افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
0

اتفاقات خوب قیمت خودرو داخلی در سال 99

  • کد خبر : 1109
اتفاقات خوب قیمت خودرو داخلی در سال 99

سال 99 یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها در بازار خودرو بود. سالی که قیمت روز خودرو صعودی باورنکردنی را تجربه کرد و خریداران مجبور به خرید و فروش در بازاری شدند که حتی وضعیت ساعات آینده آن نیز مشخص نبود. در سال 99 حتی کارشناسان خودرو نیز نمی‌توانستند پیش‌بینی درستی را از وضعیت آینده خودرو ارائه […]

سال 99 یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها در بازار خودرو بود. سالی که قیمت روز خودرو صعودی باورنکردنی را تجربه کرد و خریداران مجبور به خرید و فروش در بازاری شدند که حتی وضعیت ساعات آینده آن نیز مشخص نبود. در سال 99 حتی کارشناسان خودرو نیز نمی‌توانستند پیش‌بینی درستی را از وضعیت آینده خودرو ارائه دهند. حتی کاهش قیمت خودرو داخلی 35 درصدی در پاییز این سال نیز نتوانست بازار خودرو را به رونق سال‌های پیش برگرداند. همین افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای داخلی باعث شده که سال 99 در خاطر بسیاری از افراد سالی بسیار تلخ برای بازار خودرو باشد. سالی که دلالان سکان‌دار اصلی این بازار بودند و خریداران واقعی حتی توان خرید ساده‌ترین خودروها را نیز از دست دادند. اما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اتفاقات خوب در سایت فردای خوب بپردازیم که در همین سال برای بازار خودرو ایران اتفاق افتاد.

افزایش تیراژ تولید

زمانی که امریکا از برجام خارج شد و سایر کشورهای حاضر در این قرارداد را مجبور کرد که به خواسته امریکا تعهدات خود را زیر پا بگذارند، همه تصور می‌کردند که صنعت خودرو ایران دیگر سرپا نخواهد شد. این موضوع با خروج شرکت‌های اروپایی مانند پژو و رنو از ایران شدت گرفت. بااین‌حال خودروسازان ایرانی توانستند با استفاده از فرصت افزایش قیمت خودرو داخلی در سه مرحله در سال 99 جان تازه‌ای بگیرند. افزایش نقدینگی که به دلیل این افزایش قیمت نصیب خودروسازان داخلی شده بود، توانست جان تازه‌ای را به کالبد بیجان خودروسازی در ایران بدمد. به‌این‌ترتیب خودروسازان توانستند تیراژ تولید را تا حد خوبی افزایش داده و به‌این‌ترتیب یکی از اتفاقات خوب سال 99 برای صنعت خودروسازی ایران رقم خورد.

آغاز پروژه جدید K132 و شاهین

پژو پیش از خروج از بازار ایران، قرار بود طی یک همکاری مشترک با ایران‌خودرو خودرویی را به نام پژو 301 روانه بازار ایران کند. بااین‌حال این پروژه به دلیل تحریم‌های امریکا به سرانجام نرسید. اما متخصصان ایرانی توانستند از زیرساخت‌هایی که فراهم شده بود استفاده کرده و پروژه جدیدی را به نام خودروی K132 بر روی خط تولید ببرند. این پروژه در مهرماه 99 کلید خورد. برنامه ایران‌خودرو بر این منوال بود که نمونه دنده‌ای خودرو K132 را در پایان سال 99 روانه بازار کرده و پس‌ازآن زمینه را برای ورود خودرو اتوماتیک فراهم کند. K132 خودرویی با یک پیشرانه 1.6 لیتری است که می‌تواند 110 اسب بخار نیرو تولید کند.

پس از کلید خوردن پروژه K132 در مهرماه سال 99 توسط ایران‌خودرو، سایپا نیز بیکار ننشست. این شرکت خودروسازی از محصول جدید خود به نام شاهین در نیمه آذرماه 99 رونمایی کرد. قیمت خودرو داخلی شاهین به‌صورت علی‌الحساب در زمان پیش‌فروش، حدود 133 میلیون و هفت‌صد هزار تومان عنوان شده بود. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسید که قیمت واقعی خودرو چیزی در حدود 267 میلیون و 400 هزار تومان باشد. شاهین خودرویی با پیشرانه 1.5 لیتری است که می‌تواند 110 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو دارای یک گیربکس 5 سرعته دستی است و باک آن ظرفیت حدود 47 لیتر بنزین را دارد.

تلاش خودروسازان برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید و رونمایی از خودروهای تولید داخل در سال 99 نتیجه تصمیماتی بود که دولت در راستای بهبود وضعیت بازار خودرو در ایران گرفت. تامین ارز موردنیاز خودروسازان توسط بانک مرکزی و جلسه‌ای که با حضور حلقه‌های زنجیره تولید خودرو در ایران برگزار شد، توانست تاثیر مثبتی را بر روی تولید خودرو بگذارد. به‌این‌ترتیب بیش از 130 واحد از قطعه سازان با خودروسازان برای تامین قطعات موردنیاز هم مسیر شده و توانستند خودروهای جدیدی را بر روی خط تولید این خودروسازان بیاورند. علاوه بر این تصمیمات دولت تا حدی توانست قیمت خودرو داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن را تا حدی کنترل کند.

رونمایی از نخستین پیشرانه سه سیلندر ملی

رونمایی از پیشرانه سه سیلندر تولید داخل ماجرایی بود که قرار بود توسط سایپا در سال 96 اتفاق بیفتد. در این سال شرکت سایپا قصد داشت تا در طی یک همکاری با سرکت AVL در اتریش، از این موتور کم‌مصرف رونمایی کند. هرچند سایپا از نمونه آزمایشی این محصول نیز پرده‌برداری کرد، اما تولید انبوه این پیشرانه هیچ‌گاه به وقوع نپیوست. به همین دلیل بود که ایران‌خودرو در سال 99 با دبدبه و کبکبه از موتور سه سیلندری که بر پایه دانش ایرانی ساخته شده بود، رونمایی کرد.

در 29 دی‌ماه 99 بود که مدیرعامل ایران‌خودرو در مراسمی نخستین پیشرانه سه سیلندر تولید داخل را رونمایی کرد. این پیشرانه یکی از گام‌هایی بود که ایران‌خودرو برای تولید موتورهای کم‌مصرف برای خودروها برداشت. با تولید این پیشرانه مصرف سوخت خودروها در یک مسیر ترکیبی 100 کیلومتری حدود 5 لیتر کاهش پیدا کرد. علاوه بر کاهش مصرف سوخت، این پیشرانه می‌تواند به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز کمک کند. به‌این‌ترتیب با استفاده از پیشرانه سه سیلندر ملی می‌توان به معیارهای استاندارد یورو 6 رسید.

تا چه حد می‌توان به آینده بازار خودرو داخلی ایران در سال 1400 امیدوار بود؟

هرچند که تصمیمات و اقدامات دولت در سال 99 نتوانست آبی بر آتش تند افزایش قیمت خودرو در این سال باشد. اما می‌توان گفت که خودروسازان ایرانی حتی باوجود تحریم‌ها توانستند به‌خوبی از پس فضای ایجادشده پس از قطع همکاری با شرکت‌های اروپایی بربیایند. نجومی شدن قیمت خودرو داخلی در سال 99 و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، بدترین خاطره‌ای بود که از بازار خودرو در سال 99 برای مردم ایران رقم خورد.

به همین دلیل شاید اگر چنین سوالی را در کوچه و خیابان از مردم عادی بپرسید، هیچ امیدی به بهبود روند قیمت‌گذاری خودرو در سال 1400 نداشته باشند. بااین‌حال کارشناسان بازار خودرو نظر تقریبا متفاوتی دارند. اگر نگاه کوتاهی به روند قیمت خودرو داخلی در نیمه نخست و پایانی سال 99 بیندازیم، تا حدی می‌توان گفت که احتمالا در سال 1400 آینده روشنی در انتظار بازار خودرو خواهد بود.

سال 99 در حالی شروع شد که آثار افزایش قیمت خودرو داخلی و خارجی در سال 98 هنوز در بازار باقی مانده بود. به همین دلیل روند صعودی بازار در ابتدای سال 99 نیز باقدرت به راه خود ادامه داد. به تعویق انداختن جلسه تعیین قیمت از سوی دولت تا نیمه اردیبهشت و نبود دستگاه‌های نظارتی، پای دلالان را به این بازار باز کرد. اما در نیمه دوم این سال بازار خودرو داخلی علاوه بر تجربه کردن یک کاهش قیمت 35 درصدی، رکودی باورنکردنی را پشت سر گذاشت. به‌این‌ترتیب سال برای بازار خودرو در حالی نو شد، که رکود در این بازار بیداد می‌کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که احتمالا خودروسازان برای بازگرداندن خریداران به فضای بازار خودرو و رونق بخشیدن به این فضا، در سال 1400 تصمیمات مثبتی را برای تعیین قیمت خودرو داخلی خواهند گرفت. جهت مشاهده قیمت بازار خودروهای داخلی به سایت همراه مکانیک و آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/dakheli/ مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1109

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.