… است.

در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی به‌ خصوص شب‌هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به‌ همراه ادویه‌جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدید‌کننده ام‌اس و سکته خواهد بود. بهترین چاشنی ماهی، آب نارنج و سیر است که هم فواید بی‌شمار و هم طبع گرمی دارند.

همچنین مصرف همزمان ماهی با تخم‌مرغ نیز بسیار مضر است. در طب سنتی، مصرف تخم‌مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به‌ همراه ماهی، منع‌ شده، زیرا تولید سودا می‌کند و بر خلق و خوی افراد، تأثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست می‌شود.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=901

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.