افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

گواهینامه ایزو چیست؟

  • کد خبر : 3384
گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو چیست؟ گواهی ایزو تایید می‌کند که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. اخذ گواهینامه ایزو فوری نیازمند این است که با مراحل اخذ ایزو آَشنا باشید. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیردولتی و بین المللی است که استانداردهایی را […]

گواهینامه ایزو چیست؟ گواهی ایزو تایید می‌کند که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد.

اخذ گواهینامه ایزو فوری نیازمند این است که با مراحل اخذ ایزو آَشنا باشید. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیردولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.

چگونه گواهینامه بگیرم؟

قبل از اینکه بتوانید گواهینامه دریافت کنید، ابتدا باید فرآیندهای تولید خود را توسعه داده و مستندسازی کنید و رویه های صحیح را اجرا کنید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید استانداردهای کیفیت خود را حفظ کنید

در اینجا چهار مرحله ضروری برای تبدیل شدن به یک کسب و کار دارای گواهی ISO آورده شده است.

1- سیستم مدیریت خود را توسعه دهید

فرآیندهای اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید.

فرآیندهای مستندسازی با مشارکت کارکنان.

بررسی، تایید و توزیع اسناد برای کسانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند.

2- سیستم خود را پیاده سازی کنید

اطمینان حاصل کنید که مراحل همانطور که در مستندات شما توضیح داده شده است انجام می شود.

اطمینان حاصل کنید که کارکنان برای وظایفی که انجام می دهند به درستی آموزش دیده اند.

ایجاد سیستم های گزارش دهی موثر برای پوشش بازرسی، آزمایش، اقدامات اصلاحی، اقدامات پیشگیرانه، جلسات بررسی مدیریت، نظارت بر اهداف، تکنیک های آماری و غیره.

در صورت امکان از طریق استفاده از داده های قابل اندازه گیری، اثربخشی فرآیندهای خود را کنترل کنید.

بررسی و اقدام برای بهبود در زمینه های مورد نیاز.

3- بررسی کنید که سیستم شما موثر است

انجام ممیزی و بررسی فرآیندها و سیستم برای انطباق و اثربخشی. مشاهده کنید، با افراد مصاحبه کنید و به سوابق نمونه نگاه کنید.

شناسایی و گزارش نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت.

در صورت لزوم اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه انجام دهید.

4- سیستم خود را ثبت کنید

سازمان حسابرسی مناسب را برای ثبت نام خارجی انتخاب کنید.

اسناد سیستم مدیریت خود را برای بررسی برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای قابل اجرا ارسال کنید.

برای بررسی توسط حسابرس خارجی آماده شوید تا تأیید کنید که الزامات سیستم برآورده شده است و سیستم مدیریت به طور موثر پیاده سازی شده است.

کدام مجموعه از استانداردها برای سازمان من مناسب است؟

ISO صدها چارچوب برای ایجاد استانداردها در بخش‌ها و صنایع مختلف از جمله خدمات، محیط زیست و صنعت، فناوری و بهداشت و پزشکی منتشر کرده است. هر کسب و کاری بسته به موقعیت و بخش خود از چارچوب های متفاوتی پیروی می کند.

برخی از چارچوب های ISO خاص هستند. به عنوان مثال، ISO 34101-1:2019 استانداردهایی را برای صنعت دانه کاکائو تعیین می کند. ISO/IEC 80079-34 تولید در اتمسفرهای انفجاری را کنترل می کند.

سایر انتشارات ISO عمومی تر هستند. به عنوان مثال، ISO 14001 به عنوان راهنمای توسعه یک سیستم مدیریت زیست محیطی موثر عمل می کند و می تواند برای هر سازمانی مفید باشد. ISO 9001 همین کار را برای سیستم های مدیریت کیفیت انجام می دهد.

نحوه استفاده از این راهنما

هیچ راهنمای واحدی نمی تواند تمام چارچوب های ISO را مورد بحث قرار دهد. در عوض، برای کمک به درک انطباق ISO، چرایی اهمیت آن و نحوه دریافت گواهینامه ISO، این راهنما بر روی دو مورد از رایج ترین چارچوب های ISO تمرکز می کند: ISO 9000/9001 برای مدیریت کیفیت و ISO 27001/27002 برای مدیریت امنیت اطلاعات.

هر بخش از این راهنما با ارائه پاسخ به برخی از رایج ترین سؤالات در مورد چارچوب، جنبه متفاوتی از انطباق ISO را ارائه می دهد.

می‌توانید کل راهنما را بخوانید یا فقط با بخش‌هایی که برای نیازهای سازمانتان قابل اجرا هستند، مشورت کنید. یا به انتها بپرید تا یاد بگیرید چگونه بازی سازگاری خود را با کارایی بیشتر از سیستمی که اکنون استفاده می‌کنید شروع کنید – به خصوص اگر آن سیستم شامل صفحات گسترده قدیمی باشد.

انطباق ISO در مقابل گواهینامه ISO: تفاوت چیست؟

تفاوت بین انطباق ISO و گواهینامه ISO به حسابرسی بازمی گردد.

صدور گواهینامه ایزو مستلزم ممیزی خارجی توسط یک متخصص مستقل است که توسط کمیته ارزیابی انطباق (CASCO) معتبر است. انطباق صرف با ISO نیازی به این ممیزی ندارد.

هر دو انطباق ISO و گواهینامه ISO داوطلبانه هستند. آنها مقررات نیستند بلکه توصیه هایی هستند. گفته می‌شود، برخی از سازمان‌ها، مانند تولیدکنندگان، ممکن است از تامین‌کنندگان شخص ثالث خود بخواهند که گواهی ISO را داشته باشند تا از کیفیت کالاها، خدمات، و فرآیندهای خود و امنیت اطلاعات، سیستم‌ها و شبکه‌های خود اطمینان حاصل کنند.

مزایای گواهینامه شامل به رسمیت شناختن بین المللی، و در بسیاری از صنایع، اصلاً توانایی انجام تجارت است.

برخی از سازمان ها – به ویژه سازمان های کوچکتر با بودجه کمتر – ممکن است از هزینه و زمان آماده سازی مورد نیاز برای گذراندن ممیزی مورد نیاز برای صدور گواهی انصراف دهند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که انطباق به اندازه کافی خوب است و از هزینه اضافی صدور گواهی صرف نظر کنند.

منبع:

ایزوسیستم https://isosystem.org

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3384

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.