افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

شیوه و روش های خشک کردن فرش مرطوب در منزل

  • کد خبر : 2794
شیوه و روش های خشک کردن فرش مرطوب در منزل

گاهی اوقات ممکن است به صورت اتفاقی یک لیوان آب بر روی فرش بریزد و یا فرش های خود را شسته اید و نم دار هستند  و یا حتی لکه ای بر روی فرش ها پدیدار شده و مجبور هستید بخشی از آن را شستشو دهید که باعث خیس شدن فرش شود. با روش های […]

گاهی اوقات ممکن است به صورت اتفاقی یک لیوان آب بر روی فرش بریزد و یا فرش های خود را شسته اید و نم دار هستند  و یا حتی لکه ای بر روی فرش ها پدیدار شده و مجبور هستید بخشی از آن را شستشو دهید که باعث خیس شدن فرش شود. با روش های متفاوتی می توانید فرش های مرطوب خود را در منزل خشک کنید ولی بهتر است ابتدا نکاتی را بدانید و سپس اقدام به خشک کردن فرش های مرطوب خود کنید.

اگر خیسی و رطوبت فرش را از بین نبریم چه اتفاقی می افتد

اگر نسبت به خیسی و رطوبت فرش خود بی تفاوت باشید و اقدامی به از بین بردن رطوبت آن نکنید آسیب زیادی به فرش خود وارد می کنید. از جمله موارد زیر.

۱- ایجاد بوی بد

زمانی که آب به فرش برخورد می کند فرش دچار خیسی و رطوبت می شود و حتما باید فرش را کاملا خشک کنیم تا در گذر زمان فرش دچار ایجاد بوی نا مطبوع نشود. خشک نکردن فرش و قرار ندادن فرش در هوای آزاد باعث می شود که فرش بوی بدی از خود ایجاد کند.

۲- ایجاد کپک

خشک نکردن سطح فرش باعث می شود که آب به عمق فرش و الیاف آن نفوذ کند و قسمت پشت فرش که با سرامیک، موزائیک، موکت و پارکت ارتباط دارد دچار کپک زدگی شود.

۳- ایجاد ساییدگی و پوسیدگی

با خشک نکردن، تارو پود فرش دچار ساییدگی و پوسیدگی می شود.

۴- تغییر خواب فرش

وقتی که فرش خیس و مرطوب می شود اگر اقدام به خشک کردن فرش نکنید با راه رفتن بر روی فرش و قرار دادن اشیا و اجسام بر روی آن باعث تغییر خواب فرش می شوید و جهت بافت فرش تغییر می کند. تغییر کردن جهت و خواب فرش باعث از بین رفتن زیبایی فرش و نمای فرش می شود. به همین دلایل همیشه سعی کنید در سریع ترین زمان اقدام به خشک کردن سطح فرش کنید تا فرش شما دچار آسیب های کوچک و بزرگ نشود.

جهت شستشو و خشک کردن فرش ها به روش اصولی می توانید از قالیشویی معتبر خدمات بگیرید.

روش های مختلف خشک کردن فرش

۱- از بین بردن نم و رطوبت فرش با نور خورشید

افراد زمانی که فرش هایشان دچار خیسی و رطوبت می شود اولین کاری که می کنند فرش های خود را در پشت بام یا در حیاط در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می دهند تا نم و رطوبت آن از بین برود. از بین بردن رطوبت فرش با نور خورشید روش مناسبی نیست زیرا با تابش مستقیم و مداوم نور خورشید به فرش آسیب وارد می شود و فرش کیفیت و زیبایی و براقیت خود را از دست می دهد.

۲- خشک کردن فرش با لوازم گرمایشی

یکی از روش هایی که می توانید خیسی و رطوبت فرش را از بین ببرید استفاده از لوازم گرمایشی می باشد‌. با استفاده از لوازمی مانند بخاری برقی، سشوار، اتو و… می توانید رطوبت فرش ها را از بین ببرید. برای از بین بردن خیسی و رطوبت فرش با بخاری برقی، ابتدا باید زیر فرش یک وسیله ای قرار دهید تا سطح فرش از زمین بلند شود و در زیر فرش هوا گردش داشته باشد سپس بخاری برقی با فاصله ای مناسب در نزدیکی فرش قرار دهید تا رطوبت فرش کم کم با گرما از بین برود‌.

یکی دیگر از روش هایی که می توانید رطوبت های کم فرش را به راحتی خشک کنید، استفاده از سشوار می باشد. با قرار دادن سشوار در گرم ترین حالت ممکن و تنظیم کردن جهت باد به طورمستقیم به سمت رطوبت فرش می توان نم فرش را به راحتی از بین برد. ذکر این نکته مهم است که هیچ وقت با اتو به صورت مستقیم اقدام به خشک کردن فرش های خود نکنید به دلیل این که زمانی که اتو به طور مستقیم با سطح فرش برخورد کند فقط باعث ایجاد سوختگی بر روی فرش می شود به همین دلیل ابتدا باید یک دستمال خشک یا حوله را بر روی سطح فرش پهن کنید سپس اتو را روی آن قرار دهید تا کم کم خیسی و رطوبت سطح فرش از بین برود.

۳- خشک کردن فرش با دستگاه خشک کن قالیشویی

در قالیشویی برای این که بتوانند راحت و سریع تر فرش ها را خشک کنند ابتدا از دستگاه خشک کن استفاده می کنند سپس فرش را در دستگاه بخار قرار می دهند تا فرش کاملا خشک شود و نم و رطوبت آن از بین برود بنابرین اگر فرش شما دچار خیسی بیش از حد شد و نتوانستید فرش هایتان را کاملا خشک کنید از قالیشویی کمک بگیرید تا با استفاده از دستگاه وکیوم اقدام به خشک کردن کامل فرش هایتان کند. دستگاه وکیوم به صورت مکش قوی تمامی ذرات آب را به خود جذب می کند.

۴- خشک کردن فرش با حوله

گاهی اوقات با ریخته شدن آب و مایعات بر روی فرش، سطح آن به طور کامل خیس می شود و تمامی مایعات را به خود جذب می کند‌. می توانید با استفاده از حوله تمامی نم و رطوبت فرش را از بین ببرید. برای خشک کردن فرش با حوله از رنگ پس ندادن حوله ی مطمئن شوید. ابتدا حوله را بر روی فرش پهن کنید و سپس یک جسم سنگین‌ بر روی آن قرار دهید و تا تمامی مایعات به حوله جذب شود و با یک دستمال یا حوله ی خشک دیگر شروع به خشک کردن فرش کنید. اگر در حین خشک کردن فرش با حوله، متوجه خیس بودن زیاد حوله شدید و احساس کردید که دیگر نمی توان فرش را با آن خشک کرد حتما از یک حوله ی خشک و تمیز دیگری استفاده کنید.

از بین بردن رطوبت فرش های دستبافت

فرش دستبافت به دلیل این که تمامی رنگ و لعاب های آن طبیعی است با خیس شدن فرش ممکن است رنگ های آن با یک دیگر ترکیب شوند. فرش های دستبافت نسبت به هر گونه شرایط حساس هستند و ممکن است دچار تغییراتی شود. به همین دلیل اگر فرش های دستبافت دچار خیسی و رطوبت شدند حتما باید در سریع ترین زمان به خشک کردن آن اقدام کنید.

خشک کردن فرش های دستبافت در هوای آزاد

بهترین روش برای خشک کردن آن ها است.

در خصوص خشک کردن فرش های دستبافت با لوازم گرمایشی می توانید از بخاری گازی یا بخاری برقی استفاده کنید. ابتدا فرش را در یک اتاق قرار دهید و بر روی زمین پهن کنید توجه داشته باشید که در زیر فرش هیچ وسیله ای قرار نداشته باشد سپس بخاری را در بالا ترین درجه خود قرار دهید و در اتاق را ببندید و یک تا دو ساعت صبر کنید تا  فرش در هوای گرم کاملا خشک شود و نم رطوبت آن از بین برود. اگر فرش به طور کامل خشک نشده بود چند ساعت دیگر نیز صبر کنید تا فرش به طور کامل خشک شود.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.