احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که نبشی و ناودانی با وجود شباهتهایشان، پس در چه چیزی با هم تفاوت دارند؟ شناخت تفاوت نبشی و ناودانی موضوع مهمی است که افراد فعال در حوزه صنعت ساختوساز باید بهخوبی از آن مطلع باشند. نبشی و ناودانی دو تا از مهمترین محصولاتی هستند که در صنایع آهنآلات ساختمانی، تولید و استفاده میشوند. هر دوی این محصولات، شاخههای آهنی طویلی هستند (که به آن پروفیل گفته میشود) و برای کاربردهای ساختمانسازی بسیار مورد توجه سازندگان قرار میگیرند. در این نوشتار قصد داریم تا درباره تفاوت بین این دو و کاربرد نبشی و ناودانی، صحبت کنیم.
نبشی و ناودانی دو تا از مهمترین محصولات در صنایع آهنآلات ساختمانی هستند که بهدلیل بعضی از شباهتها گاهی با هم اشتباه گرفته میشوند. به عنوان مثال هر دوی آنها نوعی پروفیل ساختمانی باز محسوب میشوند، هر دو نوع سبک و سنگین دارند و به صورت فابریک و پرسی تولید میشوند. با این حال، این دو پروفیل آهنی از لحاظ ظاهر و کاربرد تفاوتهای اساسی با هم دارند. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت نبشی و ناودانی شوید، لازم است درباره هر کدام از آنها اطلاعات کاملی داشته باشید. به همین خاطر توصیه میکنیم قیمت روز نبشی در مجموعه سایت پیوان بررسی کنید.
تفاوت نبشی و ناودانی از نظر شکل ظاهری
نبشی یک پروفیل است؛ یعنی شاخهای طویل و بلند که عموماً از جنس آهن ساخته خواهد شد. شکل این پروفیل نبشی به صورت دو ضلع عمود بر هم است. یعنی از زاویهی سطح مقطع، این پروفیل نبشی، شکلی به صورت حرف L دارد. از آنجا که سطح مقطع این پروفیل به صورت باز است، به آن پروفیل باز گفته میشود.
نبشیها در انواع مختلفی ساخته میشوند. به عنوان مثال، بسته به اینکه عرض هر کدام از این بالهای نبشی با هم برابر باشد یا نه، در نگاه اول به پروفیلهای آهنی نبشی و ناودانی متوجه خواهید شد که شکل ظاهری آنها با هم فرق دارد. نبشی از لحاظ شکل ظاهری، شبیه به حرف L انگلیسی است. در حالی که ظاهر ناودانی به حرف U یا C انگلیسی شباهت دارد. بیشک تفاوت ظاهری نبشی و ناودانی در کاربرد آنها تاثیر دارد. دقت داشته باشید که در تفبرخی از مواقع با برش محوری ناودانی از قسمت جان میتوان دو تا نبشی ایجاد کرد؛ که البته در هر پروژهای کاربرد ندارد، زیرا در برخی از پروژهها تاکید زیادی بر کاربرد خاص پروفیل نبشی وجود دارد و باید حتماً از نوع فابریک آن استفاده شود.
- تفاوت نبشی و ناودانی از نظر ساختار بال
منظور از ساختار بال در این پروفیلهای آهنی، عضوی است که نیروهای خمشی و برشی را تحمل میکند. در ساختار هر دوی این محصولات، دو بال دیده میشود. در ناودانی عضو دیگری به نام جان در بین دو بال قرار دارد. در حالی که در نبشی خبری از عضو جان نیست و دو بال به صورت عمود در کنار هم قرار گرفتهاند. دیگر تفاوت نبشی و ناودانی در ساختار بال، مربوط به سایز آنهاست. در نبشی این امکان وجود دارد که اندازه دو بال با هم مساوی نباشد. یعنی به دو صورت نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تولید میشود. در حالی که در ناودانی سایز دو بال همیشه هماندازه هستند.
- تفاوت نبشی و ناودانی از نظر ساختار جان
عضو جان در واقع وظیفه مقاومت در برابر نیروهای کششی را بر عهده دارد. این ساختار فقط مختص ناودانی است و در اجزای ساختار نبشی دیده نمیشود. اما میتوان با در نظر گرفتن طرز قرارگیری نبشی در سازه یک بال آن را به حساب جان در نظر گرفت. در حالی که در ناودانی عملا این عضو وجود داشته و برای طراحیها مورد محاسبه قرار میگیرد.
- تفاوت در جنس نبشی و ناودانی
مواد اولیه کاربردی در ساخت نبشی در مقایسه با ناودانی گستردهتر است. به طور معمول در بازار، انواع نبشی از لحاظ جنس شامل نبشی پلاستیکی، نبشیPVC، نبشی ضدزنگ، نبشی استیل، نبشی گالوانیزه و نبشی امدیاف میشود. در حالی که ناودانی از لحاظ جنس شامل ناودانی گالوانیزه، ناودانی آلومینیومی و ناودانی استیل است. با توجه به جنس نبشی و ناودانی، قیمت آنها نیز در بازار متفاوت خواهد بود.
- تفاوت استاندارد ساخت در نبشی و ناودانی
کارخانههای مختلف برای تولید نبشی و ناودانی از لحاظ ضخامت، اندازه بال، وزن و… باید طبق استانداردهای تولید عمل کنند. در جدول مهندسی اشتال اعداد استانداردهای تولید این دو پروفیل آهنی ذکر شده است. لازم است بدانید که کشورهای مختلف ممکن است استانداردهای خاص خود را داشته باشند. البته برای صادر کردن، کالاهای آهنی باید با معیارهای استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند. ناگفته نماند که استاندارد ساخت نبشی و ناودانی با هم فرق دارد:
- استانداردهای نبشی: استاندارد BS EN 10056 و DIN 1022
- استانداردهای ناودانی: استاندارد BS EN 10279 وDIN 1026
انواع ناودانیها بر اساس شکل ظاهری
اگر این پرسش برای شما مطرح شده است که ناودانی اروپایی چیست باید بگوییم که این ناودانی با عنوانUNP نیز شناخته میشود و معمولاً وزن سنگینتری نسبت به انواع دیگر دارد. همینطور در پروژههای صنعتی و بزرگ کاربرد دارد. به همین دلیل، ضخامت آن نیز بیشتر خواهد بود. همینطور از این ناودانیها در پروژههای خاص مورداستفاده قرار میگیرد؛ برای مثال: ناودانی جفت یا تکی در ساخت بادبند، بهصورت دوبل و یا تکی در ساخت متریال تیر برای ساختمانها، به شکل قوطی یا جفت در ساخت انواع ستون و به شکل جفت برای طراحی خرپاهای ساختمانی استفاده میشود.
تقسیمبندی دیگر بر اساس روش تولید آنها انجام میشود. بهطورکلی، انواع ناودانیها بر اساس روش ساخت و تولید به دسته پرسی و فابریک تقسیم میشود.
تفاوت نبشی و ناودانی از لحاظ کارکرد
تا اینجا درباره فرق میان نبش و ناودانی از لحاظ ساختاری صحبت کردیم. بیشک با توجه به تفاوتهای ساختاری میان آنها، کاربرد نبشی و ناودانی هم با هم فرق دارد. در ادامه، بهطور مجزا به کاربردهای این دو محصول آهنی پرکاربرد اشاره میکنیم..
کاربردهای نبشی
نبشیها در ضخامتهای مختلفی ساخته میشوند. بیشتر نبشیها، ضخامتی در محدودهی بین ۳ تا ۳۵ میلیمتری دارند. همچنین طول آنها چیزی بین ۶ الی ۱۲ متر متغیر خواهد بود. این تفاوت در اندازهها به سبب کاربردهای مختلفی است که از نبشی انتظار میرود. در برخی از کاربردها از نبشی به صورت شاخهای استفاده میشود. همچنین از نبشی به صورت خردشده میتوان استفاده کرد. برخی از کاربردهای نبشیها در ساخت و ساز عبارتاند از:
- استفاده از نبشی برای اتصال پل به ستون
- استفاده از نبشی برای اتصال تیرآهن به بیم های باربر
- استفاده از نبشی برای ساخت ستون
- استفاده از نبشی برای ساخت خرپا
- استفاده از نبشی برای ساخت سقف کرمیل
- استفاده از نبشی برای اتصالات ساده
- استفاده از نبشی برای اتصال ستون به صفحات در فونداسیون
کاربردهای اصلی ناودانی در ساخت و ساز
ناودانیها به دلیل شکل ظاهری ویژه، دارای کاربرد گستردهای در صنعت هستند. این قطعه اغلب در کنار تیرآهن یا سایر محصولات فولادی دیگر قرار خواهد گرفت. ناودانی را به صورت پیچ و مهره یا با استفاده از جوشکاری در محل مورد نظر نصب خواهند کرد. برخی از مهمترین کاربردهای این پروفیل عبارتاند از:
- کاربرد ناودانی در ساخت و تولید ماشینآلات
- کاربرد ناودانی در ساخت چهارچوب
- کاربرد ناودانی در ترمیم بنا و سازهها
- کاربرد ناودانی در ساختمانسازی
- کاربرد ناودانی در تشکیلات دریایی
- کاربرد ناودانی در ساپورت لولههای انتقال آب
- کاربرد ناودانی در سینی کابلهای برق