افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

وضعیت ارث فرزند نامشروع

  • کد خبر : 2179
وضعیت ارث فرزند نامشروع

همیشه مسائل مربوط به ارث و میراث جزء مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل در قانون مدنی است. بسیاری از افراد در این مورد به مشکلاتی برمی‌خورند که به تنهایی و بدون وجود یک فرد متخصص قادر به حل آن‌ها نخواهند بود. یکی از مشکلاتی که در زمینه ارث و میراث مطرح می‌باشد، این است که آیا […]

همیشه مسائل مربوط به ارث و میراث جزء مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل در قانون مدنی است. بسیاری از افراد در این مورد به مشکلاتی برمی‌خورند که به تنهایی و بدون وجود یک فرد متخصص قادر به حل آن‌ها نخواهند بود. یکی از مشکلاتی که در زمینه ارث و میراث مطرح می‌باشد، این است که آیا یک فرزند نامشروع هم از ارث و میراث سهم می‌برد؟ در واقع بهتر بگوییم وضعیت فرزندی که نامشروع است در ارث چگونه خواهد بود؟ در این بخش سعی داریم با راهنمایی حقوقی از بهترین وکیل در مشهد ، وضعیت ارث فرزندان نامشروع را بیان کنیم.

چنانچه در مسائل مختلف حقوقی، قضایی و کیفری به کمک یک متخصص باتجربه نیاز دارید، کافیست به وب سایت وکلای ایران مراجعه نمایید و با شماره تلفن‌های مندرج بر روی سایت تماس حاصل نمایید. این روزها با توجه به پیچیدگی‌های قانون‌ و ماده‌های آن، حضور یک فرد متخصص و یک وکیل خانواده خوب در هر مسئله‌ای احساس خواهد شد. افراد با توجه به عدم اگاهی از ماده‌های قانونی بهتر است پیش از انجام هرکاری با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت نماید.

وضعیت ارث فرزندان نامشروع

یکی از موانع مهم در ارث بردن بر اساس احکام قانونی و وقهی، ولادت از زنا بوده است. بر طبق قانون مدنی، ماده 884، ولدالزنا از مادر، پدر و اقوام آن‌ها هیچ ارثی نمی‌برد. همانطور که از این ماده قانونی مشخص است، فرزندانی که از زنای بین مرد و زن متولد شوند، نمی‌توانند از خویشاوندان، پدر و مادر خود سهم الارث ببرند. این امر و محرومیت این فرزندان از ارث به دلیل عمل ناپسند زنا بوده است و قانون این ماده را برای ممانعت از این عمل قرار داده است. در واقع با توجه به این ماده از قانون می‌توان فهمید که عمل زنا نسب قانونی را ایجاد نخواهد کرد و بدین ترتیب، حکم قانونی فرزندان زاده شده از زنا، با فرزندان مشروع کاملا متفاوت بوده است.
قرآن کریم فرزندانی که از عدم ازدواج شرعی متولد می‌شود را از بسیاری از مزایای اجتماعی منع کرده‌اند. به عنوان مثال این اشخاص نمی‌توانند، مرجع تقلید و امام جمعه و یا امام جماعت باشند و همانطور که گفته شد نمی‌توانند از والدین خود ارث ببرند. از نگاه قرآن کریم عمل زنا یک گناه کبیره است و با عقوبت الهی در روز قیامت مواجه خواهد بود و طفل متولد شده دارای احکام فقهی ویژه‌ای است. در ادامه ماده 884 شرایطی را برای ارث بردن فرزند نامشروع بیان کرده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت ارث فرزند نامشروع

همانطور که مطالعه کردید، فرزندی که حاصل از زنا باشد، به هیچ عنوان از پدر و مادر و خویشاوندان خود ارث نمی‌برد مگر اینکه از روش‌هایی مانند انتقال املاک برای وی استفاده نمود. در ادامه ماده‌ایی که در بخش قل ذکر شد شرایطی آمده است که می‌توان فهمید فرزندان نامشروع هم می‌توانند به نحوی ارث ببرند. این ماده بیان می‌کند که: فرزند نامشروع از پدر و مادر و یا اقوام آن‌ها ارث نخواهد بود؛ اما اگر حرمت رابطه نامشروع به وسیله یکی از ابوین آن‌ها اثبات شود و نسبت به فرد دیگر شبه زنا و یا اکراه نباشد، طفل متولد شده تنها از یک سمت ارث می‌برد. بر همین اساس برای ارث بردن فرزندان نامشروع شرایطی نیز در نظر گرفته شده است که در ادامه این شرایط را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • اگر فعل زنا در صورتی اتفاق بیوفتد که فرد نداند، این عمل زنا است، در واقع زنا صورت نگرفته است. در این صورت نیز طفل متولد شده ولد به شبهه خواهد بود. فرزندان ولد به شبهه دارای نسبت قانونی خواهند بود و می‌توانند از پدر و مادر و اقوام آن‌ها ارث ببرند.
  • اگر زن و مرد هر دو در شبهه باشند و عملی انجام شود، عمل آن‌ها زنا نبوده و طفلی که متولد می‌شود دارای نسبت قانونی با آن ها خواهد بود و قوانین ارث برای او همانند قوانین ارث فرزند مشروع می‌باشد.

زنا چیست؟

شاید بسیاری از افراد ندانند که عمل زنا درواقع به چه عملی گفته می‌شود. زنا بدین معنی است که مرد و زنی که به هم محرم نیستند و علقه زوجیت میان آن‌ها برقرار نشده‌ است، عمل نزدیکی را انجام دهند. بعضی از این اعمال به اعتقاد افراد مرتبط نمی‌باشد و اغلب سهوا دچار این عمل می‌شوند. به عنوان مثال، زن و مردی به مدت 6 ماه صیغه هستند و بدون در نظر گرفتن اتمام مهلت صیغه، رابطه‌ای برقرار کنند. آن‌ها تصور نمی‌کنند که مدت شش ماه تمام شده باشد، در این صورت فرزندی که از آن‌ها متولد شود طبق مواد قانونی، با آن‌ها نسبت خواهد داشت و به خاطر اینکه عمل آن‌ها شبهه زنا بوده است، فرزند از آن‌ها ارث خواهد برد.

مشاوره حقوقی زیر نظر بهترین وکیل در مشهد

در اسلام، همیشه در مورد اهمیت نطفه سخن گفته شده است. این اهمیت تا جایی است که در احادیث و روایات مختلفی در خصوص چگونگی برقراری نقطه حلال صبحت شده است. اما این روزها با توجه به آزادتر بودن روابط زنان و مردان، شاهد بسیاری از روابط جنسی خارج از نکاح و عرف جامعه هستیم که حاصل اکثر آن‌ها فرزندان نامشروع می‌باشد.  از نگاه قانون فرزندی که حاصل از رابطه نامشروع میان زن و مردی نامحرم باشد، ولد زنا و یا فرزند نامشروع نامیده می‌شود و تکلیف و حقوقی مخالف با فرزندان مشروع دارد.
با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب سعی داشتیم اطلاعات مفید و مختصری در مورد وضعیت ارث فرزند نامشروع برای شما بیان کنیم، دانستید که فرزندی که از زنای مسلم زن و مردی متولد شود، هیچ رابطه نسبی با آن ها نخواهد داشت و چنین فردی از پدر، مادر و اقوام آن‌ها ارث نخواهد برد. اگر در زمینه ارث و میراث و ارث فرزند نامشروع و مشروع نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، کافیست به وب سایت وکلای ایران مراجعه نمایید.
وکلای ایران دارای تیمی مجرب از وکلای درجه یک دادگستری بوده که در تمام زمینه‌های حقوقی کیفری و قضایی می‌توانند شما را یاری کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل خوب داشتن تخصص و تجربه در زمینه‌های لازم بوده است. خوب است بدانید تمام افراد وکلای ایران دارای تخصص و مهارت لازم برای انجام پرونده‌های مختلف هستند. کافیست تماس بگیرید.

وکیل در مشهد | 09155446429

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2179

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.