افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

التهاب یا عفونت لوزه، علت، نشانه ها و درمان آن

  • کد خبر : 3492
التهاب یا عفونت لوزه، علت، نشانه ها و درمان آن

عفونت لوزه، یکی از التهاب­های شایع در بین تمامی سنین است که در ناحیه گلو اتفاق می­افتد. این التهاب می­تواند با انواع خفیف خود شروع شود و سپس به نمونه­ها شدید و سخت برسد. در انواع خفیف می­توان این بیماری را با درمان­های خانگی به‌راحتی از بین برد. اما در نوع حاد نیازمند به تجویز […]

عفونت لوزه، یکی از التهاب­های شایع در بین تمامی سنین است که در ناحیه گلو اتفاق می­افتد. این التهاب می­تواند با انواع خفیف خود شروع شود و سپس به نمونه­ها شدید و سخت برسد.

در انواع خفیف می­توان این بیماری را با درمان­های خانگی به‌راحتی از بین برد. اما در نوع حاد نیازمند به تجویز پزشک هستیم و ممکن است او راه درمان ما را در جراحی ببیند.

در این مقاله همراه ما باشید تا ابتدا عفونت و علل آن را بررسی کنیم. سپس به سراغ نشانه­ها خواهیم رفت و در آخر نیز راه درمان این بیماری را به شما خواهیم گفت.

چرا لوزه ما دچار عفونت می­شود؟

در اولین مرحله باید جایگاه و نقش لوزه را بشناسیم. لوزه­ها دو گره لنفاوی هستند و جایگاهشان نیز دو طرف گلو است. آن‌ها وظیفه مقاومت در برابر عفونت بدن را دارند. به همین دلیل گاهی خودشان نیز دچار عفونت می­شوند و اصطلاحا دچار التهاب یا تورم خواهد شد.

این التهاب مربوط به سن و سال خاصی نیست و می­تواند در تمامی سنین دیده شود. حتی عفونت لوزه در بارداری برای مادران ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال بیشتر در کودکان عفونت لوزه را شاهد هستیم. ورم گلو به‌شکلی که قابل ملاحظه باشد، گلودرد و تب از نشانه­های این عفونت هستند.

پزشکان می­توانند این مشکل را در کودکان به‌راحتی تشخیص دهند. این تشخیص معمولا در بازه سنی قبل از ورود به مدرسه تا نوجوانی خواهد بود.

عفونت لوزه مسری نیست اما عواملی که سبب این عفونت شده­اند می­توانند به دیگران نیز انتقال پیدا کنند. نمی­توان برای عفونت لوزه دلیل مشخص و قطعی پیدا کرد، چراکه دامنه گسترده­ای از ویروس­ها و بیماری­ها ممکن است به این مشکل مربوط می­شوند.

Streptococcal یا به فارسی استرپتوکوک، رایج­ترین باکتری است که لوزه­های ما را به عفونت مبتلا می­کند. این بیماری باید در موقعیت مناسب درمان شود و اصلا نباید آن را ساده گرفت.

چراکه با سهل­انگاری ممکن است در آینده مشکلات بیشتر و جدی­تری به­وجود بیاورد. تشخیص این بیماری ساده است و طول درمان آن هم کمتر از 10 روز خواهد بود.

علت عفونت لوزه و التهاب آن چیست؟

عفونت لوزه ها معمولا به این خاطر است که آن‌ها اولین سد دفاعی در برابر بیماری­های مختلف هستند. تولید گلبول­های سفید که سربازان مدافع بدن هستند به عهده آن‌ها است.

ویروس­ها و باکتری­های مختلفی که از راه دهان و بینی وارد مجرای تنفسی ما و سپس بدن می­شوند، در بدو ورود با سد لوزه مواجه خواهند شد و ممکن است که لوزه بتواند در همان مرحله آن‌ها را نابود سازد. برخی از مواقع این نابودی ممکن است به عفونت و تورم خودشان هم منجر شود.

معمولا ما با سرماخوردگی دچار تورم در لوزه­ها می­شویم. این تورم پس از پایان سرماخوردگی و درمان آن از بین خواهد رفت و دیگر خطرساز نخواهد بود. به ­همین خاطر اگر در دوران سرماخوردگی ورم لوزه را احساس کردید، سعی در درمان سرماخوردگی خود داشته باشید.

انواع عفونت و التهاب لوزه را بشناسید

به طور کلی، عفونت در لوزه دارای دو نوع اصلی است. در ادامه مطلب عفونت لوزه و انواع آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

عفونت ویروسی

ویروس­ها یکی از رایج­ترین و شناخته­شده­ترین راه­ها برای التهاب لوزه­ها هستند. عفونت از راه­ سرماخوردگی به این نوع عفونت باز می­گردد. البته ویروس­های دیگری مثل هپاتیت A، ویروس اپشتین‌بار (Epstein-Barr virus) و HIV نیز هستند که می­توانند به عفونت ویروسی لوزه منجر شوند.

بیماری تب غده­دار نیز می­تواند به عفونت ویروسی منجر شود. عفونت­های لوزه که عاملی ویروسی دارند نشانه­های دیگری مثل گرفتگی بینی و سرفه را نیز از خود بروز خواهند داد.

عفونت باکتریایی

این عفونت معمولا در بین کودکان و نوجوانان دیده می­شود. بازه سنی 5 تا 15 سال مستعد ابتلا به این بیماری هستند. استرپتوکوک در 90 درصد مواقع عامل ابتلا به عفونت در نوع باکتریایی است.

با این حال باکتری­های زیادی وجود دارند که می­توانند کودکان و نوجوانان را درگیر عفونت و التهاب لوزه کنند.

علائم عفونت لوزه در بدن انسان

التهاب لوزه می­تواند شامل نشانه­های زیر باشد:

  • شکم درد
  • مشکلات بلعی
  • ورم، التهاب و قرمزی در لوزه­ها
  • خش افتادن به صدا
  • گرفتگی در ناحیه گردن
  • درد شدید گلو
  • مشاهده نقاط سفید و زرد بر روی لوزه‌
  • تب و لرز
  • گوش درد
  • احساس درد شدید در فک و گردن
  • تغییر بوی دهان (بوی بد)

درکودکان ممکن است علائم دیگری را نیز شاهد باشیم. نشانه­هایی مثل ترشح زیاد بزاق در دهان، میل پایین نسبت به غذا، بی­قراری و… ممکن است در کودکان مبتلا به ورم لوزه دیده شود.

چگونه لوزه دچار عفونت شدید خواهد شد؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، در هر سنی ممکن است ما دچار این بیماری بشویم. پس در صورت شدت بیماری عفونت لوزه کودکان و بزرگسالان به یک شکل خواهد بود.

هر زمان که علائم بیماری بیش از 10 روز طول بکشد و نشانه­ها فروکش نکنند، یعنی که ما با نوع شدید بیماری مواجه شده­ایم.

زمانی که تورم بهبود بیابد و پس از مدتی دوباره عود کند؛ یعنی لوزه فرد به التهاب مزمن مبتلاست. درمان این بیماری از راه ساده یعنی مصرف آنتی­بیوتیک شروع خواهد شد و در راه­های پیچیده­تری مثل جراحی پایان خواهد یافت. ورم مزمن می­تواند مشکلات بیشتری مثل سنگ لوزه به­وجود بیاورد. این سنگ به کمک جراحی برداشته خواهد شد.

چگونه عفونت و ورم لوزه را درمان کنیم؟

عفونت خفیف معمولا نیاز به درمان سنگین ندارد. حتی برای درمان این نوع بیماری نیازی به مصرف آنتی­بیوتیک­ها نیست. استراحت، مصرف زیاد مایعات و مسکن می­تواند این عفونت خفیف را از بین ببرد. عفونت زمانی که شدید باشد التهاب و تورم به اوج خود خواهند رسید.

در این حالت مجبور به مصرف آنتی­بیوتیک­ها هستیم و در صورت جواب ندادن آن‌ها به سمت درمان از طریق جراحی خواهیم رفت. در موارد خفیف می­توانید از قرقره با محلول آب‌نمک گرم و مصرف بستنی یخی کمک بگیرید.

جراحی و برداشتن لوزه ملتهب

تورم­هایی که مزمن هستند معمولا نیاز به درمان از طریق جراحی خواهند داشت. به این علت که عفونت آن‌ها خوب نمی­شود و مدام درحال بازگشت است.

در چنین موقعیتی با استفاده از جراحی مشکل فرد برطرف خواهد شد و دوباره می­تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد؛ چراکه لوزه متورم می­تواند مشکلاتی در تنفس و بلع افراد ایجاد که اصلا خوشایند نیست. پس از جراحی احتمال عفونت گلو کمتر خواهد شد اما باز هم این احتمال وجود دارد.

عفونت لوزه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در سنین پایین­تر معمولا نوع باکتریایی آن مشکل­ساز می­شود بزرگسالان هم معمولا به نوع خفیف ویروسی مبتلا می­شوند.

توجه داشته باشید که جراحی آخرین راه درمان است و نباید از ابتدا به آن فکر کنید. راه­های درمانی زیادی وجود دارد تا لوزه شما دچار تورم نشود یا تورمش بازنگردد.

شما خودتان می­توانید انواع خفیف این بیماری را به‌راحتی در خانه با استفاده از مواردی که در مقاله توضیح داده شد درمان کنید. ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم از مطالب گفته­شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3492

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.