افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

چرا دچار گرفتگی بینی می¬شویم؟ از علت تا درمان

  • کد خبر : 4249
چرا دچار گرفتگی بینی می¬شویم؟ از علت تا درمان

احتقان بینی که گرفتگی بینی نیز نامیده می­شود، اغلب نشانه یک مشکل سلامتی دیگر مانند عفونت سینوسی است و همچنین می­تواند ناشی از سرماخوردگی باشد. این عارضه ممکن است به‌دلیل یک بیماری ویروسی مانند آنفولانزا ایجاد شود. اما اگر بیشتر طول بکشد، امکان دارد نشان­دهنده یک بیماری زمینه­ای مانند آلرژی یا بزرگ­شدن آدنوئید باشد. هنگامی […]

احتقان بینی که گرفتگی بینی نیز نامیده می­شود، اغلب نشانه یک مشکل سلامتی دیگر مانند عفونت سینوسی است و همچنین می­تواند ناشی از سرماخوردگی باشد.

این عارضه ممکن است به‌دلیل یک بیماری ویروسی مانند آنفولانزا ایجاد شود. اما اگر بیشتر طول بکشد، امکان دارد نشان­دهنده یک بیماری زمینه­ای مانند آلرژی یا بزرگ­شدن آدنوئید باشد.

هنگامی که سرماخوردگی یا آلرژی دارید، غشاهای پوشاننده مجرای بینی شما ملتهب و تحریک می­شوند و آنها شروع به تولید مخاط بیشتری می­کنند تا هر چیزی که باعث تحریک شده است را خارج کنند.

گرفتگی بینی چیست؟

گرفتگی در بینی، نام احساس ناخوشایندی است که باعث می­شود راه تنفس ما در بینی مسدود شود و به­سختی تنفس کنیم.

طبق نظر دکتر اخوت اصفهان تورم رگ­های خونی موجود در بینی معمولا دلیل این گرفتگی هستند. این گرفتگی وضعیت وخیمی نیست و برای تمامی افراد در طول زندگی بار­ها اتفاق می­افتد.

البته که این گرفتگی در کودکان و نوزادان یک مسئله متفاوت است و این احتمال وجود دارد که برای آنها تبدیل به مشکلی حاد شود. این عارضه ممکن است به‌دلایل مختلف بر ما عارض شود که بسته به نوع علت می­توان برای درمان آن اقدام کرد.

بزرگسالان چرا دچار گرفتگی بینی می­شوند؟

دلایل متعدد و مختلفی هستند که می­توانند باعث گرفتگی در بینی ما بشوند. از سرماخوردگی ساده گرفته تا اختلال در عملکرد تیروئید و دلایل دیگر.

دانستن دلیل این عارضه بسیار مهم است و شما باید حتما پیش از اقدامی برای درمان، از آن آگاه شوید. درمان به موقع و دقیق این عارضه در گرو اطلاع از علت بروز آن است.

به­طور کلی این بیماری راه تنفس را سخت می­کند که برای هر کسی آزاردهنده است. اما اگر آن را درمان نکنید می­تواند به بیماری­های سخت­تری منجر شود و شما را بیش از پیش آزار دهد.

گرفتگی بینی، ممکن است به­دلیل بیماری­هایی مانند سینوزیت، پولیپ بینی و عفونت گوش میانی بروز کند. در ادامه 2 دلیل اصلی ابتلا به این عارضه را بررسی می­کنیم.

حساسیت­های فصلی و محیطی

حساسیت­های محیطی می­توانند بر روی سیستم تنفسی ما تاثیر بگذارد و راه تنفس ما را مسدود کنند. در ادامه برای شما شرایط محیطی که منجر به گرفتگی در بینی خواهد شد را توضیح خواهیم داد.

تماس مستقیم با باد سرد یکی از وضعیت­هایی است که می­تواند بینی شما را دچار گرفتگی کند. از طرفی هوای خشک و بدون رطوبت نیز شما را درگیر همین عارضه خواهد کرد.

استرس و اضطراب، غذا­های پرادویه و تند، دود سیگار و استعمال مواد دخانی از دیگر دلایل ابتلا به این عارضه محسوب می­شوند.

ممکن است شما به ذرات و آلاینده­های موجود در هوا حساسیت داشته باشید. این شرایط نیز بینی شما را دچار گرفتگی می­کند. این ذرات ممکن است در محیط کار شما بسته به شغل نیز وجود داشته باشند. در دوران بارداری نیز احتمال وقوع چنین عارضه­ای به­سبب شرایط خاص بدن وجود دارد.

بیماری­هایی که بینی را مسدود می­کنند

گرفتگی بینی در سرماخوردگی یک وضعیت شایع است. آنفولانزا نیز که نوع پیشرفته سرماخوردگی به­شمار می­رود می­تواند این عارضه را در بدن شما تشدید کند. از دیگر بیماری­هایی که امکان دارد ما را به بینی گرفتگی دچار کند عبارت­اند از:

  • تنگی نفس آسم
  • شکستگی بینی
  • ضربه به بینی
  • انحراف تیغه میانی بینی
  • تورم لوزه‌ها
  • استفاده بی رویه از اسپری بینی
  • مصرف بعضی داروها (مثل داروهای فشار خون)
  • التهاب سینوس‌های صورت یا همان سینوزیت
  • اختلالات عملکرد تیروئید
  • پولیپ بینی
  • رینیت آلرژیک یا التهاب و حساسیت مخاط بینی

درمان­های خانگی برای احتقان بینی

درمان خانگی گرفتگی بینی که در زمان بروز چنین عارضه­ای می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

  • مرطوب‌کننده­هایی که به هوا رطوبت اضافه می­کنند ممکن است در شکستن مخاط و تسکین مجاری بینی ملتهب موثر باشند.
  • قراردادن سر خود بر روی بالش نیز می­تواند باعث شود که مخاط از مجرای بینی شما خارج شود.
  • اسپری­های سالین برای همه سنین بی­خطر هستند، اما برای نوزادان بسته به میزان مخاطی که محلول نمکی از مجرای بینی خارج می‌کند، از آسپیراتور یا حباب بینی استفاده کنید.
  • قطره گرفتگی بینی بزرگسالان که بدون نسخه در داروخانه­ها ارائه می­شود نیز یکی دیگر از روش­های موثر در برطرف­کردن این عارضه است.
  • به خاطر داشته باشید که در زمان بروز این عارضه فقط باید از آب تصفیه‌شده یا مقطر استفاده کنید، زیرا استفاده از آب لوله­کشی می­تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

نتی پات و دستگاهای برای شست­وشوی بینی

نتی پات نوعی دستگاه شست­وشوی بینی است که برای کمک به تخلیه مخاط از حفره بینی با استفاده از محلول نمکی طراحی شده است.

علاوه‌بر نتی پات، دستگاه­های شست­وشوی بینی نیز معمولا به‌عنوان بطری‌های فشرده در دسترس هستند که استفاده از آن برای برخی افراد آسان‌تر است.

این دستگاه‌ها اغلب برای رفع احتقان و کاهش التهاب استفاده می‌شوند که ممکن است برای افرادی دارای آلرژی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، مفید باشد.

علاوه­براین، حتما بعد از هر بار استفاده، نتی پات یا دستگاه شست­وشوی بینی خود را کاملا تمیز کرده و قبل از استفاده از دستگاه برای کودکان نیز بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی برای گرفتگی بینی به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات، درمان های خانگی برای از بین بردن احتقان کافی نیست، به­خصوص اگر علائم شما ناشی از بیماری دیگری باشد، در این مورد، ممکن است به درمان پزشکی نیاز باشد.

  • گرفتگی در بینی بیش از 2 هفته طول بکشد
  • همراه با تب بالا که بیش از 3 روز طول بکشد
  • ترشح سبز رنگ بینی همراه با درد سینوسی و تب
  • سیستم ایمنی ضعیف، آسم یا آمفیزم

راه­های درمانی احتقان بینی

پس از اینکه پزشک علت گرفتگی مزمن بینی را مشخص کرد، می­تواند یک برنامه درمانی را برای شما توصیه کند. برنامه­های درمانی اغلب شامل داروهای بدون نسخه یا تجویزی برای رفع یا تسکین علائم هستند.

داروهای مورد استفاده برای درمان احتقان بینی عبارت­اند از:

  • آنتی­هیستامین­های خوراکی برای درمان آلرژی های مانند لوراتادین و ستیریزین
  • اسپری­های بینی حاوی آنتی­هیستامین­ها مانند آزلاستین
  • استروئیدهای بینی از جمله بودزوناید، فلوتیکازون یا تریامسینولون
  • آنتی­بیوتیک­ها دیگر موارد دارویی هستند که توسط پزشک برای شما تجویز می­شوند، داروهای ضد احتقان بدون نسخه یا تجویزی، از جمله اسپری بینی، قطره یا قرص هستند.

به خاطر داشته باشید که برخی از اسپری­های ضد احتقان بینی مانند Afrin را نباید بیش از 3 روز متوالی استفاده کرد، زیرا ممکن است باعث عود یا بدتر شدن این عارضه شود.

اگر پولیپ بینی در مجرای بینی یا سینوس­های خود دارید که از تخلیه مخاط جلوگیری می­کند، پزشک ممکن است استروئیدهای خوراکی، داروهای آلرژی، شست­وشوی استروئیدی یا داروهای بیولوژیک را برای کمک به تسکین علائم تجویز کند.

اگر تومورهایی در مجرای بینی شما وجود داشته باشد، ممکن است بیوپسی برای تشخیص بدخیم­بودن آنها انجام شود و در این وضعیت جراحی برای برداشتن تومورها توصیه می­شود.

درصورتی‌که سایر روش‌های درمانی قادر به کاهش علائم نباشند و تشخیص داده شود که شما دچار انحراف سپتوم هستید، امکان دارد عمل جراحی برای انحراف سپتوم نیاز باشد.

گرفتگی بینی عارضه­ای است که در صورت بروز برخی از بیماری­ها و شرایط محیطی ایجاد می­شود و به­دنبال آن افزایش ترشح مخاط باعث گرفتگی راه تنفس خواهد شد.

سرماخوردگی، حساسیت فصلی، آسم، انحراف سپتوم و برخی موارد دیگر می­تواند در بروز این عارضه تاثیرگذار باشند و شما با استفاده از درمان­های خانگی و دارویی می­توانید آن را درمان کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4249

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.