افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

هاش سبک و سنگین و تفاوت کاربردی آن ها که بهتر است بدانید!

  • کد خبر : 3331
هاش سبک و سنگین و تفاوت کاربردی آن ها که بهتر است بدانید!

یکی از مصالح مهم ساختمانی که در بیشتر سازه‌ها از آن استفاده می‌شود، تیرآهن‌هاش است که به‌خاطر شباهت بسیار زیادی که به حرف H انگلیسی دارد، به همین نام شهرت پیدا کرده است. این نوع تیرآهن‌های معمولی نسبت به سایر تیرآهن‌های موجود در بازار دارای بال‌های پهن‌تری می‌باشد و بال و جان آن تقریباً با […]

یکی از مصالح مهم ساختمانی که در بیشتر سازه‌ها از آن استفاده می‌شود، تیرآهن‌هاش است که به‌خاطر شباهت بسیار زیادی که به حرف H انگلیسی دارد، به همین نام شهرت پیدا کرده است. این نوع تیرآهن‌های معمولی نسبت به سایر تیرآهن‌های موجود در بازار دارای بال‌های پهن‌تری می‌باشد و بال و جان آن تقریباً با همدیگر یکسان است. تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین تولید شده و به بازار ارائه می‌شود که هر یک دارای تفاوت‌های بسیار زیادی با هم هستند. در ادامه قرار است به تفاوت هاش سبک و سنگین بپردازیم، پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پروسه تولید تیرآهن هاش (بال پهن)

در فرایند ساختمان سازی و تولید سازه، هر چه کیفیت تیرآهن هاش بیشتر باشد، کیفیت نهایی سازه افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر ظاهری این نوع تیر آهن دارای ضخامت طولی برابر بوده و همچنین دارای بدنه ترازی است.

پیش از اینکه به تفاوت هاش سنگین و سبک بپردازیم، باید بگوییم که اصلی‌ترین مرحله در تولید تیرآهن هاش مربوط به فرآیند نورد گرم است؛ اما نسبت به تیر آهن معمولی تجهیزات دقیق‌تر و زمان بیشتری نیاز است تا تمام طول محصول به صورت یکسان و یکنواخت درآید و کیفیت قابل توجهی پیدا کند. از این رو قیمت تیرآهن هاش از تیرآهن معمولی بیشتر خواهد بود.

برای تولید تیرآهن بال پهن نخست باید شمش‌ها وارد کوره شوند و پس از رسیدن دما به ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد به کمک غلتک‌های مربوطه از روی تیرآهن عبور کرده و سپس از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای تیرآهن رد شود. در این مرحله، شمش‌ها تحت فشار قابل توجهی قرار می‌گیرند و فرایند شکل‌گیری تیر آهن هاش به مرحله آخر می‌رسد. سپس کاهش ضخامت لبه‌ها، بال‌ها و در پایان سایزینگ نهایی اتفاق خواهد افتاد.

ابعاد تیرآهن هاش

اغلب تیرآهن‌ها در سایز های ۶ تا ۴ متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی در کشورهای مختلف، از استانداردهای متمایزی برخوردارند که در بین این کشورها استاندارد کشورهای اروپایی نسبت به سایرین بالاتر است و شهرت بیشتری نیز دارد. در ایران هم از این نوع استاندارد برای تهیه کلیه پروفیل‌های ساختمانی و سازه‌های مختلف مثل هاش سبک و سنگین بهره‌برداری می‌شود. نکته مهم درباره این تیر آهن‌ها این است که هر اندازه قطر تیرآهن زیادتر شود، دارای مقاومت بسیار بیشتری در برابر وزن و فشار خواهد بود.

تیرآهن هاش در سایزهای مختلف و متنوعی تولید می‌شود که از سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر در بازار قابل خریداری است. سایزهای بزرگ‌تر تیرآهن هاش مثل ۷۰۰ میلی متر به بالا، تنها برای مصارف خاص مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین در کارخانه ذوب آهن اصفهان  این نوع تیرآهن در سایزهای ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ میلی متر برای انواع مختلف سازه‌های ساختمانی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تیرآهن هاش سنگین

تیرآهن‌هاش سنگین به عنوان یکی از پرکاربرد‌ترین و پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در سرتاسر جهان و همچنین ایران محسوب می‌شود که برای ساخت ستون‌ها و به طور کلی مکان‌هایی که نیازمند مقاومت بالا در برابر فشار و وزن هستند مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، به دلیل مقاومت بسیار بالایی که تیرآهن هاش سنگین برای سازه‌ها به ارمغان می‌آورد؛ از این نوع محصول در تهیه تیر و خرپا هم استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تیرآهن هاش سبک و سنگین این است که تیرآهن هاش سنگین، دارای بال‌های پهن‌تر و ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن هاش سبک است. همچنین هاش سنگین، تنش کم‌تری را تحمل می‌کند و به خاطر سطح مقطع وسیع‌تر و بزرگتری که دارد، برای ستون‌های عمودی ساختمان هم مورد استفاده واقع شود.

در صنایعی که نیاز به مقاومت بسیار زیادی دارند، مثل سد سازی، پل سازی و… از تیرآهن هاش سنگین کمک گرفته می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید از این تیرآهن تا طول ۱۰۰ متر هم سفارش داده و استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خرید هاش سبک و هاش سنگین می‌توانید روی این لینک کلیک کنید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

تیرآهن هاش سبک

تیرآهن هاش سبک مثل تیرآهن هاش سنگین مقاومت بالای بسیار زیادی دارد و همچنین دارای بال‌های پهنی می‌باشد ولی در مقایسه با هاش سنگین، به نسبت ضخامت کمتری دارد.

تفاوت هاش سبک و سنگین

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های هاش سبک و سنگین که خوب است به آن اشاره شود در ارتباط با اندازه آن‌هاست. به طورکلی، تیرآهن هاش برای طول های ۱۰۰ متر کاربرد دارد همچنین ویژگی مثبت این محصول، قیمت مقرون‌به‌صرفه و مناسبی است که دارد. یکی از مزایای این نوع تیرآهن‌ها عدم کمبود و فراوانی این محصول در سرتاسر جهان است.

علاوه بر این، هاش به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد در برابر استحکام بال‌ها و همچنین در برابر لغزش‌های لحظه‌ای و نیروهای برشی، کاربرد بسیار زیادی دارد. از مهم‌ترین تفاوت هاش سبک و سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفاوت در سایز و اندازه
  • تفاوت در کاربرد و محل استفاده
  • تفاوت در بال‌های هاش سنگین و هاش سبک

بسیاری از افراد که در حوزه‌های مختلف عمرانی و ساختمانی مشغول به کار هستند، باید از تفاوت هاش سبک و سنگین از موارد بسیار مهمی است، اطلاع داشته باشند. در اصل ضخامت تعیین شده به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای این محصول در نظر گرفته می‌شود. تیرآهن هاش سبک ضخامت به نسبت کمتری دارد و این در حالی است که هاش سنگین دارای بال‌های پهن و ضخامت بیشتری است.

چطور می‌توان تیرآهن هاش سبک را از سنگین تشخیص داد؟

حالا که با تفاوت هاش سبک و سنگین آشنا شدید، باید بگوییم برای تشخیص تیرآهن سبک از سنگین باید به بارزترین نکته در تمایز این دو توجه کنید که آن هم ضخامت این دو تیرآهن است. ضخامت تیر آهن سبک نسبت به هاش سنگین کمتر است.

همچنین از سایر راه‌های کمکی مثل مراجعه به پلاک شناسایی، مراجعه به جدول وزنی تولید کننده، کنترل وزن هاش خریداری شده با وزن استاندارد، کمک گرفتن از فروشنده و همچنین تجربه شخصی و تشخیص چشمی می‌توانید تفاوت بین هاش سبک و سنگین را تشخیص دهید. همچنین خوب است بدانید که به صورت کلی روی بندیل تیرآهن خریداری گشته، اطلاعات کلی نوشته شده که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

تفاوت هاش سبک و سنگین از نظر وزن

وزن یکی از مهمترین پارامترهای اصلی در کلیه مقاطع فولادی محسوب می‌شود. به عبارتی هرچه ضخامت تیرآهن زیادتر باشد، وزن مخزن هم بیشتر می‌شود. وزن تیرآهن از جمله موارد مهمی است که بر روی شکل سازه تاثیر خواهد گذاشت. در کارخانجات فولادی، تیرآهن‌هایی که ساخته می‌شوند طبق استاندارد موجود تهیه و تولید خواهند شد.

بنابراین، برای بررسی وزن تیرآهن استاندارد می‌توانید در زمان خرید به روی لیبل چسبیده شده بر روی مقطع فولادی توجه کنید. همچنین می‌توانید از طریق این  منبع اطلاعات خود را به‌روز کنید.  به همین خاطر است که مهم‌ترین تفاوت هاش سبک و سنگین علاوه بر ضخامت، در وزن این دو محصول نیز هویدا خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به تفاوت هاش سبک و سنگین پرداختیم که عمده ترین فاکتور در تمایز این دو محصول ساختمانی، مربوط به ضخامت‌شان می شد. در واقع، تیرآهن هاش سبک ضخامت کمتری به نسبت هاش سنگین دارد و این موضوع باعث می‌شود تا در سازه‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد که تحمل بار و فشار وزن روی آنها کمتر است. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم نکاتی که گفته شد برای شما مفید باشد.

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.