افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
0

بهترین روش منجمد نمودن مواد غذایی با تونل انجماد

  • کد خبر : 2767
بهترین روش منجمد نمودن مواد غذایی با تونل انجماد

امروزه برای تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان ها میزان تولید این محصولات افزایش یافته است و برای عرضه تدریجی این محصولات باید بتوانیم آنها را تا مدت زمان طولانی نگهداری نماییم و بهترین روش برای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی، منجمد نمودن آنها می باشد. همانطور که می دانید روش های سنتی منجمد […]

امروزه برای تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان ها میزان تولید این محصولات افزایش یافته است و برای عرضه تدریجی این محصولات باید بتوانیم آنها را تا مدت زمان طولانی نگهداری نماییم و بهترین روش برای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی، منجمد نمودن آنها می باشد.

همانطور که می دانید روش های سنتی منجمد نمودن سبب افت کیفیت محصولات غذایی می شود به این معنی که ارزش غذایی آنها کاهش می یابد و طعم، بو و رنگ آنها تغییر می کند به این دلیل که انجماد سنتی با سرعت پایینی انجام می شود و در این فرآیند درون بافت مواد غذایی ابتدا مولکول های آب به کریستال های درشت یخ تبدیل می شوند و به بافت های پروتئینی و ویتامینی مواد غذایی آسیب وارد می کنند به همین دلیل باعث افت کیفیت مواد غذایی می شود.

پس از مشخص شدن این مشکل متخصصین برای حل آن روش انجماد سریع را ابداع نموند که در ادامه در رابطه با آن بیشتر توضیح می دهیم.

حفظ کیفیت مواد غذایی با تونل انجماد

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات پیشرفته متخصصین متوجه شدند که هرچه سرعت انجماد مواد غذایی افزایش یابد کیفیت مواد غذایی بهتر حفظ می شود به این صورت که در انجماد سریع مولکول های آب به کریستال های بسیار کوچک یخ تبدیل می شوند و آسیب بسیار کمتری به بافت مواد غذایی وارد می شود با افزایش سرعت انجماد علاوه بر مولوکول های آب دیگر اجزای مواد غذایی شروع به منجمد شدن می نمایند و از تشکیل کریستال های درشت یخ جلوگیری می نماید.

روش انجماد سریع به این صورت می باشد که دما هوا را به منفی 40 درجه سانتی گراد می رسانند و سرعت گردش هوا را افزایش می دهند تا تبادل حرارت بین مواد غذایی و هوا سریعتر انجام شود و برای انجام این کار از تونل انجماد استفاده می نمایند که تمامی این فرایند ها را به درستی انجام می دهد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه تونل های انجماد و نحوه عملکرد آنها به صفحه تونل انجماد مراجعه نمایید.

انواع تونل انجماد

تونل های انجماد در مدل های مختلفی تولید می شوند که در اینجا قصد داریم دو نوع رایج آن را به شما معرفی نماییم.

تونل انجماد سالنی

تونل های انجماد سالنی به صورت یک اتاق می باشند که درون آن چندین تن مواد غذایی را بر اساس ظرفیت آن قرار می دهند و سپس درب آن را می بندند تا محصولات منجمد شوند درون این سالن ها اواپراتور با فن های دور بالا نصب می شود که هوا را با سرعت بالایی به گردش در می آورد و از میان محصولات که با فاصله مناسب در کنار یکدیگر چیده شده اند عبور می دهد و سبب کاهش افت سریع دمای محصول می شود از این سالن ها معمولا برای انجماد محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی و غیره استفاده می نمایند.

این تونل ها مجهز به سیکل تبرید تراکمی می باشند و سالن آن را با استفاده از ساندویچ پانل های بسیار ضخیمی می سازند تا گرمای محیط به داخل سالن وارد نشود و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساندویچ پانل ها به صفحه قیمت ساندویچ پانل سقفی مراجعه نمایید.

در ساخت تونل های انجماد سالنی از قطعات مختلفی استفاده می شود که اواپراتور آن نقش بسیار مهمی دارد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه اواپراتور نیک مراجعه نمایید.

تونل انجماد IQF

تونل انجماد سریع یا IQF نوع دیگری از تونل انجماد می باشد که می تواند سریع تر از مدل سالنی محصولات را منجمد نماید این دستگاه می تواند در کمتر از یک ساعت محصولات را کاملا منجمد نماید و معمولا از این نوع سالن ها برای انجماد سریع سیفی جات استفاده می نمایند.

به تونل انجماد IQF، تونل انجماد خطی نیز می گویند به این دلیل که مواد غذایی بر روی یکی نوار نقاله مخصوص قرار می گیرند و به صورت خطی وارد دستگاه و در نهایت خارج می شوند و دلیل بالاتر بودن سرعت انجماد در این دستگاه، افزایش سطح تماس محصول با هوای سرد می باشد به این صورت که هوای خروجی اواپراتور از همه جهات حتی از زیر به محصول وزیده می شود و سبب تبادل سریع گرما با هوا می شود و محصول به سرعت منجمد می شود.

تونل های انجماد IQF یا سریع نیز در چند مدل مختلف تولید می شوند برخی از این تونل های انجماد فاقد سیکل تبرید تراکمی می باشند و با استفاده از اسپری نیتروژن مایع بر روی سطح محصول گرما درون مواد غذایی را جذب می کنند که سبب انجماد سریع محصول می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با نحوه عملکرد این نوع تونل ها به صفحه تونل انجماد سریع مراجعه نمایید.

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در ساخت تونل انجماد کمپرسور برودتی آن می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه کمپرسور بیتزر مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در اینجا ارائه شد متوجه می شوید که محصولاتی که به صورت صنعتی منجمد می شوند تا حد زیادی کیفیت و خاصیت خود را حفظ می نماید و نسبت به محصولات منجمد شده خانگی کیفیت بالاتری دارند و برای دستیابی به این موفقیت تونل های انجماد نقش بسیار حیاتی در زنجیره توزیع مواد غذایی دارند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سردخانه های نگهداری محصولات به صفحه هزینه ساخت سردخانه مراجعه نمایید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2767

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.