افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

معروف‌ترین میوه‌های جنگلی ایران و کسب درآمد از آن

  • کد خبر : 3415
معروف‌ترین میوه‌های جنگلی ایران و کسب درآمد از آن

جنگل‌های ایران عمدتاً سه استان گیلان، مازندران و گلستان را در بر می‌گیرند. ما در ادامه به بررسی میوه‌های جنگلی ایران که اکثرا در این سه استان قرار دارند می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل مشابهت آب‌وهوای این مناطق نمی‌توان بسیاری از این میوه‌ها را منحصر به منطقه خاصی دانست و به […]

جنگل‌های ایران عمدتاً سه استان گیلان، مازندران و گلستان را در بر می‌گیرند. ما در ادامه به بررسی میوه‌های جنگلی ایران که اکثرا در این سه استان قرار دارند می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل مشابهت آب‌وهوای این مناطق نمی‌توان بسیاری از این میوه‌ها را منحصر به منطقه خاصی دانست و به طور کلی می‌توان آنها را در دسته میوه جنگلی شمال کشور قرار دارد.

اینکه یک میوه جنگلی شغل و درآمد ایجاد کند ممکن است برای این روزها که وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور وضعیت خوبی ندارد، راه خلاقانه‌ای باشد. ما در این مقاله علاوه بر ذکر و بررسی نام میوه‌های جنگلی، به نحوه کسب درآمد از آنها نیز اشاره می‌کنیم.

درباره خوج چه می‌دانید؟

یک میوه جنگلی شمال کشوری دیگر خوج است. درخت این میوه خوشمزه می‌تواند به شدت تنومند و زیبا است و معمولاً روی تنه این درخت جنگلی، خزه‌های سبز رنگ رشد کرده و مانند پیراهنی آن را می‌پوشاند.

میوه خوج از نظر ظاهر تقریباً فرم گرد شده گلابی را داشته و معمولاً از آن بزرگ‌تر است. این میوه با پوستی به مراتب ضخیم و زمخت، به رنگ تقریباً قهوه‌‌ای یافت می‌شود. پوست خوج‌هایی که جنگلی نیستند به رنگ سبز بوده و به گلابی شباهت بیشتری دارند.

البته در زیر این پوست ضخیم، بافتی نرم‌ و آبدار و به غایت شیرین قرار دارد این میوه نیز مانند سایر میوه‌ها مملو از انواع ویتامین‌ها بوده و ویژگی شاخص آن داشتن آب فراوان و فیبر غذایی است که برای کار منظم روده‌ها مفید است.

خوج میوه‌ای شبیه به گلابی است که مزه متفاوتی از آن دارد.

اینگو یا قره قات

میوه اینگو یا قره قات که از درختچه‌های خودرو حاصل می‌شود یکی از میوه‌های جنگلی تالش است.

قره‌قاط یا قره‌قات (Caucasian Whortleberry) دو نوع اردبیلی و کلیبری دارد. قره‌قاط اردبیلی متعلق به گیاهی با نام سیاه‌گیله یا قره‌قاط است که در جنگل‌های اسالم، خلخال و ارتفاعات اردبیل رشد می‌کند.

قره‌قاط کلیبری از گیاه قره‌قاط یا گالش‌انگورک به دست می‌آید مختص جنگل‌های ارسباران و کلیبر آذربایجان است.

کسب درآمد از قره قات

اگر کمی در فضای مجازی مخصوصاً اینستاگرام فعالیت کرده باشید متوجه شده‌اید که طی یک سری تبلیغات، میزان محبوبیت میوه‌هایی چون آووکادو یا مارچوبه که در ایران به صورت بومی وجود ندارد به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

با توجه به خاصیت‌های دارویی این میوه می‌توان با معرفی و فروش این محصول به کسب درآمد دست یافت.

قره قات یکی از میوه‌های جنگلی تالش است.

ازگیل ژاپنی

ازگیل ژاپنی یا ازگیل فرنگی، در گویش محلی با نام‌های دیگری چون انبه یا انبوه نیز خوانده می‌شود. این میوه با میوه‌هایی چون سیب و گلابی هم‌خانواده بوده و سرعت رشد بالایی دارد.

این میوه شمالی، از میوه‌های جنگلی استان گیلان، گلستان و مازندران است که در دو نوع مختلف دیده می‌شود. نوعی از ازگیل ژاپنی آبدارتر، گردتر است و رنگ زرد روشن و مزه‌ای ملس دارد. نوع دیگر آن، با فرمی کشیده‌تر، رنگ زرد متمایل به نارنجی داشته و مزه بسیار شیرینی دارد.

هنگام برداشت این میوه‌ نباید آن را کاملاً از شاخه‌ نازک بالای آن جا کنید و باید حدود 1 سانتی‌متر با چوب نرم متصل به آن، آن را جدا کنید. در غیر این صورت میوه بافت شاداب خود را از دست داده و حالت ضرب‌دیدگی پیدا می‌کند. در واقع ازگیل ژاپنی به دلیل ویژگی فرسودگی زودهنگام، شرایط را برای انتقال و فروش سخت کرده است.

ازگیل

ازگیل نام میوه‌ای دیگر از میوه‌های جنگلی استان گلستان، مازندران و گیلان است که در گویش محلی به آن کونوس می‌گویند.

میوه ازگیل، کروی شکل بوده و رنگ قهوه‌ای مات دارد. این میوه اگر به خوبی نرسیده باشد، گوشت سفید و ترش‌مزه‌ای دارد؛ اما اگر رسیده باشد، بافت قهوه‌ای‌رنگ و نرمی پیدا کرده و بسیار شیرین می‌شود، تا جایی که مردم به آن خرمای گیلانی می‌گویند.

میوه ازگیل خاصیت اسیدی داشته و از آن برای تهیه ترشی و کنسرو استفاده می‌شود. البته هسته ازگیل به علت داشتن اسید سیانیدریک، سمی بوده و از خوردن آن می‌بایست پرهیز شود.

میوه ازگیل خاصیت اسیدی داشته و از آن برای تهیه ترشی و کنسرو استفاده می‌شود. البته هسته ازگیل به علت داشتن اسید سیانیدریک، سمی بوده و از خوردن آن می‌بایست پرهیز شود. از روزگاران قدیم برای این میوه خواص دارویی زیادی برشمرده شده است. برای مثال با جوشانده برگ آن می‌توان بیماری برفک، آبسه دهان و گلو، اسهال کودکان و نیز آنژین را درمان نمود.

کسب درآمد از ازگیل

همان‌طور که اشاره شد ازگیل یا کونوس یکی از میوه‌های جنگلی گلستان نیز است. مردم این مناطق این میوه را به شکل رب نسبتاً غلیظ و قهوه ای رنگ درمی‌آورند.

پس اگر می‌خواهید از این میوه جنگلی شغل و درآمدی داشته باشید تهیه رب می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. این رب در تابستان برای گرمازدگی و رفع عطش  نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از ازگیل،  تهیه آب كندس است که مردم گیلان اغلب این محصول را درست می‌کنند. آب کندس به همراه نمک و گلپر در زمستان خورده می‌شود. از آب ترش آب کندس برای کاهو سکنجبین نیز استفاده می‌شود.

ازگیل نام میوه‌ای دیگر از میوه‌های جنگلی استان گلستان، مازندران و گیلان است که در گویش محلی به آن کونوس می‌گویند.

ولیک

میوه جنگلی ولیک از گیاه ولیک که بیشتر در اطراف گالیکش در شمال ایران رویش می‌کند، به دست می‌آید. این میوه قبل از رسیدن چیده می‌شود تا بر روی درخت پوسیده نشود و بعد بر روی پشت بام یا در انبار قرار می‌دهند تا کامل رسیده شود.

این میوه ترش جنگلی نام‌های متفاوتی دارد طوری که در لاهیجان با نام کمار، در رامسر و شهسوار با نام کجیل و در شرق مازندران با نام ولیک شناخته می‌شود.

از ولیک در صنعت لوازم آرایشی استفاده‌های زیادی می‌شود؛ مثلاً در تهیه انواع کرم‌ها برای پوست‌های چرب.

میوه ولیک سرشار از ویتامین C است.

سخن پایانی

گنجاندن انواع میوه‌های جنگلی مازندران، گیلان و گلستان در یک مقاله به دلیل تنوع بالای آنها قطعاً امکان‌پذیر نیست. نباید فراموش کنیم که میوه‌های جنگلی منبع ارزشمندی برای کسب درآمد هستند.

از دیگر میوه‌های جنگلی شمال ایران می‌توان به انار جنگلی، سیب سبز جنگلی، هلو جنگلی، آلوچه و گوجه سبز جنگلی، توت فرنگی جنگلی و زالزالک اشاره کرد.

نیمی از این مقاله برگرفته از مجلهٔ اینترنتی اسنپ فود مقاله ای که از این مجله استفاده شد نیز به معروف ترین میوه های جنگلی ایران پرداخته بود. از طریق این مجله اینترنتی می‌توانید به اطلاعات زیادی در دنیای تغذیه دست یابید.

ازآنجایی‌که مناطق جنگلی مختلف می‌توانند آب و هوایی متفاوت از هم داشته باشند آشنایی با محصولات و میوه‌های مناطق جنگلی مختلف می‌تواند جالب باشد. در ادامه می‌توانید در مقالهٔ جامع آشنایی با 10 میوهٔ استوایی (tropical fruits) عجیب Https://www.persianstar.org/آشناییمیوهاستوایی/  به اطلاعات جالبی از میوه‌های این مناطق دست پیدا کنید.

 

اطلاعات بیشتر اسنپ فود:

بلاگ اسنپ فود: https://snappfood.ir/blog/مجله-اینترنتی/

آدرس سایت :   https://snappfood.ir/

آدرس اینستاگرام :  https://www.instagram.com/snappfood_ir/

آدرس اپ اسنپ فود: https://snappfood.ir/app

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3415

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.