افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 July , 2024
1

صفر تا صد کمیسیون ماده نود و نه

  • کد خبر : 4627
صفر تا صد کمیسیون ماده نود و نه

آشنایی با کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری برای افرادی لازم است که به هر دلیلی ساخت و سازهای غیرقانونی انجام داده اند و اکنون پرونده آن ها به این کمیسیون ارجاع داده شده است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره این کمیسیون دارید و قصد رفع تخلفات انجام شده را دارید، با ما همراه […]

آشنایی با کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری برای افرادی لازم است که به هر دلیلی ساخت و سازهای غیرقانونی انجام داده اند و اکنون پرونده آن ها به این کمیسیون ارجاع داده شده است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره این کمیسیون دارید و قصد رفع تخلفات انجام شده را دارید، با ما همراه باشید.

کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟

کمیسیون ماده نود و نه قانون شهرداری برای جلوگیری از ساخت و ساز های غیرقانونی و بی‌رویه در خارج از شهر ها تشکیل شده است. با توجه به اینکه تمام ساخت و ساز ها در محدوده روستا و شهر باید با مجوز و پروانه ساخت معتبر انجام شوند، در صورت تخلف از این قانون، پرونده‌ ها به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع داده می ‌شوند.

کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری دارای چندین عضو است که به پرونده ‌های مربوط به ساخت و ساز ها در خارج از محدوده شهری و تخلفات صورت گرفته در این زمینه رسیدگی می ‌کنند. گاهی اوقات به خاطر تخلفات انجام شده، این کمیسیون رای به تخریب بنا می ‌دهد و گاهی نیز این رای سبک تر است و تنها به جریمه نقدی بسنده می‌ کند. اما از آنجا که قانون در این مواقع برای متخلفان مجازات ‌های سنگینی در نظر می ‌گیرد، بهتر است پیش از انجام ساخت و ساز های غیرقانونی با این کمیسیون آشنایی کافی داشته باشید.

در حال حاضر زمین‌ های مسکونی در شهر های بزرگ کم هستند و بعضی از افراد بدون اینکه مجوز لازم دریافت کنند، اقدام به تغییر کاربری زمین ‌ها به صورت غیرقانونی می ‌کنند. بنابراین کمیسیون ماده ۹۹ در این موارد برای جلوگیری از ساخت و ساز های قانونی تشکیل می ‌شود و رای لازم را صادر می ‌کند.

رای این کمیسیون به دو صورت است.

  • چنانچه ساخت و ساز هایی که انجام شده‌اند، خارج از محدوده شهر باشند، اما جزو طرح جامع شهری محسوب شوند، رای این کمیسیون تخریب بنا خواهد بود.
  • چنانچه ساخت و ساز از طرح جامع شهری خارج باشد، رای صادر شده فقط جریمه نقدی خواهد بود که مبلغ آن هم ۵۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تعیین شده برای بنا است.

از آنجا که چنین پرونده ‌هایی نیز قابلیت پیگیری در دیوان عدالت اداری را دارند، کمک گرفتن از یک وکیل کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری می ‌تواند در این مواقع بسیار مفید باشد. زیرا گاهی اوقات حکمی که در این کمیسیون صادر می‌ شود، مورد اعتراض قرار می ‌گیرد و در دادگاه تجدید نظر در کمیسیون ماده ۹۹ دیگر قابل بررسی نیست و پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می ‌شود.

علاوه بر پرونده‌ های کمیسیون ماده ۹۹ که درباره ساخت و ساز های غیر قانونی خارج از محدوده شهری هستند، تخلفات ساختمانی درون شهری هم قابلیت بررسی در کمیسیون مجزایی دارند که به کمیسیون ماده ۱۰۰ مشهور است. برای این پرونده‌ ها نیز وکیل کمیسیون ماده صد می‌ تواند به رای صادر شده اعتراض کند و باقی مراحل رسیدگی طرح شکایت و رسیدگی به پرونده را در دیوان عدالت اداری پیگیری کند.

اعضای کمیسیون ماده نود و نه

در بخش پیش اشاره کردیم که کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری دارای چندین عضو است که تصمیم گیری‌ های این کمیسیون را انجام می‌ دهند. وجود حضور تمامی اعضا در جلسات کمیسیون ضروری است و صدور رای نهایی مبنی بر دریافت بیشترین رای از اعضای کمیسیون است. مسئول برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۹۹، دبیر کمیسیون است که جلسه را در دفتر فنی استانداری هر استان تشکیل می ‌دهد. اعضای کمیسیون ماده ۹۹ عبارتند از:

  • نماینده وزارت مسکن و شهرسازی
  • نماینده قوه قضاییه
  • نماینده وزارت کشور در استانداری‌ ها

به طور کلی وظیفه پیگیری ساخت و ساز های غیرقانونی مانند ساختن ویلا در خارج از محدوده شهر ها، توسط استانداری ‌ها و زیر مجموعه آن ها انجام می ‌شود که شامل دهیاری، فرمانداری و بخشداری می ‌شوند.

دهیاری وظیفه دارد تا گزارش مربوط به ساخت و ساز های غیرقانونی را تنظیم و تهیه نموده و موارد تخلف و سرپیچی از کاربری را مشخص کند. در نهایت این موارد در بخشداری بررسی شده و به اطلاع کمیسیون ماده ۹۹ رسانده می ‌شود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۹۹

آراء صادر شده از کمیسیون ماده ۹۹ قابلیت اعتراض دارند. بنابراین افراد مجاز هستند به رای صادر شده از این کمیسیون اعتراض کنند. اما رسیدگی به پرونده مربوطه در دیوان عدالت اداری انجام می ‌شود و شاکیان باید با مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری آشنا باشند. زیرا پس از ثبت شکایت در دیوان عدالت، ممکن است رای صادر شده مبنی بر رد شکایت باشد و یا دستور پیگیری مجدد پرونده صادر شود.

به دلیل اینکه تنظیم دادخواست شکایت در دیوان عدالت اداری و رسیدگی به پرونده زمان بر و پیچیده است، کمک گرفتن از وکلای کمیسیون ماده ۹۹ بسیار ضروری است. زیرا تنظیم دادخواست تجدید نظر و کلیه مراحل پیگیری پرونده توسط وکیل کمیسیون در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. تجربه و تخصص یک وکیل مجرب نیز می‌ تواند تأثیر مثبتی روی تصمیم دیوان عدالت اداری و نتیجه پرونده داشته باشد.

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری و اعتراض به رای صادر شده از کمیسیون ماده ۹۹ مانند سایر پرونده‌ هایی است که در این دیوان مورد بررسی قرار می ‌گیرند.

  • شاکیان برای شکایت به دیوان عدالت اداری ابتدا باید اقدام به طرح دادخواست نمایند.
  • طرح دادخواست نیز نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا و سامانه ساجد دارد.
  • پس از ثبت نام به صورت الکترونیکی، شاکیان باید یک دادخواست آماده کنند که در برگه‌ های مخصوصی نوشته می‌ شود.
  • در این مرحله پرداخت هزینه دادرسی هم لازم است.
  • این دادخواست باید دارای اطلاعات دقیقی از شاکی، طرف شکایت وکیل دیوان عدالت در صورت وجود و دارای شرح دعوا باشد.
  • در صورتی که مدارک یا اسنادی برای اثبات ادعای شاکی وجود داشته باشد، باید به همراه این دادخواست تحویل مراجع قضایی داده شود.

البته شکایت تنظیم شده سریع به دیوان عدالت ارجاع داده نمی‌شود. زیرا ابتدا باید در شعب گوناگون پرونده بررسی شود و در صورت تکمیل بودن مدارک و پرونده به مراجع ذی صلاح ارجاع داده شود. گاهی اوقات ناقص بودن مدارک باعث عدم رسیدگی به پرونده می ‌شود. اگر شاکیان از کمک وکیل استفاده کنند، به این مشکل بر نمی‌خورند. پس از پرداخت هزینه‌ ها و ارسال دادخواست، شکایت پرونده مورد نظر در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و رای نهایی صادر می ‌گردد.

سخن پایانی

کمیسیون ماده ۹۹ یک وظیفه دارد آن هم بررسی پرونده‌ ها و صدور حکم برای ساخت و ساز های غیرقانونی است که خارج از حریم شهر ها انجام می‌ شوند. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی درباره پیگیری این پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری و شکایت به رای کمیسیون ماده ۹۹ دارید، می ‌توانید به سایت وکیل دیوان عدالت مراجعه نمایید. 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4627

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.