افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

خواص عرقیات گیاهی برای سلامتی

  • کد خبر : 5519
خواص عرقیات گیاهی برای سلامتی

از زمان های قدیم، گیاهان به عنوان داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گرفتند. آیورودا دارای میراث غنی 5000 ساله در استفاده از گیاهان در درمان بیماری های مختلف انسانی به عنوان داروهای جایگزین است. عصاره های گیاهی به دلیل چندین ویژگی مرتبط مانند خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی […]

از زمان های قدیم، گیاهان به عنوان داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گرفتند. آیورودا دارای میراث غنی 5000 ساله در استفاده از گیاهان در درمان بیماری های مختلف انسانی به عنوان داروهای جایگزین است. عصاره های گیاهی به دلیل چندین ویژگی مرتبط مانند خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی به فرمولاسیون های آرایشی اضافه می شوند. حتی امروزه، مردم مناطق روستایی و شهری برای لوازم آرایشی سنتی به گیاهان دارویی وابسته هستند.

عرقیات و گیاهان دارویی خواص درمانی فراوانی دارند. به طور کلی، درباره خواص عرقیات گیاهی می توان به آرامش، کاهش درد و بهبود دستگاه گوارش و سیستم ایمنی اشاره کرد. برخی تحقیقات همچنین اثرات ضد سرطان و فواید آنها را برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نشان می دهد.

عرقیات گیاهی با استخراج عصاره گیاهان دارویی به روش تقطیر تولید می شوند. مزیت اصلی استفاده از عرقیات گیاهی نسبت به خود گیاه این است که پس از استخراج عصاره گیاه، عرقیات گیاهی بسیار راحت تر قابل جذب هستند.

در ایران بیش از 40 نوع از انواع عرقیات گیاهی تولید می شود که برای مصارف آشپزی، سلامتی و زیبایی کاربرد دارند. چند هزار سال است که گل محمدی در گلستان‌های قمصر کشت می‌شود. گل محمدی قمصر بهترین نوع گل محمدی است. گلاب و عرق نعنا دو تا از پرفروش ترین عرقیات گیاهی در ایران هستند. قمصر به عنوان مرکز فروش عمده گلاب و پایتخت گل و گلاب شناخته می شود.

عرق نعنا

نعناع گیاهی محبوب و یک خوشبو کننده مشهور برای دهان است که صدها سال است که به دلیل خاصیت دارویی از آن استفاده می شود. از نعنا می توان در آشپزی به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. طبع نعنا گرم و خشک است. عرق نعنا تقویت کننده معده است. از خواص عرق نعنا می توان به رفع دل درد و دل پیچه اشاره کرد.

عرق نعنا تقویت کننده معده است، ضد نفخ است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. به دلیل خاصیت ضد نفخ بودن عرق نعنا، مصرف یک استکان از آن قبل از خوردن غذاهایی سنگین مثل آب‌گوشت توصیه می شود.

گلاب

گلاب نیز یک عصاره گیاهی سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد قندی گیاهی است که در زمینه های گوناگونی اعم از مرطوب کنندگی پوست تا صاف و درخشان کردن موهای خشک و وِز کاربرد دارد. به علاوه، خواص گلاب باعث می شود که از جمله درمان های رایج و دم دستی برای سرماخوردگی و در عین حال، از جمله مکمل های غذایی روزانه به شمار آید.

فواید گلاب فراتر از رایحه دلپذیر آن است. بیایید مزایای متعددی را که برای پوست و مو و سلامت کلی شما ارائه می دهد را بررسی کنیم. فواید گلاب برای پوست چیست؟

گلاب یک آبرسان طبیعی است که به حفظ تعادل رطوبت پوست کمک می کند. گلاب قرمزی و التهاب را کاهش می دهد، خواص ضد التهابی گلاب پوست قرمزی را کاهش می دهد و آن را به انتخابی عالی برای کسانی که پوست حساس و مستعد آکنه دارند تبدیل می کند.

گلاب سرشار از آنتی اکسیدان است و با کاهش خطوط و چین و چروک ها با علائم پیری مقابله می کند. گلاب به عنوان یک قابض طبیعی عمل می کند، پوست را تقویت و سفت می کند، که می تواند ظاهر منافذ را به حداقل برساند و به جوانی پوست کمک کند.

خواص ضد میکروبی آن باعث می شود گلاب در کنترل و پیشگیری از جوش های آکنه موثر باشد.

عرق بومادران

در کنار عرق نعنا و گلاب، عرقیات گیاهی کمتر شناخته شده نیز دارای خواص فراوانی هستند از جمله عرق بومادران!

بومادران گیاهی گلدار چند ساله است که در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا رشد می کند. این گیاه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت، تاریخ غنی دارد و گزارش‌ها درباره استفاده از آن به 3000 سال قبل بازمی‌گردد. در مطالعات آزمایشگاهی، ترکیبات فعال بومادران به عنوان آنتی بیوتیک، آنتی اکسیدان، ضد تکثیر عمل می کنند.

کمک به کاهش علائم افسردگی و اضطراب از خواص بومادران به شمار می رود. زیست زردینه ها و آلکالوئیدهای موجود در این گیاه در کاهش ترشح هورمون کورتیکوسترون موثر بوده و از این طریق می توانند به بهبود علائم افسردگی و اضطراب کمک کنند. هورمون کورتیکوسترون از جمله هورمون های کورتیکواستروئیدی است که ترشح آن در بدن افراد مبتلا به افسردگی های مزمن زیاد است.

مطالعات انجام شده بر روی موش ها، خواص عرق بومادران در کاهش اضطراب و افزایش توان ذهنی فعالیت بدنی را تایید کرده اند. با این حال، نتایج یاد شده مقدماتی بوده و ممکن است در مورد مشکلات مرتبط با اضطراب در انسان ها صدق نکند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5519

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.