افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

سه عارضه چشمی که ممکن است به سراغ شما هم بیایند!

  • کد خبر : 2300
سه عارضه چشمی که ممکن است به سراغ شما هم بیایند!
گاهی ممکن است، عارضه های چشمی، آسیب های برگشت ناپذیری داشته باشند، در این مقاله به بررسی 3 بیماری چشیم که شامل : تبخال چشم، خشکی چشم و گل مژه است خواهیم پرداخت. برچسب: خشکی چشم - تبخال چشم - گل مژه

سلامت چشم و بینایی مهم‌ترین دارایی شماست ازاین‌رو مراقبت و آگاهی داشتن از آن ضرورت‌ها محسوب می‌شود. برخی از بیمارهای چشمی جزئی هستند و به‌صورت گذرا به وجود می‌آیند اما برخی دیگر به‌گونه‌ای هستند که ممکن است آثار زیان‌بار داشته باشند و آسیب‌های برگشت‌ناپذیر وارد کنند. ازآنجایی‌که حفظ سلامت چشم‌های شما بسیار مهم است داشتن اطلاعات زیر جزء واجبات محسوب می‌شود.

علت بیماری‌های چشمی!

طبق بررسی‌های انجام شده هرکدام از بیماری‌های چشمی، علل مختلفی دارند. زمانی که از علت بیماری‌های چشمی آگاهی داشته باشید راحت‌تر می‌توانید از بروز آنها جلوگیری کنید. علل رایج بیماری‌های چشمی شامل آلودگی، استفاده از لوازم‌آرایش دیگران، عفونت باکتریایی، استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی نامرغوب، قرارگرفتن در معرض مواد شیمایی و … می‌شود.

چشم از مهم‌ترین نقاط حساس بدن است و نیاز به مراقبت بسیاری دارد. درصورتی‌که از این علت‌ها دوری کنید می‌توانید نیمی از بیماری‌های رایج را از خود دور کنید و ‌سلامت خود را حفظ کنید.

3 بیماری چشمی که در کمین است!

لیست بیماری‌های چشمی بسیار بالابلند است و هرکدام از آنها در شرایطی رویت می‌شود. اما تنها تعداد کمی از آنها همیشه و در هر شرایطی در کمین شما خواهند بود که می‌بایست به آنها توجه کنید.

تبخال چشم: حاصل ویروس HSV

تبخاال چشم، نوعی بیماری ویروسی است که می‌تواند اطراف یا داخل چشم به وجود آید. علائم این بیماری کاملاً مشخص است و می‌توان با بررسی آنها تشخیص داد که آیا در حال مبتلا به تبخال چشمی هستید یا خیر. زمانی که به شکل ناگهانی احساس درد و سوزش در چشم را دارید احتمال ایجاد تب‌خال وجود دارد.

طبق نظر پزشکان:

“تبخال چشم،  توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که شایع‌ترین نوع تبخال چشم کراتیت اپیتلیال نام دارد. قرنیه را که قسمت جلویی شفاف چشم شماست، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد یک عارضه چشمی می‌شود که در برخی موارد می‌تواند دارای ضرر باشد.”

مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم تبخال چشمی شامل قرمزی و تورم چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، ترشح بی‌دلیل، حساسیت به نور، التهاب، سوزش، عفونت بی‌دلیل و اتفاقی، خارش و حساسیت به نور می‌شود.

توجه داشته باشید که تبخال چشم ممکن است بعد از گذراندن دوره‌ای درمان شود و سپس بعد از مدتی به وجود آید. تکرر تبخال چشم تنها آزاردهنده و زشت نیست بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرناکی داشته باشد. ازاین‌رو به‌منظور درمان حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا قطره یا قرص‌های ضدویروس خوراکی موردنیاز تجویز شود.

سندروم خشکی چشم

خشکی چشم، بیماری رایجی است که اغلب در افراد مسن و همچنین افرادی که زیاد به صفحه مانیتور نگاه می‌کنند وجود دارد. این مشکل ممکن است در هر فرد به‌دلیل عدم رطوبت دیده شود.

بر اساس تحقیقات پزشکان:

“عامل ایجاد بیماری خشکی چشم، تغییر ترکیب همیشگی اشک است که در نتیجه موجب بروز مشکلاتی می‌شود. همچنین بیماری‌های خودایمنی و بافت کلاژن، بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی و عوامل ناشناخته دیگر در بروز این بیماری کاملا نقش دارند. در طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و استفاده مداوم از کامپیوترها همچنین گوشی‌های هوشمند این عارضه تبدیل به بیماری‌های شایع در جامعه مدرن شده است.”

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خشکی چشم شامل حساسیت به نور، قرمزی چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، مشکل در گذاشتن لنزهای چشمی، احساس خارش، سوزش در چشم، تاری دید و خستگی چشم به‌صورت مکرر می‌شود.

مراجعه به پزشک متخصص در زمان درست اهمیت ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو اگر علائم فوق را به‌صورت شدید یا مکرر در چشم‌های خود احساس کردید فوراً به پزشک مرتبط همچون دکتر مریم روشنی که از تجربه بالایی برخوردار هستند مراجعه کنید.

گل مژه:  برجستگی قرمز و دردناک در لبه پلک

گل مژه، برجستگی قرمز و دردناکی است که در پایین پلک‌ها بر اثر ملتهب شدن غده‌های کوچک به وجود می‌آید. احتمالاً با این عارضه آشنایی دارید و یا حداقل یک‌بار به آن دچار شده‌اید. درمان‌های خانگی مختلفی در خصوص ازبین‌بردن گل مژه وجود دارد اما اگر به‌صورت مکرر رویت شود قطعاً نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

به گفته متخصصین چشم و جراحان:

“نوجوانان که در آستانه بلوغ و همچنین افراد دیابتی بیشتر می‌توانند به بیماری گل مژه، دچار شوند. چنانچه فردی به‌صورت مرتب به گل مژه دچار می‌شود حتماً می‌بایست به پزشک مراجعه کند. برخی از افراد که شامل این دودسته نمی‌شوند اما به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن مبتلا به گل مژه چشم می‌شوند. ازاین‌رو نیاز است که با عنوان گل مژه چیست و راه‌های درمان آن آشنایی داشته باشند.”

علائم گل مژه شامل احساس یک جسم خارجی در داخل یا اطراف چشم، فشار روی چشم، التهاب و قرمزی در داخل یا اطراف چشم و برآمدگی می‌شود.

عدم رعایت بهداشت، استفاده از لنزهای تماسی آلوده، باقی‌ماندن آرایش بر روی صورت در مدت‌زمان طولانی به‌خصوص در شب، دست زدن به چشم با دست‌های آلوده و مسدود شدن مجرا یا غدد چشم از علت‌های ایجاد این عارضه محسوب می‌شود. چنانچه می‌خواهید از بروز این عارضه و دردسرهایش دور بمانید به‌هیچ‌عنوان موارد گفته شده را انجام ندهید.

سخن پایانی

برخی از عارضه‌های چشمی به‌سادگی به وجود می‌آیند و به‌سختی از بین می‌روند. برای دوری کردن از این عارضه‌ها کافی است نکات بهداشتی را در نظر بگیرید و از انجام برخی از کارها مانند استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب، واردکردن فشار زیاد به چشم، استفاده از لنزهای تماسی آلوده، نشستن آرایش قبل خواب و … خودداری کنید. توجه داشته باشید که در صورت تشدید عوارضی مانند التهاب، سوزش و خارش چشم، تکرار عارضه‌های خشکی چشم و گل مژه و تب‌خال فوراً به پزشک چشم مراجعه کنید تا در صورت وجود خطر، درمان‌های لازم صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2300

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.