افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

عمل جراحی کیست تخمدان چیست و چگونه انجام میشود؟

  • کد خبر : 5265
عمل جراحی کیست تخمدان چیست و چگونه انجام میشود؟

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع است که در تخمدان ها ایجاد می شود . تخمدان ها دو اندام کوچک هستند که در دو طرف رحم قرار دارند . آنها تخمک تولید می کنند و هورمون های استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند . این کیست می توانند در هر سنی ایجاد شوند […]

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع است که در تخمدان ها ایجاد می شود . تخمدان ها دو اندام کوچک هستند که در دو طرف رحم قرار دارند . آنها تخمک تولید می کنند و هورمون های استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند .

این کیست می توانند در هر سنی ایجاد شوند ، اما در زنانی که در سنین باروری هستند بیشتر دیده می شوند . دلایلی مانند تخمک گذاری طبیعی ، عدم تخمک گذاری ، حاملگی ، بیماری های التهابی لگن و سرطان تخمدان می توانند باعث ایجاد کیست تخمدان شوند و علائمی مانند درد در ناحیه شکم یا لگن ، تکرر ادرار ، درد در هنگام رابطه جنسی ، یبوست یا اسهال ، احساس پری یا سنگینی در شکم را به همراه داشته باشد . در اکثر مواقع کیست تخمدان با درمان دارویی رفع می شوند اما در صورت بزرگ بودن کیست ممکن است نیاز به عمل جراحی جهت برداشتن کیست باشد . برای اینکه ببینید کیست تخمدان شما چه اندازه ای میباشد نیاز سونوگرافی دارید پیشنهاد من به شما سونوگرافی در منزل میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عمل جراحی در ادامه با ما همراه باشید .

حتما میدانید که وصل ، تعویض و کشیدن سوند ادراری از چه اهمیتی برخوردار است . عدم مهارت در این زمینه می تواند خطر های جدی مانند انواع عفونت ها را برای بیمار به همراه داشته باشد به همین دلیل فقط یک فرد با تجربه و با مهارت بالا مجاز به انجام کشیدن سوند ادراری است . شما میتوانید با اطمینان کامل کشیدن سوند ادراری در منزل را از ما بخواهید و این عمل را به پرستاران قابل اعتماد ما بسپارید .

عمل کیست تخمدان چیست و چرا انجام می شود ؟

از شایع ترین بیماری های زنان می توان به این مشکل اشاره کرد . دو عضو پایینی رحم ، تخمدان ها هستند که وظیفه آن ها تولید هورمون استروژن است. از شایع ترین آنها می توان فولیکولی را نام برد . درصد بالایی از زنان به این عارضه دچار می شوند و از وجود آن اطلاعی ندارند . در برخی موارد این گونه کیست ها به خودی خود از بین می روند و علائمی ندارند و گاهی مواقع نیاز به درمان به اشکال گوناگون میباشد. به طور معمول قبل از یائسگی کیست ها به دلیل وجود چرخه قاعدگی نیازی به عمل جراحی ندارند . اصولا جراحی زمانی توصیه می شود که موارد مشکوک به کیست های سرطانی وجود داشته باشد . که نوع بزرگ یا پایدار به این وسیله برداشته می شوند . از دو نوع جراحی برای رفع کیست تخمدان استفاده می شود :

لاپاروسکوپی

لاپاراتومی

 لاپاراسکوپی چیست ؟

اگر کیست شما خیلی بزرگ نبوده و نتیجه آزمایش تصویربرداری خطر سرطان را رد کرده باشد ، پزشک می‌ تواند جراحی لاپاراسکوپی را برای برداشتن کیست انجام دهد . در این روش پزشک جراح یک برش کوچک در نزدیکی ناف شما ایجاد کرده و سپس یک ابزار کوچک را برای برداشتن کیست تخمدان داخل ناحیه شکم شما قرار می‌ دهد .

لاپاراتومی چیست ؟

اگر کیست بزرگی دارید ، پزشک می‌ تواند کیست را با جراحی لاپاراتومی از طریق یک برش بزرگ در شکم شما خارج کند . آنها بیوپسی فوری انجام می ‌دهند و اگر تشخیص دهند که کیست سرطانی است ، ممکن است هیسترکتومی را برای برداشتن تخمدان‌ ها و رحم انجام دهند .

 این عمل چگونه انجام می شود ؟

عمل کیست تخمدان معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود . جراح یک برش در ناحیه شکم یا لگن ایجاد می کند و کیست را برداشته می کند .

 آیا عمل کیست تخمدان عوارضی دارد ؟

عوارض احتمالی عمل کیست تخمدان عبارتند از :

عفونت

خونریزی

آسیب به اندام های مجاور

بهبودی جراحی کیست تخمدان چقدر طول میکشد ؟

زمان بهبودی عمل کیست تخمدان به نوع روش جراحی و اندازه و محل کیست بستگی دارد . در صورت انجام عمل لاپاراسکوپی ، معمولاً بیمار می تواند ظرف چند ساعت پس از جراحی به خانه برگردد . در صورت انجام عمل لاپاراتومی ، ممکن است بیمار نیاز به چند روز بستری در بیمارستان داشته باشد .

 چه مراقبت هایی بعد از عمل کیست تخمدان لازم است ؟

پس از عمل کیست تخمدان ، بیمار باید موارد زیر را رعایت کند :

استراحت کافی

اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

مصرف مایعات کافی

رعایت دستورالعمل های پزشک

 

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5265

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.