افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
1

دو دستگاهی که نجات دهنده ی بیماران کرونایی هستند

  • کد خبر : 2208
دو دستگاهی که نجات دهنده ی بیماران کرونایی هستند

با توجه به اینکه ویروس کرونا سبب ایجاد التهاب و عفونت ثانویه در ریه بیماران می شود،تنگی نفس و افت اکسیژن خون،از بارزترین علائم درگیری ریه در این بیماران است لذا بالا نگه داشتن سطح اکسیژن خون و اکسیژن رسانی به بافت ها در این افراد مهمترین مسئله در روند درمانی این افراد است.در حالت […]

با توجه به اینکه ویروس کرونا سبب ایجاد التهاب و عفونت ثانویه در ریه بیماران می شود،تنگی نفس و افت اکسیژن خون،از بارزترین علائم درگیری ریه در این بیماران است لذا بالا نگه داشتن سطح اکسیژن خون و اکسیژن رسانی به بافت ها در این افراد مهمترین مسئله در روند درمانی این افراد است.در حالت معمول به دلیل اینکه ریه دچار التهاب شده است دیگر اکسیژن 21% محیط اطراف بیمار، پاسخگوی نیازهای بافت های انسان نمی باشد لذا باید کاری انجام دهیم تا اکسیژن بیشتری به ریه بیمار برسد و بافت ها با کمبود اکسیژن مواجهه نشوند.دو دستگاهی که میزان اکسیژن رسانی به ریه را افزایش می دهند دستگاه اکسیژن ساز و دستگاه بای پپ هستند.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه بیماران کرونایی را که ریه آنها التهاب شدید دارد،از مرگ نجات می دهد؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی کمک تنفسی است که اکسیژن ۲۱ درصد محیط اطراف بیمار را به اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد تبدیل میکند و به بیمار تحویل می دهد.مکانیسم تبدیل اکسیژن به خلوص بالاتر به این صوت است که پودری که داخل این دستگاه وجود دارد با اکسیژن محیط ۲۱دصد واکنش نشان میدهد و به اکسیژن ۹۴ درصد تبدیل میگردد.این دستگاه برقی است ونیاز به شارژ کردن روزانه ندارد فقط در صورتی که مداوم استفاده شود نیاز به سرویس ۶ ماهه خواهد داشت.اکسیژن ساز دارای فیلتر آنتی باکتریال است و اکسیژنی که به بیمار تحویل میدهد کاملا بهداشتی می باشد.با افزایش میزان اکسیژن در ریه این بیماران،اکسیژن رسانی به بافت ها بهتر صورت می گیرد و فرد بیمار از عوارض خطرناک کمبود اکسیژن در امان خواهد ماند تا روند درمانی آن به خوبی انجام گردد.

قسمت های مختلف دستگاه اکسیژن ساز

  1. کمپرسور دستگاه :این قسمت در واقع موتور دستگاه اکسیژن ساز خانگی می باشد و با مکش هوا از محیط وتبدیل اکسیژن ۲۱ درصد محیط به اکسیژن ۹۴ درصد ،میزان اکسیژن رسانی به بیمار را افزایش میدهد.(اکسیژن ۲۱ درصد با پودر زئولیت واکنش نشان میدهد و میزان خلوص اکسیژن تا ۹۴ درصد افزایش پیدا میکند.)
  2. فلومتر:محفظه ای استوانه ای مدرج و شیشه ای است که در برخی از دستگاه ها از ۱تا ۵ و در برخی از ۱تا ۱۰مدرج شده است و توسط یک پیچ پلاستیکی میزان اکسیژن خروج از دستگاه به بیمار تنظیم میگردد.درون این محفظه شیشه ای یک ساچمه پلاستیکی بسیار کوچک قرار دارد که با زیاد و کم کردن اکسیژن خروجی دستگاه بالا و پایین میرود.این ساچمه روی هر عددی باشد نشانگر میزان اکسیژن خروجی از دستگاه می باشد.
  3. مژر آب مقطر(لیوان آب مقطر):این قسمت وظیفه مرطوب کردن اکسیژن خروجی از دستگاه را به عهده دارد.میزان آب مقطر داخل لیوان باید روی مینیمم که روی ظرف شیشه ای دستگاه مدرج و نشانه گذاری شده است،باشد.اگر میزان آب مقطر بیشتر از حد بریزیم از عملکرد دستگاه کاسته میشود و گاها دستگاه آلارم میدهد.
  4. کلید ON/OFF :با اتصال دو شاخه دستگاه اکسیژن ساز خانگی به برق شهری و روشن کردن کلید پاور،دستگاه روشن میشود و شروع به تولید اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد میکند.

مراقبت های لازم از دستگاه اکسیژن ساز؟!

  • در کنار دستگاه به هیچ عنوان فندک، سیگار و مواد آتش زا روشن نشود و به هیچ عنوان کنار شوفاژ و یا بخاری قرار نگیرد.
  • از چهار طرف حداقل شصت سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • به ازای هر شش ساعت کارکرد به مدت سی دقیقه خاموش شود.
  • همیشه حالت ایستاده باشد و به هیچ عنوان حالت خوابیده به طرفین و عقب و جلو قرار نگیرد،حتی در مواقع نقل وانتقال.
  • زیر دستگاه اکسیژن ساز فرش یا موکت قرار نگیرد،به علت اینکه دستگاه موتور دارد و موتور دستگاه حین کار کردن گرما تولید میکند و موجب آتش سوزی میشود.
  • حین استفاده از دستگاه، حتما از محافظ برق استفاده شود تا از نوسان برق جلوگیری شود و به دستگاه آسیب وارد نشود.
  • دستگاه اکسیژن ساز در حین استفاده، از پرده اتاق حتما یک متر فاصله داشته باشدتا از آتش سوزی جلوگیری شود.
  • از ریختن آب، چای، گاواژ، محلول ضد عفونی روی دستگاه خودداری شود.
  • نیاز به ضد عفونی کردن سطح اکسیژن سازدر حین کارکردن دستگاه، نیست چون اینکار باعث تخریب اتصالات برقی دستگاه میشود.
  • در محیطی که این دستگاه کار می کند حتما تهویه مناسب باشد و هوا گردش داشته باشد به این علت که دمای بالای اتاق و تهویه نامناسب ازعملکرد دستگاه اکسیژن ساز می کاهد و عمر دستگاه را کاهش میدهد.
  • حتما در کنار اکسیژن ساز،کپسول اکسیژن بیست لیتری موجود داشته باشید که اگر با قطعی برق شهری مواجه شدید بیمارتان با کمبود اکسیژن مواجه نشود و تا وصل شدن جریان برق از کپسول استفاده کنید در غیر اینصورت حتما مولد برق در منزل داشته باشیدکه در صورت قطعی برق شهری دستگاه اکسیژن ساز شما از مولد برق به عنوان منبع تغذیه استفاده کند و به کار خودش ادامه دهد.
  • به هیچ عنوان برای کم کردن صدای دستگاه،اطراف آن را پتو نپیچید زیرا این کار سبب صدمه به دستگاه میگردد.
  • فلومتر دستگاه اکسیژن ساز را بیش از اندازه بالا نبرید،این کار از عملکرد دستگاه میکاهد و خلوص اکسیژن خروجی را کاهش میدهد.

دستگاه بای پپ چگونه به بیماران کرونایی کمک می کند؟

دستگاه بای پپ دستگاهی کمک تنفسی است که فشار هوای داخل ریه را افزایش می دهد و سبب افزایش انجام تبادلات گازی در ریه می گردد.بای پپ به معنی ایجاد دو فشار مثبت راه هوایی ،هم هنگام دم(IPAP) و هم هنگام بازدم(EPAP)،می باشد.بسیاری از انسان ها،بنا به دلایل مختلف،دچار مشکلات و بیماری های تنفسی می شوند و در نتیجه بافت ریه دیگر توانایی و کاربرد قبل از بیماری را ندارد و مهمترین وظیفه ریه که انجام تبادلات گازی(جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن) است،به راحتی صورت نخواهد گرفت و فرد در معرض کمبود اکسیژن قرار خواهد گرفت.
وقتی ریه یک فرد به بیماری های تنفسی مثل کرونا مبتلا می شود دیگر ریه فرد بیمار قادر به انجام تبادلات گازی(جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن)نخواهد بود و در نتیجه بافت های بدن آن فرد با کمبود اکسیژن مواجهه خواهد شد و به راحتی می تواند بیمار را به کام مرگ بکشاند.
در حالت طبیعی، ریه ها، هنگام نفس کشیدن فرد،منبسط می شوند و برونش ها و کیسه های هوایی،پر از هوای اکسیژن دار می شوند و جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن به راحتی صورت خواهد گرفت و اکسیژن مورد نیاز بدن تأمین می گردد اما هنگامی که فرد به بیماری تنفسی مثل پنومونی و یا کرونا مبتلا می شود برونش ها و کیسه های هوایی از حالت طبیعی خارج شده و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند.
در این زمان کیسه های هوایی قدرت انبساط خود را از دست داده و در نتیجه هوای اکسیژن دار،به میزان کافی وارد ریه ها نمی شود و فرد دچار افت اکسیژن می شود.اینجاست که خرید دستگاه بای پپ مناسب می تواند حیات فرد را از خطر مرگ نجات دهد.

کلام آخر

در صورتی که بیمارتان مبتلا به کروناست و قصد خرید دستگاه بای پپ و یا دستگاه اکسیژن ساز را دارید،بهترین گزینه برای شما ماهک مدیکال است.ماهک مدیکال با داشتن کادری مجرب سریعآ جهت نصب و راه اندازی تخصصی دستگاه اکسیژن ساز و دستگاه بای پپ اقدام خواهند کرد.برای این منظور میتوانید با شماره های مختص به ماهک مدیکال که 02165862016 و 09126823070

هستند تماس حاصل فرمائید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2208

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.