افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

همه کاربردهای شیشه در یک ساختمان که شاید از آن بی‌خبر باشید

  • کد خبر : 3258
همه کاربردهای شیشه در یک ساختمان که شاید از آن بی‌خبر باشید
استفاده از متریال شیشه در هر پروژه ساختمانی با هر مقیاسی دیده می‌شود. از پنجره گرفته تا سقف و دیوار جدا کننده. در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی کاربردهای شیشه در ساختمان بپردازیم، همراه ما باشید

شیشه همیشه یکی از متریال‌های جدا نشدنی از هر ساختمان بوده است، مهم نیست که شما یک بنای یک طبقه می‌سازید یا برجی بیش از سی طبقه، امکان ندارد استفاده از شیشه را در ساختمان نادیده بگیرید. شیشه متریالی است که به واسطه شفافیت خود و اینکه امکان ورود نور طبیعی را به داخل یک بنا فراهم می کند چه به عنوان پنجره، چه به عنوان بازشو و درب در یک ساختمان به کار برده می‌شود.

زمانی که از شیشه صحبت می‌کنیم، اول از همه شکنندگی و مقاومت پایین این متریال به ذهن خطور می کند؛ اما همانطور که می‌دانید تکنولوژی و فناوری هر ساله پیشرفت‌های بسیار زیادی می‌کند. در حال حاضر، شیشه‌های نشکن بسیار در صنعت ساختمان به کار برده می شوند به گونه ای که حتی در برخی ساختمان ها، قسمت اعظمی از نمای یک ساختمان را شیشه تشکیل داده است.

در عصر حاضر استفاده از شیشه تنها در درب و پنجره یا حتی نما دیده نمی‌شود، بلکه شیشه نقش پررنگی در یک ساختمان ایفا می کند، از نرده تا پارتیشن یا سقف و انواع دیوار می‌توان شیشه را در یک بنا مشاهده کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین  کاربردهای شیشه در یک ساختمان بپردازیم، همراه ما باشید.

درب و پنجره

این کاربرد شیشه آنقدر متداول است که تقریبا همه با آن آشنا هستند و احتیاجی به توضیح اضافه نیست. از گذشته تا به الان در پنجره هر ساختمان با هر کاربری از شیشه (بصورت دو جداره یا ساده) استفاده می‌شده است. شیشه ای که در پنجره مورد استفاده قرار می گیرد، از ورود گرد و غبار به داخل یک ساختمان جلوگیری می‌کند و با توجه به نوع آن، مزایای بسیار دیگری نیز دارد، عایق صوت و عایق حرارتی برخی از این مزایا است.

نمای شیشه ای

زمانی که قسمت اعظمی از نمای یک ساختمان از شیشه تشکیل شده باشد به آن نمای شیشه‌ای می‌گویند. استفاده از شیشه در نما در جهان و ایران بسیار متداول و محبوب شده است و سیستم های مختلفی برای نصب شیشه به عنوان نمای ساختمان وجود دارد.

معروف ترین سیستم اجرای نمای شیشه‌ای سیستم کرتین وال و اسپایدر است.  در سیستم کرتین وال پانل های شیشه از چهار طرف توسط پروفیل هایی که لامل نام دارد، مهار می‌شود. بار وارد شده به شیشه‌ها از طریق این پروفیل‌ها به سازه اصلی ساختمان منتقل می‌شود.در سیستم اسپایدر سوراخ‌هایی داخل شیشه ایجاد می‌شود و با استفاده از اتصالات نقطه ای شیشه به سازه اصلی ساختمان متصل می شود.

نرده شیشه ای

به صورت کلی نرده ها به عنوان محافظی برای جلوگیری از سقوط اشیا یا افراد در یک ساختمان نصب می شوند. نرده های فلزی و چوبی در گذشته کاربرد بسیار زیادی داشتند اما نرده های شیشه ای توانستند به خوبی نشان دهند که به همان میزان از مقاومت بالایی برخوردارند به همین علت استفاده از این نرده ها در سال های ا اخیر بشدت متداول شده است و اگر دقت کنید آنها را در انواع ساختمان با کاربری تجاری اداری یا مسکونی مشاهده خواهید کرد.

نرده شیشه ای انواع مختلف و بسیار زیادی دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و از زیبایی بسیاری برخوردارند اما به صورت کلی نرده شیشه ای را می توان به انواع دفنی (توکار)اکسپوز (روکار) اسپیگوت و فیکس پوینت که روش های نصب این نرده است تقسیم کرد.

سقف شیشه ای

استفاده از شیشه تا به جای متریال های معمولی سقف نیز طرفداران بسیاری دارد سقف های شیشه‌ای یا اسکای لایت سقف‌هایی هستند که به واسطه آنها می‌توان از نور طبیعی خورشید بهترین استفاده را کرد و و از منظره بیرون و آسمان لذت برد. سقف شیشه ای در دو نوع متحرک و ثابت اجرا می‌شود که با استفاده از نوع متحرک آن می‌توان بازشو سقف را باز کرد و از تهویه طبیعی هوا استفاده کرد.

پارتیشن شیشه ای

شیشه در نقش جداکننده یا پارتیشن نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و به محبوبیت زیادی رسیده است. در ساختمان های اداری استفاده از پارتیشن شیشه‌ ای عموما به مقدار زیادی دیده می شود.

استفاده از شیشه به عنوان جداکننده و پارتیشن مقداری چالش‌برانگیز است، زیرا برخی از افراد عنوان می‌کنند که به دلیل شفافیت شیشه، حفظ حریم خصوصی دچار مشکل می شود؛ اما لازم به ذکر است که انواع مختلفی از پارتیشن شیشه ای وجود دارد و در صورتی که با شفافیت شیشه مشکل دارید، می توان از انواع شیشه های مات یا طرح دار و هوشمند به عنوان جداکننده شیشه ای استفاده کرد.

کلام آخر

استفاده از شیشه به عنوان متریالی مدرن همواره مزایای بسیار زیادی به همراه داشته است. در این مقاله به بررسی برخی از روش های استفاده از شیشه در یک ساختمان پرداختیم. با مراجعه به وبسایت نمادین به آدرس https://nama.design/  می توانید در رابطه با شیشه و استفاده از آن در ساختمان اطلاعات جامع‌تری به دست آوری و از مشاوره رایگان کارشناسان و مهندسین نمادی از آن در این رابطه استفاده کنید از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3258

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.