ممکن است شنیده باشید که گوگل برای تعیین محتوای برتر و رتبه سایت از ۲۰۰ فاکتور رتبهبندی در الگوریتم خود استفاده میکند.
خبر خوب این است که برای ارتقای رتبهبندی سایت خود به تسلط یا حتی دانستن همه این ۲۰۰ فاکتور نیازی ندارید.
مجموعه کوچکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل بهترین نتایج را در مورد سئو و کسب رتبههای برتر در نتایج موتورهای جستوجو حاصل میآورد.
البته هیچگاه گوگل لیستی از فاکتورهای مؤثر در رتبهبندی را منتشر نمیکند، اما اگر نوع فاکتورهای برتر رتبهبندی گوگل را بشناسید، ممکن است از این پس به آنها توجه ویژهای داشته باشید.
پس اگر تصمیم دارید سایت خود را به بالای صفحه اول گوگل برسانید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
رتبهبندی گوگل چگونه کار میکند؟
الگوریتم رتبهبندی فعلی گوگل بر اساس RankBrain ساخته شده است. این الگوریتم هوش مصنوعی نتایج جستوجو را سازماندهی میکند.
باید بدانید که الگوریتم رتبهبندی دائماً در حال تطبیق و تغییر است تا بهترین تجربه ممکن را به کاربران بدهد.
الگوریتم رتبهبندی گوگل پیش از تعیین رتبه صفحه، سیگنالهای رتبهبندی مختلف را تجزیه و تحلیل میکند.
شما برای سایت خود مدام در حال تولید محتوا هستید، از تولید محتوای متنی گرفته تا تولید محتوای صوتی، ویدئویی، گرافیکی و غیره؛ بنابراین باید در زمان تولید محتوا با سیگنالهای مختلف رتبهبندی گوگل آشنا باشید و آنها را رعایت کنید.
فاکتورهای برتر رتبهبندی سئوی گوگل
محتوای مرتبط و با کیفیت بالا
الگوریتمهای گوگل همیشه به محتوای جامع و مرتبطی که به پرسشهای جستوجوی کاربران پاسخ دهد، ارزش میدهد.
محتوای شما باید به اندازه کافی عمیق باشد که کاربران به دنبال محتوای دیگر، روی دیگر نتایج جستوجو کلیک نکنند.
بیشتر کاربران با کلیک روی محتوا، مواجه شدن با متنهای زیاد را نمیپسندند؛ در عوض محتوایی میخواهند که با نگاهی کلی قابل فهم باشد. به گفته گوگل، صفحهآرایی واضح، محتوا را بهسرعت در اختیار کاربر قرار میدهد.
پس توصیه میشود محتوای خود را با این قبیل موارد کاربرپسند کنید:
- بولت پوینت یا شمارهگذاری: استفاده از اینها محتوای شما را تفکیک و تشخیص نکات کلیدی را آسانتر میکند.
- استفاده از محتوای چندرسانهای: تصاویر یا ویدیوها نهتنها بخشهای متن را از هم جدا میکند، بلکه سیگنالهای مرتبط و قوی به گوگل میدهد.
گوگل همچنین تغییرات اساسی در بهروزرسانی محتوا را ترجیح میدهد. در بهروزرسانی محتوا بهتر است بخشهای جدید اضافه کنید، عمیقتر به موضوع بپردازید یا بخشهای نامرتبط را حذف کنید.
همچنین برای جلوگیری از جریمههای آسیبرسان گوگل و خنثی نشدن ارتقای رتبه، اطمینان یابید که محتوای تکراری در سراسر سایت شما وجود ندارد.
استراتژی کلیدواژه نیرومند
بسیار مهم است که بر کلمات کلیدی مسلط باشید و آنها را در سراسر محتوا بگنجانید. با این کار گوگل را از محتوا، بخشهای آن و نقاط تمرکز آگاه میکنید.
برای رسیدن به تأثیر کلمات کلیدی در سئو این گزینهها را دارید:
- درج کلمه کلیدی در تگعنوان (title tag). تگ عنوان یکی از سیگنالهای سئوی درون صفحه است. معمولاً تگعنوانهایی که با کلمه کلیدی شروع میشوند، بهتر عمل میکنند.
- کلمه کلیدی مورد نظر را در توضیحات متا (meta description) بیاورید. توضیحات متا بهطور مستقیم بر معیارهای رتبهبندی گوگل تأثیر نمیگذارد، اما بر نرخ کلیک مؤثر است و نرخ کلیک بر رتبهبندی سئو تأثیر میگذارد.
- کلمه کلیدی را در H1 یا هدینگ اول قرار دهید. گوگل H1 Tag را بهعنوان سیگنال مرتبط میبیند.
- کلمه کلیدی را در ۱۰۰ کلمه اول قرار دهید. کلمات کلیدی هدف که در پاراگراف اول باشند به محتوای ظاهرشده در صفحه اول نتیجه گوگل لینک میشوند.
- از تراکم درست کلمات کلیدی اطمینان حاصل کنید. گنجاندن چندینباره کلمه کلیدی در محتوا باعث میشود گوگل بداند محتوا در مورد چیست. اما به چگونگی انباشتن کلمات کلیدی دقت کنید چراکه ممکن است به جای نتیجه مثبت آسیب بیشتری داشته باشد.
بکلینک با کیفیت بالا
به دست آوردن بکلینکهای با کیفیت بالا و از دامنههای معتبر، کمک میکند محتوای شما برای گوگل جذاب به نظر برسد.
هرچه سایت شما بک لینک بیشتری داشته باشد، مثل داشتن رای اعتماد از یک سایت دیگر است و گوگل محتوای شما را بهعنوان منبع معتبر در آن کلمه کلیدی شناسایی میکند.
بنابراین تعداد دامنههایی که ارجاع میدهید یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبهبندی سئو است.
اما به یاد داشته باشید که بک لینکهای بیکیفیت و بدون امتیاز میتوانند باعث آسیب بیشتر از عملکرد خوب در رتبهبندی شوند.
اعتبار صفحه ارجاع دهنده، عنصر حیاتی برای تعیین ارزش لینک است. اگر گوگل سایتهای ارجاعدهنده را هرزنامه یا فقط با کیفیت پایین ببیند، بهعنوان بازتابی ضعیف بر سایت شما اثر میگذارد.
انکرتکستهای قدرتمند که بکلینکها را بهطور دقیق توصیف کند، به گوگل برای درک ارتباط میان آنها کمک میکند.
تصاویر بهینهشده
برای ارسال سیگنالهای مناسب به موتورهای جستوجو در مورد ارتباط این سیگنالها با محتوای یک صفحه خاص، بهینهسازی تصاویر سایت، ضروری است.
پیش از آپلود تصاویر در سایت، فایل را بهصورت دقیق نامگذاری کنید؛ فقط «تصویر ۱»، «تصویر ۲» یا چیزی مشابه را ننویسید. هنگامی که تصاویر را در سایت بارگذاری میکنید، توضیحات، عناوین و کپشن را درج کنید.
برای متن جایگزین (alt. text) سعی کنید تا حد امکان کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کنید. گوگل به اندازه کافی باهوش است که متوجه شود شما در حال وارد کردن کلمات کلیدی هستید.
سازگاری با موبایل
مردم اغلب در جستوجوی اطلاعات، از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند.
به گفته گوگل، رتبه صفحاتی که در جستوجوی موبایلی تجربه ضعیفی ارائه میدهند، ممکن است کاهش یابد.
خوشبختانه برای اجتناب از این موضوع راههای گوناگونی وجود دارد.
با یکی از ابزارهای رایگان سئوی گوگل، تست Mobile-Friendly متوجه شوید که سایت شما تا چه اندازه برای موبایل سازگار است.
اگر سایت شما چندان سازگار با موبایل نباشد، این ابزار فهرستی از توصیهها در بهینهسازی برای موبایل به شما ارائه میدهد.
راههای تولید محتوای سئوشده
معیارهای رتبهبندی سئو بهطور مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین باید بهطور مداوم استراتژی محتوای خود را مرور کنید. شاید لازم باشد که بهدنبال ترجمه مقاله های بهروز در زمینه سئو باشید و آنها را مطالعه کنید.
راه دیگر سپردن تولید محتوای سئوشده به افراد متخصص است.
اگر بهدنبال تولید محتوایی با رویکرد جذب مشتری و بازدید بیشتر هستید، توصیه ما به شما سایت تولید محتوای ترجمیک است.
همان گونه که میدانید محتوا، انواع گوناگونی دارد و محتوای متنی یکی از اساسیترین انواع محتواهاست و تاثیر بسیار زیادی در کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستوجو همچون گوگل دارد.
باید تأکید کرد که خلاقیت در تولید محتوا اصلی اساسی و مهم است. نویسندگان ترجمیک علاوه بر آشنایی تخصصی با ترجمه، ویراستاری، اصول سئو و فاکتورهای رتبهبندی گوگل، محتواهایی کاربردی و با بالاترین کیفیت به شما ارائه میدهد.
همچنین باید اضافه کنیم که خدمات تولید محتوای ترجمیک در چند سطح و زبان مختلف انجام میشود.
محتوای متنی در ترجمیک، در شش قالب مجزا انجام میشود. این قالبها به نحوی طراحی شدهاند که نیاز بیشتر کسب و کارهای آنلاین را پوشش دهند.
تولید محتوای متنی همچنین در مواردی از قبیل متون ادبی، در ترجمیک بهصورت منحصربهفرد ارائه میشوند.
هر یک از این قالبهای محتوا در ترجمیک، شرایط و مشخصات خاص خود را دارند که با بررسی صفحه تولید محتوای سایت ترجمیک میتوانید توضیحات مربوط به آن را مطالعه فرمایید.
با خیالی آسوده برای ثبت سفارش آنلاین تولید محتوا از طریق سایت ترجمیک اقدام کنید.