افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
1

چه افرادی باید چکاپ قلب بدهند؟

  • کد خبر : 3133
چه افرادی باید چکاپ قلب بدهند؟

در عصر حاضر، بشر با بیماری‌های مختلفی روبه روست. یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که ۳۹ درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده است، بیماری و نارسایی‌های قلبی هستند. بشر توانسته با انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و بررسی دائمی قلب، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. چکاپ قلب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است […]

در عصر حاضر، بشر با بیماری‌های مختلفی روبه روست. یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که ۳۹ درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده است، بیماری و نارسایی‌های قلبی هستند. بشر توانسته با انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و بررسی دائمی قلب، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. چکاپ قلب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای همه افراد در معرض خطر و برای بیشتر افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری قلبی دارند، توصیه می‌شود. به واسطه همین آزمایش، بسیاری از مشکلات قلب پیش از ایجاد  دردسر شناسایی می‌شوند.

چکاپ قلب چیست؟

چکاپ قلب یا بررسی جزءبه‌جزء اجزای قلب، شامل یک سری آزمایش‌های علمی است که به واسطه آن‌ها، می‌توان احتمال بروز بیماری‌های مختلف قلبی را بررسی کرد. بررسی قلب شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمایش الکتروکاردیوگرام
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی  (MRI)
  • کاتترگذاری قلبی و آنژیوپلاستی

هرکدام از این مراحل، توسط پزشک متخصص انجام شده و با بررسی نتایج این آزمایش‌ها، می‌توان به مشکلات موجود در شریان‌های ورودی به قلب، بخش‌های تولید کننده ضربان قلب و همچنین رگ‌های تغذیه کننده قلب پی برد.

چرا چکاپ قلب انجام می‌شود؟

در حال حاضر، بیماری‌های قلبی درصد قابل توجهی از مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص می‌دهند. بالا بودن آمار مرگ و میر نشان از اهمیت و خطر بالای بیماری‌های قلبی دارد. مهم‌ترین راه مقابله با بیماری‌های قلبی، داشتن یک زندگی سالم و به دور از استرس است. با توجه به این موضوع که حساسیت های زندگی مدرن، استرس‌های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند، تنها راه جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، انجام آزمایش قلب و بررسی دائمی وضعیت آن است.

چه افرادی باید چکاپ‌های لازم قلب را انجام دهند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل برای شروع چکاپ قلبی، سن افراد است. معمولا همه افراد بالای ۴۵ سال می‌بایست برای بررسی سلامت قلب خود اقدام کنند. در شرایط زندگی پراسترس، همانند شرایط پراسترس اقتصادی در ایران، توصیه می‌شود حتی افراد کمتر از ۴۵ سال و البته بالای ۳۰ سال، برای انجام آزمایش قلب اقدام کنند. البته بسیاری از افراد می‌توانند این آزمایش را همانند آزمایش خون در منزل، انجام دهند. همچنین بهتر است برای اطمینان، از پزشک معتمد خود مشورت بگیرید.

علاوه بر عامل سن، افراد مبتلا به فشارخون، افراد سیگاری، افراد با سطح کلسترول بالا در خون و همه افرادی که دیابت دارند، بهتر است برای انجام آزمایش قلب، از پزشک خود مشورت بگیرند. البته توصیه می‌شود افراد از سنین پایین‌تر، اقدامات پیشگیرانه لازم را برای کاهش خطرات بیماری‌های قلبی انجام دهند.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی، تغذیه سالم است. علاوه بر تغذیه سالم، فعالیت‌های بدنی موثر همچون ورزش‌های منظم هوازی، ترک سیگار در صورتی که سیگار می‌کشید و ترک مصرف مشروبات الکی بر سلامت قلب موثر است. همچنین لازم است هر چند وقت یک بار فشارخون و میزان کلسترول خون خود را اندازه گیری کنید. به همین منظور می‌توانید از خدمات آزمایش خون در منزل استفاده کنید.

چکاپ قلب در بارداری

حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری بسیار مهم است. بدن مادر در شرایط بارداری و به واسطه افزایش فعالیت قلب، دچار تغییراتی می‌شود که منجر به خستگی بیشتر، تنگی نفس و گاهی تپش قلب خواهد شد. علاوه بر این‌ها، با کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون و کاهش یافتن حجم خون، فشارخون طبیعی بدن مادر پایین می‌آید. به همین دلیل، بسیاری از خانم‌های کاملا سالم ممکن است در ماه‌های ششم و هفتم بارداری دچار تنگی نفس و یا تپش قلب شوند. در همین راستا بهتر است برای اطمینان از سلامتی مادر، چکاپ قلب در دوران بارداری موردتوجه قرار بگیرد.

آزمایش‌های قلب برای خانم‌های باردار در دو حالت انجام می‌شود. در حالت نخست مادر مستعد بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت و یا مشکلات استرسی است. در این شرایط باید به صورت مداوم شرایط قلب او بررسی شود. در حالت دیگر مادر هیچ‌گونه سابقه بیماری یا مشکلات خطرآفرین برای قلب ندارد. در این حالت توصیه می‌شود، ضمن مشورت با پزشک متخصص، شرایط را بررسی کرده و برای آزمایش قلب اقدام کند.

آیا چکاپ قلب در منزل امکان‌پذیر است؟

یکی از راه‌های پیشگیری و بررسی دائمی مشکلات قلب، آزمایش مداوم قلب است. بهتر است همه افراد بالای ۴۵ سال و اکثر افراد بالای ۳۰ سال، به طور مرتب شرایط قلب خود را مورد سنجش قرار دهند. همچنین افراد در معرض خطر، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ارثی و زنان باردار نیز نیازمند بررسی دائمی شرایط قلب خود هستند.

یکی از بهترین روش‌های بهره‌مندی از خدمات آزمایش قلب، استفاده از خدمات مجموعه هومکا است. شما می‌توانید آزمایش‌های خود را در منزل توسط متخصصین هومکا انجام دهید. در هومکا انواع مختلفی از آزمایش‌ها همچون آزمایش خون در منزل به افراد ارائه می‌شود.

هومکا در حال حاضر خدمات خود را در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز و قزوین به افراد ارائه می‌دهد. برای دریافت سریع‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات می‌توانید با شماره‌تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید؛ و یا می‌توانید آزمایش موردنظر خود را در سایت www.homeca.ir درخواست دهید. متخصصان هومکا در سریع‌ترین زمان به درخواست شما رسیدگی می کنند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.