افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

عمل بینی چه خطراتی دارد و چگونه میتوانیم آنها را به حداقل برسانیم؟

  • کد خبر : 1489
عمل بینی چه خطراتی دارد و چگونه میتوانیم آنها را به حداقل برسانیم؟

عمل جراحی بینی یکی از پر طرفدارترین عمل‌های زیبایی در جهان است. در دنیا برخی کشورها رکورددار عمل زیبایی بینی هستند از جمله امریکا و ایران! در کشور ما سالانه حدود 200 هزار عمل بینی انجام می‌شود که بخشی از آن جنبه کاملا درمانی دارد و بخشی دیگر به دلایل پزشکی، درمانی و زیبایی همزمان […]

عمل جراحی بینی یکی از پر طرفدارترین عمل‌های زیبایی در جهان است. در دنیا برخی کشورها رکورددار عمل زیبایی بینی هستند از جمله امریکا و ایران! در کشور ما سالانه حدود 200 هزار عمل بینی انجام می‌شود که بخشی از آن جنبه کاملا درمانی دارد و بخشی دیگر به دلایل پزشکی، درمانی و زیبایی همزمان انجام می‌شود. برخی افراد نیز بدون هیچ نیاز پزشکی به عمل جراحی بینی، تنها برای تغییر در چهره خود، رینوپلاستی انجام می‌دهند.

با این وجود باید بدانیم که انواع عمل بینی وجود دارد که یک عمل بسیار دشوار و پیچیده است؛ باید متوجه باشیم که عمل بینی چه خطراتی دارد و چگونه می‌توانیم آنها را به حداقل برسانیم. از شرایط عمل جراحی تا تکنیک‌های انجام عمل، مراقبت‌های قبل و همچنین بعد از عمل و رعایت توصیه‌های جراح، همگی در کاهش خطرات عمل بینی نقش دارد.

به همین دلیل نظر یکی از شناخته شده ترین جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی را در مورد عمل بینی و عوارض آن جویا شدیم.

مهمترین توصیه‌های دوران نقاهت بعد از عمل بینی

به توصیه های زیر درباره دوران نقاهت بعد از عمل بینی توسط دکتر نجف بیگی توجه کنید:

یک تا دو ماه بعد از جراحی بینی، از هر گونه فعالیت بدنی و ورزشی سنگین پرهیز کنید. برای رفتن به استخر و سونا، حتما با جراح خود مشورت کنید. دویدن، حرکات بدنی که در آن سر به جلو و پایین خم شود و افزایش فشار خون، برای نتایج عمل بینی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

حتما به استراحت، رعایت بهداشت فردی و تغذیه اهمیت دهید. مصرف ماهی و غذاهای دریایی، میوه تازه به ویژه آناناس، خوردن مایعات و آب زیاد، خودداری از مصرف نمک و غذاهای سرخ شده؛ همگی به بهبود هرچه سریع‌تر شما کمک خواهد کرد.برای آشنایی بیشتر با تغذیه مناسب بعد از عمل بینی ادامه مطلب کلیک کنید.

هنگام خواب خیلی دقت کنید که در هفته‌های اول بعد از عمل بینی، سر شما بالاتر از بدنتان قرار بگیرد و به دو طرف یا به شکل نخوابید. حتما هنگتم خواب از چند بالش کمک بگیرید تا مطمئن باشید که در طول خواب نمی‌چرخید و به بینی خود فشار وارد نمی‌کنید.

همچنین چسب زدن اصولی را از جراح خود بیاموزید تا با کمک آن، به پوست بینی خود فرم بدهید و تورم آن را کنترل کنید. این کار کمک می‌کند تا فرم و شکل بینی شما به شکل نهایی و دلخواه شما برسد.

مهمترین خطرات و عوارض عمل بینی چیست؟

دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در این رابطه برای ما توضیح داد که عمل بینی بسیار جراحی پیچیده و سنگینی است. ما جراحان فوق تخصص به هیچ وجه به همه مراجعان خودمان این عمل را توصیه نمی‌کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا در صورت امکان از تکنیک‌های بدون بی‌هوشی و ساده‌تر برای رفع عیب‌های جزئی استفاده کنیم تا کمترین میزان عوارض را برای فرد در پی داشته باشد.

اگر بخواهیم مهمترین عوارض عمل بینی را نام ببریم، باید به خطر عفونت بعد از عمل بینی، خشک شدن مخاط داخلی بینی و خطر خونریزی یا ضخم شدن، ترمیم نامناسب جای بخیه‌ها و همچنین عوارض بعد از جراحی تحت بی‌هوشی، اشاره کنیم.

دلیل عفونت بعد از عمل بینی در چیست؟

رعایت نکردن مسائل بهداشتی، عدم توجه به دستورات پزشک، مصرف نکردن آنتی بیوتیک‌های تجویز شده در زمان مشخص و محیط آلوده، از مهمترین عوامل عفونت بینی بعد از جراحی است. البته در این میان برخی افراد با مراجعه به پزشکانی که توجه کافی ندارند و یا انجام جراحی در محیط‌های درمانی غیر استاندراد و آلوده، موجب به خطر افتادن سلامتی خود می‌شوند.

باید توجه داشته باشید که بعد از عمل جراحی بینی، محل بخیه‌ها بهترین محیط برای رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت هستند. اگر از قبل جلوی این مشکل گرفته نشود، عفونت موجب باز شدن ضخم، از دست رفتن نتایج عمل و یا ایجاد رد بخیه در پوست شما خواهد شد.

همچنین ممکن است این عفونت از حالت سطحی و زیر پوستی به جریان خون وارد شود و مشکلاتی را در دیگر بخش‌های بدن به وجود بیاورد و سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. به همین دلیل در هفته‌های اول بعد از جراحی، باید کاملا مراقب وضعیت بینی، خونریزی‌های غیر عادی، ترشحات بینی، درد و تورم بینی و دیگر نشانه‌ها باشید. اگر عفونت در بینی ایجاد شود، در روزهای نخست با تزریق آنتی بیوتیک در کنار مصرف داروهای خوراکی، می‌توان جلوی آن را گرفت.

شست و شو و ضد عفونی کردن بینی، استحمام درست، پاکیزه نگه داشتن پانسمان بینی و همچنین مرطوب نگه داشتن بینی در ماه‌ها اول، همگی به جلوگیری از عفونت کمک خواهد کرد. حتی باید دقت داشته باشید که محل زندگی و خواب خود را نیز مرتب تمیز نگه دارید.

آیا می‌شود درد کشیدن تامپون را کم کرد؟

برخی جراحان بعد از عمل جراحی بینی، تامپون را برای کنترل خونریزی در بینی فرد باقی می‌گذارند و چند روز بعد از عمل، آن را خارج می‌کنند. در این شرایط چون تامپون به مخاطب بینی و خون خشک شده درون بینی چسبیده است، کشیدن آن دردآور خواهد بود و ممکن است با کمی خونریزی همراه باشد.

این درحالی است که دکتر نجف بیگی اشاره کرده است، خودش تامپون را مدت کمی بعد از پایان عمل بینی، خارج می‌کند. در این شرایط فرد هیچ دردی احساس نمی‌کند و پس از مرخص شدن از بیمارستان، دیگر تامپونی در بینی خود ندارد. البته باید فرد مراقبت‌های بعد از عمل و دوره نقاهت را به خوبی رعایت کند تا موجب خونریزی بینی خود نشود.

چرا جای عمل بینی به خوبی ترمیم نمی‌شود و جای ضخم باقی می‌ماند؟

دلایل مختلفی در عدم ترمیم صحیح جای بخیه و باقی ماندن جای ضخم جراحی بینی وجود دارد:

  1. عدم رعایت توصیه‌های جراح در دوران نقاهت بعد از عمل بینی: مصرف نکردن آنتی بیوتیک و ایجاد عفونت در ضخم؛ عدم استفاده از کرم‌های ترمیم کننده پوست؛ عدم رسیدگی و مراقبت از پوست و تغذیه نامناسب که فرایند ترمیم جای بخیه‌ها را کند و زمان‌بر می‌کند و …
  2. مصرف دخانیات: یکی از مهمترین دلایل ترمیم نامناسب جای بخیه‌ها، سیاه شدن جای ضخم عمل و باقی ماندن آن در پوست، مصرف دخانیات و سیگار است. توصیه جراحان به متقاضیان عمل بینی این است که از یک تا دو ماه قبل از عمل باید دخانیات را به طور کامل کنار بگذارند و تا بهبودی کامل و ترمیم تمامی ضخم‌ها، نباید سیگار یا قلیان بکشند.
  3. برخی افراد به طور عمومی بد ضخم هستند و ضایعات پوستی آنها به سرعت ترمیم نمی‌شود: این افراد باید مدت زمان بیشتری نسبت به دیگران صبر کنند و در این میان حتما از کرم‌های ترمیم کننده کمک بگیرند. در این شرایط کار زیادی نمی‌شود کرد. با این حال جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی تلاش می‌کنند تا با کمک تکنیک‌های ظریف در بخیه زدن، جای عمل کمتر دیده شود.
  4. جراحی باز یا بسته، یکی دیگر از عوامل دیده شدن یا پنهان ماندن جای بخیه‌ها است: در تکنیک جراحی باز که بیشتر عمل‌های بینی با آن انجام می‌شود، محل برش و بخیه پوست در بیرون سوراخ‌های بینی و زیر نوک آن قرار دارد. به همین دلیل حتما جای عمل به صورت یک خط باریک ورد ظریف دیده خواهد شد. در حالی که اگر میزان تغییرات در بینی خیلی کم باشد، از تکنیک جراحی بسته استفاده می‌شود که جای عمل معمولا درون سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد و کمتر دیده خواهد شد.
لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1489

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.