افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 15 April , 2024
1

درباره سرخوردگی مهره های کمر یا اسپوندیلولیستزیس کمری چه می دانید؟

  • کد خبر : 4551
درباره سرخوردگی مهره های کمر یا اسپوندیلولیستزیس کمری چه می دانید؟

یکی از دلایل کمر درد در افراد بالای 50 سال به ویژه در خانم ها ، ابتلا به بیماری اسپوندیلولیستزیس می باشد. زیرا بانوان در مقایسه با مردان به این بیماری بیشتر مبتلا می شوند. از آنجایی که تحرک با مهره های جابجا شده با درد و خطر زیادی همراه خواهد بود برای تشخیص محل […]

یکی از دلایل کمر درد در افراد بالای 50 سال به ویژه در خانم ها ، ابتلا به بیماری اسپوندیلولیستزیس می باشد. زیرا بانوان در مقایسه با مردان به این بیماری بیشتر مبتلا می شوند. از آنجایی که تحرک با مهره های جابجا شده با درد و خطر زیادی همراه خواهد بود برای تشخیص محل اسپوندیلولیستزیس و میزان شدت آن می توانید از خدمات رادیولوژی در منزل استفاده کنید تا بهترین رادیولوژیست تهران به صورت شبانه روزی برای انجام و ثبت دقیق  تصویربرداری پزشکی در خانه شما حضور یابد.

اسپوندیلولیستزیس یعنی چه ؟

به حالتی از جابجایی یا سرخوردگی مهره های کمر گفته می شود که در آن ، مهره بالایی بر روی مهره زیری خود می لغزد. انتخاب نوع درمان ، بسته به خفیف یا شدید بودن بیماری تعیین می گردد.

انواع اسپوندیلولیستزیس

لغزش مهره کمر یا همان بیماری اسپوندیلولیستزیس بر اساس منشا و علت ایجاد به انواع زیر تقسیم بندی می شود :

اسپوندیلولیستزیس مادر زادی . این نوع از اسپوندیلولیستزیس ، به دلیل وجود مشکلات مادرزادی اعم از تغذیه ، ژنتیک یا سابقه خانوادگی اتفاق می افتد و در آن، مهره ها به دلیل سستی در بدن جنین بر روی هم می لغزند.

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو. از رایج ترین نوع اسپوندیلولیستزیس است که بر اثر کهولت سن در افراد ایجاد می شود. ضعف قوای جسمی و تحلیل رفتن مهره های کمر در بروز اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو موثر هستند.

اسپوندیلولیستزیس تروماتیک کمر . از آنجائیکه که علت ایجاد این نوع از اسپوندیلولیستزیس ، بروز حادثه ناگهانی مثل ضربه یا فشار زیاد برای مهره های کمر است ؛ پس می توان گفت که شیوع آن بسیار پایین است.

اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک . همانگونه که از نامش مشخص است بر اثر یک بیماری ( تومور ، پوکی استخوان ) به وجود می آید. توجه به علائم سایر بیماری می تواند شما را به سمت این نوع از اسپوندیلولیستزیس راهنمایی کند.

اسپوندیلولیستزیس بعد از عمل . نحوه نشست و برخاست بعد از عمل جراحی بسیار مهم است زیرا فشار بیش از حد به یک طرف ستون فقرات و رعایت نکردن تعادل انرژی بین مهره های کمر ممکن است به اسپوندیلولیستزیس بعد از جراحی منجر شود.

علائم سرخوردگی مهره های کمر ( اسپوندیلولیستزیس )

اصولا اسپوندیلولیستزیس در مراحل اولیه ( خفیف یا گرید 1 ) علائم واضح و مشخصی ندارد اما با پیشرفت سرخوردگی مهره ها مشاهده علائم و نشانه های زیر را مبنای ابتلا به اسپوندیلولیستزیس بگذارید:

  • احساس درد در باسن و اندام های تحتانی
  • شروع درد همزمان با انجام فعالیت های روزانه
  • کاهش درد در هنگام استراحت و خواب
  • راه رفتن شبیه اردک و کاهش توان عضلات ران
  • گرفتگی و سفتی در عضلات تحتانی کمر
  • افزایش حالت گردی پشت ( کیفوز )

تشخیص لغزندگی مهره کمر ( اسپوندیلولیستزیس )

مجموعه ای از روش های : معاینه فیزیکی و بالینی ، عکسبرداری های تشخیصی و تحلیل یافته های پاراکلینیکی برای تشخیص اسپوندیلولیستزیس به کار می روند.

معاینات بالینی شامل : بررسی میزان و نوع درد ( در هنگام حرکت یا استراحت )  ، محل درد یا سرایت آن به باسن و اندام های تحتانی ، لمس فرورفتگی های مهره های کمر ( در اسپوندیلولیستزیس شدید ایجاد می شوند )، بررسی توان حرکت مهره های کمر

عکسبرداری های تشخیصی شامل : ام آر آی ، سی تی اسکن و رادیولوژی از نمونه روش های تشخیص اسپوندیلولیستزیس می باشند. انجام سی تی اسکن در خانه امکانپذیر نیست. اما میتوانید به منظور تحرک کمتر ، رادیولوژی را در منزل انجام دهید.

درمان قطعی لغزندگی مهره کمر با طب سنتی (  اسپوندیلولیستزیس )

راه های متعددیی برای درمان لغزندگی مهره های کمر توسط پزشکان پیشنهاد می شود. این روش ها شامل : اصلاح رفتار ، استفاده از امواج مغناطیسی و اولتراسوند ، جراحی ، دارو درمانی ، فیزیوتراپی ، انجام تمرینات ورزشی ، استفاده از بریس های خاص می باشد.

اصلاح رفتار : تصحیح نحوه نشستن و ایستادن ، استراحت کردن به اندازه ، انجام تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات تحلیل رفته و.. جزء درمان های خانگی لغزندگی مهره های کمر محسوب میشوند.

استفاده از امواج . امواج می توانند به درمان اسپوندیلولیستزیس کمک کنند که عبارتند از : امواج مادون قرمز ، اولتراسوند ، مگنت ، دیاترمی

انجام تمرینات ورزشی . نمونه های از ورزش برای لغزندگی مهره کمر

  • به پشت بر روی زمین دراز بکشید. پاهای خود را جمع کرده به گونه ای که کف پاها و کمر مماس بر سطح زمین باشد. بعد از 5-10 ثانیه به حالت دارز کش کامل برگشته و مجددا همین تمرین ورزشی برای لغزندگی مهره های کمر را تکرار کنید.
  • روی زمین دراز کشیده به نوبت پاهای خود را به درون شکم جمع نمایید. مواظب باشید که کمرتان با سطح زمین مماس باشد. مکث بین حرکت دو پا باید 5-10 ثانیه طول بکشد.
لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.