افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

نحوه نوشتن رزومه برای استخدام

  • کد خبر : 4878
نحوه نوشتن رزومه برای استخدام

یکی از رایچ ترین سوالات برای افرادی که قصد ورود به بازار کار دارند، نحوه نوشتن رزومه برای استخدام است. شرکت ها و کسب و کارهایی که به دنبال جذب نیرو هستند، از بین ده ها یا حتی صد ها رزومه ای که برایشان ارسال میشود، تنها چند نمونه برتر را انتخاب کرده و وقتی […]

یکی از رایچ ترین سوالات برای افرادی که قصد ورود به بازار کار دارند، نحوه نوشتن رزومه برای استخدام است. شرکت ها و کسب و کارهایی که به دنبال جذب نیرو هستند، از بین ده ها یا حتی صد ها رزومه ای که برایشان ارسال میشود، تنها چند نمونه برتر را انتخاب کرده و وقتی برای مصاحبه حضوری با آن افراد تعیین میکنند. بنابراین اولین و حتی مهم ترین اقدام برای ورود به بازار کار و دستیابی به شغل دلخواه، نوشتن یک رزومه مناسب است.

به طور کلی در نوشتن رزومه باید به دو نکته اصلی توجه داشته باشید: اولین نکته ارائه اطلاعات و مشخصات و سوابق به صورتی حرفه ای و اصولی است. دومین نکته طراحی مناسب و شیک و حرفه ای قالب رزومه است تا بتواند از بین تعداد بالای رزومه های ارسال شده برای شرکت، توجه را جلب کرده و شانس موفقیت شما را افزایش دهد. برای رزومه نویسی باید هر دوی این نکات را مد نظر قرار دهید، چرا که هر یک از این دو، بدون دیگری نمی تواند به موفقیت منجر شود.

در رزومه کاری باید چه اطلاعاتی را درج کرد؟

مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در ساخت رزومه کاری به شرح زیر است:

  1. اطلاعات شخصی: نام و نام خانوادگی، سال تولد، عکس رسمی، وضعیت خدمت سربازی (برای مردان)، وضعیت تاهل
  2. درباره من: در چند جمله و به صورت کاملا خلاصه به مهم ترین مهارت ها یا نقاط عطفتان اشاره کنید.
  3. اطلاعات تماس: شماره تماس (ضروری)، آدرس (ضروری- نیازی به ذکر دقیق آدرس نیست. تنها نوشتن شهر و محله کفایت می کند)، ایمیل (ضروری)، آدرس وبسایت (اختیاری- اگر سایت دارید بهتر است آدرس آن را قرار دهید)، لینکدین (اختیاری)، شبکه های اجتماعی (اختیاری)
  4. سوابق کاری: یک روش رایج تر در رزومه نویسی این است که ابتدا آن سوابق و شغل هایی که تاریخ نزدیک تری دارند را دارند (جدید ترین ها) نوشته و سپس شغل های قدیمی تر را درج کنید. بهتر است تاریخ شروع و تاریخ پایان کار را هم برای هریک بنویسید. در صورتی که تا به حال سابقه کاری نداشته اید می توانید در این بخش سوابق پروژه ها، کارآموزی، کارهای داوطلبانه و مواردی از این دست را قرار دهید اما خالی نگذارید.
  5. سوابق تحصیلی: دیپلم (اختیاری) و دانشگاهی (ضروری): در صورتی که آخرین مدرک دانشگاهی شما کارشناسی ارشد یا دکتری است نیازی به ذکر دیپلم نیست.
  6. مهارت ها: شامل مهارت های تخصصی و مرتبط با کار، مهارت های اجتماعی (همچون کار گروهی، فن بیان، تعهد کاری و غیره)، مهارت های زبان های خارجی و مهارت های کامپیوتری.
  7. دوره ها، مدارک و گواهینامه ها: در صورتی که در دوره ای شرکت کرده اید و یا مدرکی مرتبط با حوزه کاری موقعیت شغلی مورد نظرتان کسب کرده اید، حتما در رزومه بنویسید. به مواردی اشاره کنید که برای شرکت دارای ارزش باشد. برای مثال درج گواهینامه رانندگی یا آشپزی در شغل حسابداری بی معنی است!
  8. جوایز و دستاوردهایی  که در زمان تحصیلات یا فعالیت‌های حرفه‌ای کسب کردید.
  9. سرگرمی ها: اینکه شما در اوقات فراغت چه کار میکنید برای اکثر شرکت ها و رئیسان کمترین اهمیتی هم ندارد! با این حال اگر به درج این قسمت اصرار دارید، بهتر است مواردی را بنویسید که مرتبط با شغل شما باشد.

یک اصل مهم در نحوه نوشتن رزومه برای استخدام این است که مطالبی را بنویسید که واقعا برای مدیر یا شرکت اهمیت داشته باشد و ثابت کند که شما برای آن موقعیت شغلی مفید بوده و میتوانید برای آن شرکت یا کسب و کار ارزش آفرین باشید.

مهم ترین نکات در نحوه نوشتن رزومه برای استخدام

طراحی و قالب رزومه

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، یکی از اصلی ترین نکات در نحوه نوشتن رزومه برای استخدام، طراحی قالب و شکل اولیه رزومه است.

برای جلب توجه بیشتر بهتر است به جای استفاده از طرح های بسیار ساده، به سراغ قالب هایی جذاب تر و گرافیکی تر بروید. اما توجه کنید که رنگ ها یا اشکال گرافیکی به صورت افراطی در آن به کار نرفته باشند. رزومه ی شما اثر هنری یا دفتر نقاشی نیست! برای این کار می توانید از قالب های آماده موجود در سایت های مختلف استفاده نمایید. این قالب ها با فرمت های مختلفی وجود دارند که از جمله کاربردی ترین و البته راحت ترین آن ها، قالب های پاورپوینت و یا ورد هستند. مزیت این قالب ها این است که می توانید یکبار دانلود کرده و بارها و بارها از آن استفاده نمایید. پیشنهاد ما دانلود قالب رزومه راشاسایت است.

هر موقعیت شغلی= یک رزومه

شما نمی توانید برای تمام موقعیت های کاری که میخواهید درخواست بدهید یک رزومه را ارسال نمایید. چرا که بعضی اطلاعات می تواند برای یک شرکت مهم بوده و برای شرکت دیگر ارزشی نداشته باشد. همچنین در آگهی استخدام هریک از این شرکت ها و کسب و کارها، نیازمندی ها و توانایی های متفاوتی ذکر می شود. بنابراین یکی از بهترین نکات در نحوه نوشتن رزومه برای استخدام که کمتر کسی به آن توجه می کند، این است که علاوه بر مطالعه کامل آگهی استخدام، درباره آن شرکت یا کسب و کار، ارزش ها، اهداف و چشم اندازهای آن و همچنین نیازها و سبک کاری آن ها تحقیق کنید و با توجه به اطلاعات به دست آماده، رزومه خود را آماده کنید.

البته این نکته به این معنی نیست که هربار از اول یک رزومه جدید بسازید. راه آسان تر این است که ابتدا یک رزومه کلی و جامع نوشته و در قالب و فرم دلخواهتان جایگذاری نمایید؛ سپس برای هر موقعیت شغلی، برخی محتویات را حذف و محتویات جدیدی را به آن اضافه کنید.

در نوشتن رزومه برای استخدام روی نقاط قوت تان تمرکز کنید نه نقاط ضعف!

در نوشتن رزومه و درج مهارت ها، توانمندی ها و سوابق کاری و تحصیلی کاملا صداقت داشته باشید؛ اما نیازی به گفتن تمام جزئیات، نقص ها یا نقاط ضعف نیست.

رزومه را به صورت pdf ارسال نمایید

فرفی نمی کند که رزومه شما در PowerPoint ساخته شده است یا Word. در هر صورت پس از اتمام کار آن را از قسمت Save As با فرمت PDF ذخیره و سپس ارسال نمایید. البته برخی افراد رزومه خود را با فرمت عکس ذخیره می کنند که این کار هم ایرادی ندارد. برای اینکار از همان بخش save as، تایپ png یا jpeg را انتخاب کنید.

 

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. قطعا رعایت این نکات، به شما در رسیدن به شغل دلخواهتان کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4878

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.