افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
0

چند پیشنهاد برای کشف طبیعت جذاب مشهد

  • کد خبر : 3595
چند پیشنهاد برای کشف طبیعت جذاب مشهد

بسیاری از ما مشهد را تنها به حرم حضرت رضا(ع) و مزار فردوسی می‌شناسیم، اما واقعیت این است که مشهد جاذبه‌های طبیعی جذاب و دلپذیری دارد که کم‌تر به آن توجه شده است. جاذبه‌های طبیعی که در نزدیکی شهر مشهد قرار دارند، شامل ییلاقات شاندیز، طرقبه، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق، چالیدره، پارک جنگلی وکیل‌آباد، […]

بسیاری از ما مشهد را تنها به حرم حضرت رضا(ع) و مزار فردوسی می‌شناسیم، اما واقعیت این است که مشهد جاذبه‌های طبیعی جذاب و دلپذیری دارد که کم‌تر به آن توجه شده است.

جاذبه‌های طبیعی که در نزدیکی شهر مشهد قرار دارند، شامل ییلاقات شاندیز، طرقبه، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق، چالیدره، پارک جنگلی وکیل‌آباد، باغ‌وحش وکیل‌آباد، آبشار ارتکند، پارک جنگلی نه‌دره در دو کیلومتری جنوب مشهد، بوستان کوهسنگی، آبشار قره سو، دره اخلمد، فریزی، سد ارداک، هفت حوض، چشمه گیلاس و چشمه گراب هستند.

پیش از سفر اگر شما هم با این سوال مواجه هستید که برای سفر به مشهد چه چیزی همراه خود ببرید نگاهی به می‌خوام برم مشهد چی بردارم؟ در سلام نو داشته باشید تا چیزی را فراموش نکنید.

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس نام یکی از روستاها و چشمه های معروف مشهد است که در جاده چناران قرار داشته و اگر در سفر به مشهد قصد بازدید از این منطقه را داشتید، کافیست به فاصله ۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد و ۲۵ کیلومتری روستای چناران برسید.

چشمه گیلاس تاریخچه جالبی دارد. طبق اسناد تاریخی موجود، در روزگاران گذشته، یزدگرد که یکی از افراد بزه کار بود، با اسبش در کنار چشمه گیلاس می رود اما اسبش با لگدمال کردن یزدگرد، باعث مرگ شده و به لطف این موضوع، نام منطقه به چشمه گلسب تغییر می کند. چشمه ای که در روستای خوش آب و هو و زیبای گیلاس قرار دارد، بیش از ۴ متر عمق داشته و از جمله چشمه های آهکی مشهد است که آبش از حرم مطهر امام رضا (ع) عبور می کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین بار شخصی با نام امیر علیشیر نوائی تصمیم گرفت تا همچین مسیری را بسازد اما بعد از فوتش، شاه عباس صفوی پروژه او را تکمیل کرد.

یک پیشنهاد کاربردی

پیش از ادامه مطلب توصیه می‌کنیم که فاصله تهران تا مشهد با قطار سریع السیر را نگاه کنید. شاید قطار سریع السیر مشهد راهکاری باشد که شما با کمترین و بهترین زمان ممکن به مشهد برسید.

فریزی

فریزی را شاید هر کسی نشناسند چراکه فریزی نام منطقه ای در فاصله ۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد بوده و به دلیل فاصلهه قابل توجه تا مرکز شهر، چندان مورد استقبال گردشگران قرار نمیگیرد اما به دلیل طبیعت بسیار زیبایی که دارد، در میان طبیعت گردان بسیار محبوب بوده و در میان شلوغ ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد قرار دارد.

فریزی از دو کلمه فر و زی تشکیل شده است. فر به معنای شکوه و زی به معنای زندگی می باشد و نام این منطقه برگرفته از کتیبه ای با نام فریزی در زمان پیش از حمله مغلو ها است. این منطقه در رشته کوه های بینالود قرار دارد اما به لطف قرارگیری روستای چناران در نزدیکی آن، اکثر گردشگران منطقه فریزی را با نام روستای چناران هم میشناسند.

در میان جاهای دیدنی مشهد، مناطق معروفی مانند طرقبه و شاندیز وجود دارد که برای دوری از شلوغی و لذت بردن از هوایی ییلاقی مقصدی جذاب خواهند بود اما در ایام شلوغ، این مناطق هم آرامش خود را از دست می دهند لذا اگر به دنبال منطقه ای بکر و سرسبز هستید، فریزی بی شک مقصدی زیبا و فوق العاده خواهد بود. فریزی منطقه ای کوهستانی بسیار خوش آب و هوا می باشد اما برخلاف تصور، تمام مسیرهای منطقه به صورت آسفالته بوده و گردشگران می توانند با خودروی شخصی هم به راحتی گشت و گذار کنند. همچنین در منطقه فریزی چشم انداز بسیار زیبایی از کوه ها و دشت های اطراف درکنار طبیعتی سرسبز وجود دارد.

اگر در میان جاهای دیدنی مشهد قصد بازدید از منطقه فریزی را دارید، کافیست وارد جاده آسیایی مشهد شده و پس از شهر کلبار، معادن سنگ آهک و روستای خیج و ییلاق آبقد به این منطقه میرسید. لازم به ذکر است فریزی هم برای کوهنوردی و هم برای اتراق در طبیعت زیبا کنار رودخانه، دریاچه و سد می تواند انتخابی جذاب باشد.

آبشار آبگرم کلات

آبشار آبگرم کلات از جاهای دیدنی مشهد در مجاورت روستای آبگرم، در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات است. برای رسیدن به آبشار، پس از عبور از روستای آبگرم، در مسیری که امکان تردد وسایل نقلیه سبک وجود ندارد، پس از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهید رسید. نام این آبشار از روستای آبگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیاد هست، گرفته شده‌ است.

آب این آبشار از سرچشمه که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. نه البته آنقدر گرم که در زمره چشمه‌های آب گرم محسوب شود، اما احتمالا حوالی ۳۰ تا ۳۵ درجه گرما دارد. آبشار آبگرم و حوضچه آن به شدت برای آبتنی مناسب است.

از کیلومتر ۶۰ جاده کلات که مسیر فرعی روستای آبگرم شروع می‌شود تا خود روستا تقریبا ۲۰ کیلومتر راه است که مسیری آسفالته، اما پیچ در پیچ است. از ابتدای روستا جاده خاکی شروع می‌شود و به سمت بند که فضایی سیمانی برای ذخیره و کانال‌کشی آب است ادامه می‌یابد.

چشمه گراب

اگر دنبال منظره‌ای متفاوت هستید پیشنهاد ما در سلام نو چشمه گرداب است. چشمه گراب، فقط یک عدد چشمه نیست، بلکه مجموعه‌ای از چند چشمه روی تپه‌های مختلف است. این چشمه‌ها که در حدود ۵۰۰ متر با یکدیگر فاصله دارند، دارای دهانه‌های مخروطی شکل هستند و نیز در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. اما نکته شگفت‌انگیزی که در مورد این چشمه‌ها وجود دارد، این است که آب هرکدام رنگ و طعم متفاوتی دارد که این به‌دلیل وجود مواد معدنی خاصی در هرکدام است. این مواد طعم آب هرکدام از چشمه‌ها را ترش، تلخ یا شور کرده و تنوع حیرت‌انگیزی به آن‌ها داده‌اند. این تنوع عاملی است که باعث متفاوت بودن گراب می‌شود و گوشه‌ای از شاهکار طبیعتی را که خداوند توانا آن را ایجاد کرده است، به تصویر می‌کشد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.