افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

مهم‌ترین شاخه‌های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن چیست؟

  • کد خبر : 4130
مهم‌ترین شاخه‌های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن چیست؟

رشته حقوق به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی، در زندگی ما نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. این رشته به بررسی قواعد حقوقی می پردازد و قوانین را متحول می سازد. بدون وجود این علم و قوانین مرتبط، جامعه ما پر از مشکلات و تضادها خواهد بود. در این مقاله، ما به معرفی رشته حقوق و […]

رشته حقوق به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی، در زندگی ما نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. این رشته به بررسی قواعد حقوقی می پردازد و قوانین را متحول می سازد. بدون وجود این علم و قوانین مرتبط، جامعه ما پر از مشکلات و تضادها خواهد بود. در این مقاله، ما به معرفی رشته حقوق و شاخه های مختلف آن می پردازیم و در نهایت به معرفی آزمون های تحصیلی شغلی مرتبط با این رشته اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

رشته حقوق چیست؟

رشته حقوق محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شاخه علوم انسانی بوده که هر ساله افراد زیادی به این حوزه وارد شده و به امید تبدیل شدن به حقوق‌دانی موفق، در آزمون‌های تحصیلی و شغلی این شاخه شرکت می‌کنند. کاربرد علم حقوق در زندگی روزمره افراد جوامع اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل نیز میزان بالای تقاضا برای ورود به این شاخه تحصیلی طبیعی است. اما با توجه به محبوبیت بالای رشته حقوق و تقاضای زیاد برای ورود به این حوزه، مشکلاتی از قبیل محدودیت در پذیرش و … اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برای معرفی رشته حقوق، ابتدا لازم است که بدانیم حقوق چیست؟ رشته حقوق قواعد و قوانینی است که دولت به‌منظور تعیین و تنظیم رفتارها و برقراری نظم اجتماعی ایجاد و اعمال می‌نماید. علم حقوق، دانش تحلیل و سیر تحول قواعد حقوقی است. حقوق از روش‌های مختلفی از قبیل وضع یا نسخ قانون توسط قوه مقننه (قوه قانون‌گذاری در کشور ما مجلس شورای اسلامی)، صدور آیین‌نامه و بخشنامه‌های دولتی در قوه مجریه (دولت) و تصمیمات قضایی الزام‌آور در قوه قضاییه (یا دادگستری که به نام‌های عدلیه یا عدالتخانه نیز خوانده می‌شده) ایجاد می‌شود.

تقسیمات رشته حقوق

در زمینه حقوق، تقسیمات مختلفی وجود دارد که از نظر قلمروی اجرایی رشته حقوق به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم شده و همچنین از منظر مخاطب، به دو دسته حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می‌ گردند. در ادامه، به تشریح و بررسی هر یک از این دسته‌ ها می‌ پردازیم.

حقوق داخلی چیست؟

حقوق داخلی یکی از بخش های رشته حقوق است که به روابط داخلی یک کشور مربوط می شود و هیچ عامل خارجی در آن نقشی نداشته و تاثیر گذار نیست. برای مثال، اگر دو ایرانی در ایران دارایی های را خود معامله کنند، حقوق داخلی ایران در این معامله تعیین کننده است و در روابط بین شهروندان و دولت ایران نیز، حقوق داخلی این کشور رعایت می شود. این بخش از حقوق دارای زیربخش هایی است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • حقوق جزا یا حقوق کیفری یا حقوق ارزش ها
  • حقوق تجارت
  • حقوق مدنی

حقوق خارجی چیست؟

حقوق خارجی یا حقوق بین کشوری یا حقوق بین المللی، مجموعه ای از قواعد و مقررات است که برای تنظیم روابط بین دولت ها، شهروندان و سازمان های بین المللی تدوین شده است. به عنوان مثال، اگر دو کشور بر سر یک مسئله اختلاف داشته باشند، قوانین داخلی هر دو کشور بی اهمیت خواهند بود و آنها باید بر اساس حقوق بین المللی به حل و فصل مسئله بپردازند. حقوق بین المللی به دو بخش حقوق بین المللی عمومی و حقوق بین المللی خصوصی تقسیم می شود و شامل تقسیمات و موضوعات خاصی است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • حقوق بشر بین المللی
  • حقوق سازمان های بین المللی
  • حقوق بین المللی اقتصادی
  • حقوق بین المللی کیفری
  • حقوق بین المللی محیط زیست

حقوق خصوصی چیست؟

یکی از شاخه های رشته حقوق که به تعاملات افراد در جامعه می پردازد، حقوق خصوصی است. تعاملات میان افراد، ممکن است تعارض در منافع و اختلاف را به همراه داشته باشد. در صورت عدم وجود قوانین مدون، زندگی انسان ها در کنار یکدیگر، به خطر می افتد. حقوق خصوصی، تمامی جنبه های تعاملات افراد و حقوق و مسئولیت های مربوط به آنها را شامل می شود. این حقوق دارای انواع مختلفی می باشد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  • حقوق مدنی
  • حقوق تجارت

حقوق عمومی چیست؟

حوزه حقوقی مربوط به نظام حقوقی دولت‌ ها و رابطه آن با شهروندان، حقوق عمومی نامیده می ‌شود. این حوزه شامل بررسی حقوق و وظایف دولت، روابط بین دولت و شهروندان، ساختار و عملکرد نظام قضایی، حقوق بشر و سایر مسائل مرتبط با حکومت و اجرای قانون است.

نظام حقوقی در حوزه حقوق عمومی باید به حمایت از حقوق شهروندان و اجرای قانون برای رفاه عمومی افراد کمک کند. مهم ترین زیر مجموعه های حقوق عمومی عبارتند از:

  • حقوق اداری
  • حقوق کیفری یا جزایی
  • حقوق اساسی
  • حقوق بشر

حقوق مدنی چیست

حقوق مدنی بخشی از رشته حقوق بوده که تعارض ها و اختلافات بین اشخاص در یک جامعه را مدیریت کرده و تعیین‌کننده حقوق و مسئولیت‌ های اشخاص جامعه است. این مجموعه قوانین از زمان تولد تا مرگ بر حقوق و مسئولیت ‌های افراد حکم فرما است.

حقوق مدنی

حقوق مدنی به بخش‌ های زیر تقسیم می‌ شود:

  • حقوق اشخاص
  • حقوق اموال
  • حقوق قراردادها و تعهدات
  • حقوق مسئولیت مدنی
  • حقوق خانواده
  • حقوق ارث و وصیت

حقوق جزا چیست؟

یکی از مفاهیم رشته حقوق، حقوق جزا یا حقوق کیفری است که به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می‌شود که برای محافظت از جامعه و شهروندان در برابر جرم و جنایت تعبیه شده و در صورت بروز تخلفات، مجازات مناسبی برای مرتکبان تعیین می‌کند. این قوانین، همچنین به عنوان یک ابزار تنبیهی و پیشگیرانه برای کاهش جرم و جنایت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قوانینی تحت عنوان حقوق جرا وجود نداشتند، احتمالاً افراد به صورت خودسرانه و به شکلی غیر متمدنانه اقدام به تنبیه مرتکبان جرم می‌ کردند که این موضوع می ‌توانست به هرج و مرج و ناامنی منجر شود.

حقوق جزا

در این شاخه از رشته حقوق، دو زیردسته وجود دارد: حقوق جزای عمومی و حقوق جزای اختصاصی.

حقوق تجارت چیست؟

یک شاخه دیگر از رشته حقوق، حقوق تجارت است. حقوق تجارت شامل مجموعه قوانین و مقرراتی است که بر روابط تجار و اعمال تجاری آنها اعمال می‌ شود. برخلاف حقوق مدنی که تمام افراد جامعه را شامل می ‌شود، حقوق تجارت فقط بر روی تجار و اعمال تجاری تمرکز دارد. در صورتی که برای یک موضوع، قانون صریح و مشخصی در حقوق تجارت وجود نداشته باشد، باید به قوانین و مقررات موجود در حقوق مدنی رجوع کرد و در این صورت، حقوق مدنی به عنوان حکم ‌فرما عمل می ‌کند.

آشنایی با آزمون های حقوقی

تحصیل و اشتغال در حوزه رشته حقوق هر ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان را به خود جذب می‌کند. رشته حقوق به عنوان یکی از زمینه‌های محبوب در این زمینه شناخته می‌شود و هر سال بسیاری از افراد برای اشتغال و تحصیل در این حوزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. یکی از آزمون‌هایی که تعداد زیادی از افراد درخواست آن را دارند، آزمون وکالت است. در این آزمون، داوطلبان باید در صورت رسیدن به حد نصاب مورد نظر نهاد برگزار کننده آزمون، پروانه وکالت خود را دریافت کنند. سپس، پس از گذراندن مراحل تعیین شده، مجاز به مشارکت در پرونده‌های حقوقی به عنوان وکیل خواهند بود.

آزمون های حقوقی در رشته حقوق عبارتند از:

  • آزمون کارشناسی ارشد حقوق
  • آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری
  • آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه
  • آزمون قضاوت
  • آزمون سردفتری اسناد رسمی

همان‌ طور که اشاره شد، هر ساله بسیاری از افراد با هدف اشتغال در زمینه وکالت، در آزمون وکالت شرکت می‌ کنند. برای موفقیت در این آزمون، نیاز است که شما تسلط کافی بر روی دروس حقوقی داشته باشید و با روند صحیح پذیرش و دریافت پروانه وکالت آشنا باشید. اگر شما نیز به دنبال شغل وکالت هستید، می ‌توانید پس از کسب مدرک کارشناسی حقوق، در آزمون وکالت شرکت کنید. به‌ علاوه، به خاطر داشته باشید که در کنار تسلط به دروس آزمونی، تسلط بر متن قانون نیز می‌ تواند به شما در رسیدن به موفقیت در آزمون و تضمین آینده شغلی ‌تان کمک کند.

مشاوره آزمون وکالت

اگر به دنبال کسب راهنمایی در مورد آزمون وکالت هستید، می ‌توانید از خدمات یک مشاور با تجربه استفاده کنید تا به شما کمک کند سریع تر به هدفتان برسید و در برنامه ریزی آزمون وکالت به شما کمک کند. با این رویکرد می ‌توانید مشکلات خود را حل کرده و به دستیابی به هدفتان نزدیک شوید.

برنامه ریزی آزمون وکالت

مؤسسه استاد آنلاین اولین مدرسه مجازی رشته حقوق در ایران است و دارای مشاور حرفه ای در زمینه آزمون‌ های حقوقی می ‌باشد. شما می ‌توانید با مراجعه به سایت استاد آنلاین یا با تماس به شماره 09120278904، برای دریافت مشاوره اقدام کنید. همچنین، اگر تمایل داشته باشید، می ‌توانید دروس تخصصی رشته حقوق را با قیمت مناسبی از وب‌سایت استاد آنلاین تهیه کنید.

جمع بندی

برای زندگی با آرامش و صلح، انسان‌های امروزی نیاز دارند تا با یکدیگر قواعد و قوانینی را اجرا کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا از خشونت و رفتارهای ناهنجار دوری کرده و در کنار یکدیگر به طور صلح آمیز زندگی کنند. رشته حقوق و تمامی زیرشاخه‌های آن، برای شکل دادن به زندگی اجتماعی ما انسان‌ها بسیار مهم هستند و هدف آن‌ها این است که از وقوع اتفاقات ناگوار مانند درگیری‌های فردی و حتی بین حکومت‌ها جلوگیری کنند و تعارضات را حل و فصل کنند.

ما در این مطلب با مفاهیمی که در حوزه حقوق به کار می‌روند، آشنا شدیم. شاخه‌ های اصلی حقوق از جمله حقوق تجارت، حقوق جزا و حقوق مدنی را شرح دادیم و سپس به بررسی آزمون‌ های حقوقی و راه‌ های پذیرفته شدن در آنها پرداختیم. امیدواریم که این مطلب برایتان سودمند بوده باشد.

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4130

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.