افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

 افزایش تمرکز با نوروفیدبک

  • کد خبر : 5421
 افزایش تمرکز با نوروفیدبک

افزایش تمرکز با نوروفیدبک یکی از جدیدترین روش‌های درمانی برای افرادی است که از عدم تمرکز رنج می‌برند. نتایج مثبت نوروفیدبک به نحوی بوده که بسیاری از روانکاوان را به سمت استفاده از این روش درمانی سوق داده است. محدودیت سنی خاصی برای استفاده از این روش وجود نداشته و تمامی افراد از کودک گرفته […]

افزایش تمرکز با نوروفیدبک یکی از جدیدترین روش‌های درمانی برای افرادی است که از عدم تمرکز رنج می‌برند. نتایج مثبت نوروفیدبک به نحوی بوده که بسیاری از روانکاوان را به سمت استفاده از این روش درمانی سوق داده است. محدودیت سنی خاصی برای استفاده از این روش وجود نداشته و تمامی افراد از کودک گرفته تا میان سال می‌توانند از آن بهره ببرند. در این مقاله سعی داریم شما را با روند و نحوه انجام درمان، مدت جلسات و مقدار زمان لازم برای بهبودی کامل آشنا سازیم.

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

در سال‌های اخیر بر اساس آزمایشات صورت گرفته، تاثیرات مثبت نوروفیدبک بر تمرکز اثبات شده است. این روش درمانی کاربردی می‌تواند در درمان بیماری‌هایی چون صرع، ناتوانی در یادگیری علی الخصوص برای کودکان، ترس و اختلالات اضطراب، میگرن، افسردگی، مدیریت استرس، اختلالات خواب و… مثمر ثمر واقع شود.

با این روش کیفیت زندگی افراد ارتقا پیدا می‌کند و آنان را به زندگی عادی برمی‌گرداند. افراد دارای عدم تمرکز نمی‌توانند تمرکز خود را در یک نقطه متمرکز کنند و بسیار حواس پرت هستند. در روش بالا بردن تمرکز با دستگاه نوروفیدبک، آنان یاد می‌گیرند که به مشکلات خود غلبه کنند و قدرت تمرکز و تصمیم گیری در مسائل را به دست آورند.

دستگاه نوروفیدبک چگونه به افزایش تمرکز کمک می‌کند؟

دستگاه نوروفیدبک ILF از طریق ارائه بازخورد فوری به بیمار در مورد فعالیت امواج مغزی او، به افزایش تمرکز کمک می‌کند. این بازخورد می‌تواند به صورت صوتی، تصویری یا لمسی باشد.

در طی یک جلسه افزایش تمرکز با نوروفیدبک، درمانجو بر روی یک صندلی راحت می‌نشیند و یک سری الکترود بر روی ناحیه سر او قرار می‌گیرد. این الکترودهای مستقر شده بر روی سر درمانجو، فعالیت امواج مغزی فرد را دریافت کرده و این اطلاعات را به دستگاه نوروفیدبک ILF ارسال می‌کنند.

دستگاه نوروفیدبک ILF سپس این اطلاعات را پردازش می‌کند و آن‌ها را به سبکی که بیمار توانایی درک آن را داشته باشد ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، دستگاه ممکن است یک بازی ویدیویی را نمایش دهد که با فعالیت امواج مغزی بیمار کنترل خواهد شد.

در طی جلسه افزایش تمرکز با نوروفیدبک اگر فعالیت امواج مغزی بیمار در محدوده مورد نظر قرار داشته باشد، بازی ویدیویی به درستی اجرا می‌شود. در غیر این صورت، صفحه مانیتور، که بازی در آن پخش می‌شود، دچار تاری تصویر شده و اینگونه درمانجو را متوجه عملکرد نادرست مغز خود می‌کند. با گذشت زمان و جلسات، درمانجو یاد خواهد گرفت که چگونه فعالیت امواج مغزی خود را کنترل کند.

روند درمان تمرکز با نوروفیدبک چگونه است؟

این روند درمانی قادر بوده تا به بهبود تمرکز، حافظه، یادگیری و سایر عملکردهای شناختی بیماران کمک کند. روند درمان افزایش تمرکز با نوروفیدبک را می‌توان در سه مرحله دسته بندی کرد:

1- آموزش

در این مرحله، بیمار یاد می‌گیرد که چگونه امواج مغزی خود را تحت کنترل خود درآورد. افزایش تمرکز با نوروفیدبک با استفاده از یک دستگاه نوروفیدبک پیاده سازی می‌شود که امواج مغزی بیمار را دریافت کرده کرده و با پردازش اولیه آن، بازخوردهایی را به صورت صوتی یا تصویری به درمانجو برمی‌گرداند. (درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک)

2- تمرین

در این مرحله، بیمار تمرین می‌کند که امواج مغزی خود را در محدوده‌های مورد نظر قرار دهد. این کار با استفاده از دستگاه نوروفیدبک انجام می‌شود و بیمار می‌تواند میزان پیشرفت خود را در طول درمان مشاهده کند.

3- ارزیابی

در این مرحله، پیشرفت درمانجو ارزیابی می‌شود تا مشخص شود که آیا درمان موثر بوده است یا خیر. این کار با استفاده از دستگاه نوروفیدبک انجام می‌شود و درمانجو می‌تواند میزان بهبود تمرکز خود را مشاهده کند.

در طول درمان افزایش تمرکز با نوروفیدبک چه انتظاری باید داشته باشیم؟

افزایش تمرکز با نوروفیدبک معمولاً شامل 20 تا 30 جلسه 30 دقیقه ای است. در طول هر جلسه، فرد سنسورهایی را روی سر خود می گذارد که فعالیت مغز را به یک نرم افزار کامپیوتری منتقل می کند. سپس کامپیوتر امواج مغزی را به صورت نمودار یا تصاویر روی صفحه نمایش نشان می دهد.

فرد در طول جلسه باید یک کار ساده، مانند تماشای فیلم یا بازی کامپیوتری، انجام دهد. با انجام این کار، فرد می آموزد که چگونه الگوهای امواج مغزی خود را کنترل کند تا بتواند تمرکز خود را بهبود بخشد.

نوروفیدبک با ارائه بازخورد فوری، در مورد الگوهای امواج مغزی فرد به طور مداوم اطلاعاتی را به وی منتقل می‌کند. با تکرار این فرایند، مغز یاد می‌گیرد که چگونه الگوهای امواج مغزی خود را به سمت الگوهای مطلوب تر و کنترل شده هدایت کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش تمرکز، کاهش حواس پرتی و بهبود عملکردهای شناختی شود.

نوروفیدبک یک روش کمک‌درمانی ایمن است که عوارض جانبی کمی داشته و حتی می‌توان گفت بدون عوارض است. درصد کمی از افراد ممکن است در طول جلسات احساس ناراحتی یا خستگی کنند، که این موارد هم کاملا گذرا است.

افزایش تمرکز با نوروفیدبک ماندگار خواهد بود؟

بر اساس مطالعه ای که در سال 2019 منتشر شده است، نوروفیدبک در بهبود تمرکز افراد مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD)بسیار موثر بوده است. هرچند نمی‌توان زمان خاصی برای آن در نظر گرفت، اما می‌توان گفت بهبودی حاصل شده تا مدت زمان زیادی پایدار خواهد بود.

ماندگاری این بهبودی به عوامل مختلفی از جمله شدت اختلال تمرکز، سن شرکت کننده و میزان تمرینات نوروفیدبک پس از پایان درمان بستگی دارد. شرکت کنندگانی که اختلال تمرکز شدیدتری دارند، ممکن است نیاز به جلسات نوروفیدبک بیشتری داشته باشند تا نتیجه مناسب را تجربه کنند. همچنین، شرکت کنندگانی که در طول درمان تمرینات نوروفیدبک خود را به طور منظم انجام دهند، بیشتر احتمال دارد که بهبود تمرکز خود را در طولانی مدت حفظ کنند.

افزایش تمرکز با لورتا بهتر است یا ILF ؟

ILF و Loretta هر دو روش‌های درمانی نوروفیدبک هستند که می‌توانند به افزایش تمرکز کمک شایانی کنند. با این حال، ILF از مزایای بیشتری نسبت به Loretta برخوردار است.

ILF می‌تواند به ایجاد آرامش و تمرکز ذهنی کمک کند تا افراد بهتر روی کار خود تمرکز کنند و کمتر دچار حواس‌پرتی شوند. ILF موجب بهبود عملکرد شناختی شده و این امکان را برای اشخاص بیمار فراهم می‌کند تا بهتر فکر کنند، سریعتر یاد بگیرند و بهترین تصمیمات را انتخاب کرده و عملی کنند.

شرکت بسامد تجهیز نوآور با افتخار تنها وارد کننده دستگاه نوروفیدبک با پروتکل ILF در ایران بوده که به‌روزترین روش نوروتراپی را در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که نوروفیدبک ILF می‌تواند به طور قابل توجهی تمرکز را در افراد مبتلا به اختلالات مختلف تمرکز، از جمله اختلال بیش فعالی، مبتلا به کمبود توجه (ADHD)، اختلالات یادگیری و اختلالات شناختی ناشی از آسیب مغزی، بهبود بخشد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5421

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.