افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

هدف از بهداشت دهان و دندان چیست؟

  • کد خبر : 2523
هدف از بهداشت دهان و دندان چیست؟
هدف از بهداشت دهان و دندان چیست؟ رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار مهمی در سلامت بدن و داشتن یک لبخند زیبا خواهد داشت. همچنین عدم توجه به مسائل بهداشتی دهان نیز، باعث به وجود آمدن مشکلات ج...

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار مهمی در سلامت بدن و داشتن یک لبخند زیبا خواهد داشت. همچنین عدم توجه به مسائل بهداشتی دهان نیز، باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای سلامتی تمامی اجزا بدن خواهد شد.

زیرا در برخی از مواقع عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها به بوی بد دهان و بیماری‌های مربوط به آن محدود نمی‌شود و می‌تواند مشکلاتی را برای معده، روده و حتی غدد ترشح هورمون‌ها نیز ایجاد کند.

بهداشت دهان و دندان چیست؟

برخی افراد معنای بهداشت دهان و دندان را تنها در مسواک زدن و تمیز نگه‌داشن دندان‌ها می‌دانند، در حالی که این یک باور بسیار اشتباه است. مسواک خوب تنها به برداشتن و تمیز کردن پلاک‌های میکروبی که بر روی سطح دندان هستند کمک می‌کند، اما مراحل پاکسازی دهان ابداً نباید در همین مرحله قطع شود.

شاید برای شما این سوال مطرح شود پس دهان چگونه کاملا تمیز و پاکسازی می‌شود؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید زمانی شما می‌توانید از بهداشت دهان و دندان خود اطمینان داشته باشید که تمامی مراحل پاکسازی آن مانند نخ دندان کشیدن و برداشتن پلاک‌های آلوده از روی زبان و لثه‌هایتان را با دقت انجام دهید.

بر این اساس، تعریف بهداشت دهان و دندان خلاصه می‌شود در انجام تمامی این مراحل، که باعث عاری شدن همه اجزای درون دهان از میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شوند و در نهایت پیشگیری از بیماری سایر اعضا بدن را نیز به دنبال خواهند داشت.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

توجه به بهداشت دهان و دندان زمانی مهم به نظر می‌رسد و افراد متوجه اهمیت آن می‌شوند که دچار عفونت‌های لثه‌ای و مشکلات دندانی مانند پوسیدگی شوند. به همین دلیل قصد داریم پیش از آن که شما عزیزان درگیر چنین مشکلاتی شوید، اهمیت رعایت بهداشت دهان را برای شما عزیزان شفاف سازی کنیم.

شاید برای شما سوال باشد که به طور کل هدف از بهداشت دهان و دندان چیست و برای چه تا این میزان اهمیت دارد. برای پاسخ این سوال به طور خلاصه باید بدانید در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، قطعاً علاوه بر مشکلات ذکر شده بیماری‌های بسیاری تمام بدن شما را فرا خواهد گرفت.

چرا که عفونت‌های مربوط به لثه‌ها و دندان‌ها، به دهان محدود نشده و ممکن است از طریق خون، به قسمت‌های دیگر بدن مانند قلب برسند و باعث آسیب دیدگی سایر قسمت‌های بدن نیز بشوند.

البته توجه به بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌ها، امری است که از کودکی باید آغاز شود؛ اما هیچ وقت برای این کار دیر نیست و امروز شروع کردن بهتر از فردا خواهد بود.

نکاتی که در رابطه با بهداشت دهان و دندان باید جدی بگیرید!

تا به این قسمت از مطلب متوجه شدید که اهمیت و هدف از بهداشت دهان و دندان چیست ، اما ممکن است شما نیز جزو آن دسته افرادی باشید که با روش‌های پاکسازی دهان و دندان‌ها آشنا نیستند و نمی‌دانند چگونه باید دندان‌های خود و سایر اجزای داخل دهان را تمیز کرد.

اما نگران نباشید در این قسمت همراه شما هستیم تا بتوانید از ساده‌ترین تا طلایی‌ترین نکات درباره مراحل و روش‌های پاکسازی دهان و دندان آگاه شوید.

نکاتی که برای سلامت دهان و دندان خود نباید فراموش کنید، به شرح زیر می‌باشند:

  • بهتر است روزانه سه مرتبه، یعنی پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • بهترین و مناسب‌ترین زمان برای مسواک زدن، حداکثر 20 دقیقه بعد از غذا خوردن می‌باشد.
  • مسواک زدن پیش از خواب را به هیچ عنوان فراموش نکنید! زیرا در هنگام خواب دهان بسته است و پلاک‌های روی دندان و میکروب‌ها فرصت بیشتر دارند تا مینای دندان شما را از بین ببرند.
  • توصیه می‌شود پس از مصرف کربوهیدرات یا خوراکی‌های حاوی شیرینی، بلافاصله دندان خود را مسواک بزنید و یا دهانتان را با آب شستشو دهید. چرا که قند موجود در این خوراکی‌ها مسبب اصلی آسیب به دندان‌ها می‌باشد.
  • نوع مسواک خود را با توجه به نیاز دندان‌هایتان انتخاب کنید.
  • از استفاده‌ی مسواک‌های بین دندانی غافل نشوید!
  • اهمیت خمیردندان را نادیده نگیرید!
  • سعی کنید هر دو ماه یکبار خمیر دندان خود را تعویض کنید؛ زیرا در غیر این صورت میکروب‌ها در برابر خمیر دندان مقاومت پیدا می‌کنند و سخت‌تر از بین می‌روند.
  • استفاده از نخ دندان را کم ارزش ندانید! زیرا نخ دندان تمامی فاصله‌های میان دندان‌های شما را از هر آلودگی که میان آن‌هاست، پاکسازی می‌کند و به این وسیله از پوسیدگی دندان‌های شما نیز جلوگیری خواهد شد.
  • برای پاکسازی زبان و لثه‌هایتان از مسواک‌های زبان شوی استفاده کنید. این محصولات با از بین بردن بالاترین لایه‌ی سطح زبان که محل زندگی ذرات غذا، باکتری‌ها و تجمع سایر اشکال آلودگی است، زبان را تمیز می‌کنند.
لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2523

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.