افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
1

روانشناسی جاه طلبی

  • کد خبر : 623
روانشناسی جاه طلبی

[ad_1] موضوع اکنون جاه طلبی است. روانشناسی از نظر رویکرد به صفات مختلف انسانی متنوع است و مانند هر صفت دیگری که انسان را تعریف می کند ، می توان جاه طلبی را با نظریه های مختلف روانشناسی توضیح داد. از یک طرف ، جاه طلبی می تواند ارتباط نزدیکی با انگیزه ، به ویژه […]

[ad_1]

موضوع اکنون جاه طلبی است. روانشناسی از نظر رویکرد به صفات مختلف انسانی متنوع است و مانند هر صفت دیگری که انسان را تعریف می کند ، می توان جاه طلبی را با نظریه های مختلف روانشناسی توضیح داد. از یک طرف ، جاه طلبی می تواند ارتباط نزدیکی با انگیزه ، به ویژه انگیزه پیشرفت داشته باشد و می تواند با نظریه انگیزه انسانی مازلو تعریف شود. آبراهام مازلو تئوری خود را در مورد “سلسله مراتب نیازها” در سال 1943 ارائه داد که در آن او بین نیازهای اساسی فیزیولوژیکی یا جسمی مانند خواب و گرسنگی ، نیازهای ایمنی مانند خانه و شغل ، نیازهای اجتماعی مانند عشق یا دوستی ، نیازهای عزتمندانه مانند موفقیت تفاوت قائل شد. و نیازهای شناخت و خود واقعی سازی یا بالاترین نیازهای حقیقت / روشنایی و خرد. جاه طلبی می تواند تحت نظر “نیازهای عزت” در نظریه مازلو لحاظ شود ، بنابراین جاه طلبی مطابق این نظریه نیاز به افزایش عزت نفس و موفقیت است.

جاه طلبی همچنین می تواند دارای توضیحات روانکاوی باشد و میل جنسی یا زندگی به عنوان پایه جاه طلبی در زنان و مردان در نظر گرفته می شود. جنسیت بالا یا انگیزه های زندگی به معنای سطح بالای جاه طلبی است. روانشناسی خود یا شاخه ای از روانکاوی که توسط هاینز کوهوت در سال 1977 توسعه یافته است ، جاه طلبی را به عنوان هسته اصلی رشد شخصیت توضیح می دهد. مهم است که درک کنیم واقعاً جاه طلبی چیست ، چرا مردم در وهله اول جاه طلبی دارند و چه نوع شخصیت هایی به احتمال زیاد بلند پروازانه هستند.

جاه طلبی می تواند معنای زیادی داشته باشد

– اشتیاق مشتاقانه برای دستیابی به موفقیت در زندگی ، میل به دستیابی به پیشرفت شخصی یا شغلی ، تمایل به دستیابی به شهرت ، قدرت ، پول ، رتبه ، موقعیت ، یا تمایل به رسیدن به هدف خاص یا تکمیل فعالیت یا رسیدن به ثمرات یک فعالیت. بنابراین جاه طلبی “آرزو” شبیه به هر نوع میل دیگری است. ریشه چنین آرزویی در کجاست؟ فروید توضیح داد که خواسته ها در ناخودآگاه ما است و انگیزه های ما از زندگی و انگیزه های جنسی است. بنابراین ، اگر زندگی یا انگیزه جنسی بالایی دارید ، آیا این بدان معنی است که بلند پروازها نیز خواهید داشت؟ روانکاوی به طور مثبت جواب خواهد داد ، بنابراین جاه طلبی در مورد میل همچنین در مورد میل به زندگی است و یک فرد بلند پرواز نیز لزوماً دارای یک نیروی زندگی قوی یا یک غریزه زنده ماندن است. ممکن است این را نوعی داروینیسم روانشناختی بنامیم یا مبارزه برای بقا در یک دنیای رقابتی ریشه جاه طلبی است. بنابراین ذاتاً جاه طلبی مثبت است و در جهت رشد کلی فرد است. با این حال این پایان ماجرا نیست ، ما باید عوامل اساسی را درک کنیم. جاه طلبی یک فرایند و ویژگی پیچیده در انسان است و می تواند توسط عوامل منفی و مثبت ایجاد شود:

عوامل مثبت

– افزایش اعتماد به نفس

– نیازهای اجتماعی و مالی

– اصرارهای خلاقانه

– رقابت پذیری

– نیازهای عاطفی و فکری

– انگیزه جنسی و زندگی

– غریزه بقا

– انگیزه شخصی

عوامل منفی

– ترس از شکست در زندگی حرفه ای یا اجتماعی

– ترس از طرد شدن در زندگی شخصی

– احساس حقارت

– احساس برتری

– بیماری روانی مانند اختلال دو قطبی

– حسادت

– خودشیفتگی یا عشق به خود

– عدم اعتماد به نفس

بنابراین یک روانشناسی جاه طلبی در واقع درک دو نوع متمایز از نیروها یا عواملی است که فرد را بلند پرواز می کند و باید بر چگونگی استفاده موثر از این نیروها متمرکز شود. اینها علل کلی است که مردم بلند پروازانه می شوند و انگار تعداد زیادی از این دلایل انگیزه همه ماست. در حقیقت بسیاری از افراد می توانند بیشتر دلایل ذکر شده در اینجا را شناسایی کنند بنابراین عوامل مختلفی وجود دارد که ما را به سمت دستیابی به اهداف خاص سوق می دهد. ما جاه طلب هستیم زیرا موقعیت اجتماعی می خواهیم ، و از طرد شدن یا شکست در زندگی شخصی و شغلی خود ترس داریم. بنابراین یک مرد ممکن است جاه طلب شود تا بتواند جایگاه ، درجه یا موفقیت خود را در جذب همسران بالقوه به رخ بکشد ، یک زن ممکن است جاه طلب شود زیرا او احساس حقارت عمیقی دارد و می خواهد مطابقت مطابقی با افراد دیگر نشان دهد که از رقابت شدید برخوردار هستند یا وجود دارد آرزوی عمیق برای بهبود وضعیت جهان با این حال ، من عمداً مأموریت ، هدف یا آرزوی بهبود جهان را به عنوان عوامل مثبتی در نظر نگرفته ام ، زیرا مأموریت یا نیاز به تغییر جهان فراتر از جاه طلبی شخصی است.

حسادت یک نیروی منفی است که می تواند مثبت تغییر یابد زیرا رقابت پذیری و یک فرد که به موفقیت یک دوست حسادت می کند می تواند در راه خود برتر باشد. باز هم احساس حقارت یا خودشیفتگی نیروهایی منفی است اما می تواند به طور مثبت مورد استفاده قرار گیرد تا بلند پروازی های عمیق تری را که همه ما داریم استفاده کنیم. با این حال جاه طلبی که در دیکتاتورها مشاهده می شود ، به سطوح خیالی منتقل می شود ، نشان می دهد که چگونه می توان از نیروهای مثبتی مانند انگیزه و افزایش اعتماد به نفس استفاده منفی کرد تا در واقع به خود و دیگران آسیب برساند.

یک فرد با احساس برتری لزوماً فردی با احساس فرومایگی همزمان است زیرا کسی که فکر می کند برتری دارد همیشه ناخودآگاه می ترسد که برتری او به چالش کشیده شود و یک آسیب پذیری ذاتی دارد که می تواند همزمان احساس حقارت کند. بیماری روانی همانطور که در مورد اختلال دو قطبی است نیز منفی است و یک فرد دو قطبی می تواند انرژی و نمایش عواطف را در طی دوره های شیدایی افزایش دهد که در آن فرد چندین پروژه را انجام می دهد و جاه طلبی زیادی نشان می دهد. بسیاری از افراد خلاق به عنوان دو قطبی در نظر گرفته شده اند ، اگرچه سطوح آسیب شناختی چنین اختلالی که در آن فرد به درستی از کار می افتد ، نیاز به توجه پزشکی / روانپزشکی دارد. من پیشنهاد می کنم که نیروهای منفی مانند اینها بتوانند چرخش و مثبت شوند تا یک فرد جاه طلبی خود را تحقق بخشد همانطور که یک عامل مثبت می تواند منفی شود (مانند مورد دیکتاتورهای توضیح داده شده در بالا) و باعث شکست / سقوط یا حتی عدم تحقق کامل اهداف خود. افراد موفق کسانی هستند که می توانند این نیروهای جاه طلبانه را به طریقی مثبت ارزیابی کنند تا بتوانند عوامل منفی را به مثبت تبدیل کنند و همچنین می توانند از عوامل مثبت استفاده کنند تا از منفی شدن آنها در هر مرحله از زندگی جلوگیری کنند. بنابراین یک فرد با گرایش دو قطبی باید از آن برای تقویت خلاقیت خود استفاده مثبت کند و فردی با انگیزه های شدید جنسی می تواند انرژی خود را به روشی سازنده اجتماعی استفاده کند که می تواند از آسیب های اجتماعی یا شخصی جلوگیری کند.

بنابراین جاه طلبی باید در مورد استفاده از انرژی ، احساسات ، نیازها و عوامل مثبت یا منفی در زندگی باشد به گونه ای که برای دستیابی به اهداف زندگی بیشترین سود را داشته باشد.

سوال بعدی که به طور طبیعی مطرح می شود این است که چه نوع افرادی به احتمال زیاد بلند پرواز هستند. خوب ، هرکسی که توسط این نیروها توضیح داده شود در بالا رانده می شود و تحت تأثیر چنین نیروهایی قرار می گیرد ، بلندپرواز است بنابراین همه اساساً بلند پرواز هستند و جاه طلبی نیروی اساسی زندگی است. با این وجود وقتی این عوامل منفی یا مثبت در بعضی از افراد نسبت به بقیه قوی تر باشد ، این افراد بلند پروازانه تر خواهند بود. جاه طلبی سالم ، آرزویی است که در آن توازن خوبی بین عوامل منفی و مثبت حاصل شود.

بنابراین یک مثبت مثبت مانند اعتماد به نفس بیش از حد یا منفی شدید مانند افزایش ترس از طرد شدن فقط مانعی برای جاه طلبی های فرد خواهد بود و در نهایت مانعی برای رشد فردی ، اجتماعی ، شغلی و اخلاقی فرد خواهد بود.

توجه: این مقاله دارای حق چاپ و بایگانی توسط یک دانشگاه است. لطفاً برای استفاده از این مطالب از اطلاعات مرجع درست و پیوندهای منابع استفاده کنید.

[ad_2]

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=623

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.