افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

چگونه بادام زمینی بکاریم؟ | پشتیبانی با مغان هوم

  • کد خبر : 3753
چگونه بادام زمینی بکاریم؟ | پشتیبانی با مغان هوم
چگونه بادام زمینی بکاریم؟ از وقتی معلوم شد بادام زمینی در اکثر نقاط کشور امکان کشت دارد شمار زیادی از کشاورزان به این کشت علاقه مند شده اند.

چونه بادام زمینی بکاریم؟ روش کاشت بادام زمینی کدام است؟ از وقتی معلوم شد بادام زمینی در اکثر نقاط کشور امکان کشت دارد شمار زیادی از کشاورزان به این کشت علاقه مند شده اند. اما اکثر کشاورزان نمی دانند از کجا شروع کنند و در چه زمینی و چگونه بکارند؟ در این مطلب اول از همه شرایط لازم برای کاشت بادام زمینی را بررسی می کنیم و شما را به سمت یک کشت ایده آل راهنمایی می کنیم.

شرایط لازم برای کشت بادام زمینی

مثل سایر گیاهان زراعی برای کشت این محصول نیز لازم است که شرایطی را مهیا کنید. زمین مناسب، میانگین دمای مناسب، زمان مناسب کشت و شرایط کودی‌ و سمی این گیاه از جمله شرایطی است که باید داشته باشیم.

انتخاب زمین مناسب برای زراعت بادام زمینی

قبل از هر چیز ما باید زمین مناسب برای این کشت انتخاب کنیم. زمینی که می خواهیم در آن بادام زمینی بکاریم باید خاک نرم با زهکشی بالا داشته باشد خاک شنی و لومی این قابلیت را دارند. ولی خاک رسی به دلیل سفتی و سنگینی و نفوذپذیری کم مناسب کشت بادام زمینی نیست! یکی دیگر از شرایط داشتن شیب مناسب و نبود چاله در زمین است؛ جایی که چاله داشته باشد. آب در چاله جمع می شود و گیاه بادام زمینی را بیمار می کند.

همچنین زمین مورد نظر باید ۴ ماه در سال (سه ماه تابستان و یک ماه از بهار) آب داشته باشد.

میانگین دمای مناسب کشت بادام زمینی

بذر بادام زمینی میانگین دمای لازم برای کشت بادام زمینی ۲۲ تا ۲۵ درجه است. همچنین حداقل و حداکثر دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند ۱۵ و ۴۵ درجه است. ایده آل ترین دما برای رشد این گیاه هم ۳۰ تا ۴۰ درجه است. با این حال ارقام مختلف بذر بادام زمینی برای رشد نیاز دمایی مختلفی دارند.

زمان مناسب کشت بادام زمینی

گیاه بادام زمینی برای رشد نیاز به گرما دارد و بنابراین بهاره کشت می شود. در شهر آستانه اشرفیه از اول اردیبهشت و در پارس آباد مغان از ۱۵ اردیبهشت کشاورزان کشت بادام زمینی را شروع می کنند. در شهرهای جنوبی مثل کهنوج و جیرفت و شوش دانیال کشت زودتر و از برج ۱۱ و ۱۲ شروع می شود. همچنین در شهرهای جنوبی دو بار در سال امکان کشت وجود دارد.

کودها و سم های مورد نیاز بادام زمینی

بادام زمینی حتی در خاک های فقیر نیز رشد می کند اما به شرطی که تغذیه و کود دهی بادام زمینی را خودمان تامین کنیم! گیاه بادام زمینی برای رشد نیاز به کودهای ازته و فسفاته و پتاسیم دار دارد. قبل از کشت از کودهای مرغی و کود دی آمونیوم فسفات استفاده کنید و بعد کشت از اوره فسفاته و پتاس استفاده کنید.

کودهای بستر برای کشت بادام زمینی

قبل کشت از کودمرغی پلیت و کود های فسفاته مثل دی آمونیوم فسفات و سوپرفسفات استفاده می کنیم. از کود مرغی پلیت به مقدار ۲۵۰ کیلو در هکتار و کود دی آمونیوم فسفات و یا سوپر فسفات حدودا ۲۰۰ کیلو در هکتار استفاده می کنیم. نکته ی مهمی که در مورد مقدار کودهای قبل کشت وجود دارد این است که در شهرهای جنوبی که هوا گرم است باید با احتیاط این کودها را مصرف کنیم چون ممکن است با گرم شدن هوا گیاه را بسوزانند.

کودهای بعد کشت برای رشد بادام زمینی

بعد کشت از دوران شروع گل دهی کود اوره را به صورت محلول در آب به بادام زمینی می دهیم و در ادامه نیز از کود کامل npk و جلبک دریایی برای رشد بیشتر گیاه استفاده می کنیم. از اوره 250 کیلو و از جلبک دریایی ۵ لیتر در هکتار استفاده می شود. در بعضی از مزارع به دلیل کمبود آهن گیاه بادام زمینی زرد رنگ می شود در این مواقع با محلول پاشی آهن روی بادام زمینی کمبود گیاه جبران می شود و گیاه به حالت طبیعی برمیگردد. بعد از تشکیل غلاف بادام زمینی برای درشت شدن دانه ها و افزایش تناژ بادام زمینی از کود پتاسیم سولفات استفاده می شود.

همچنین سموم قارچ کش مانند الیت و کاربندازیم و متالاکسیل و سموم حشره کش مانند سایپرمترین و دورسبان و کنفیدور از جمله سموم لازم برای مقابله با آفت های گیاه است.

آبیاری بادام زمینی چگونه است؟

آبیاری بادام زمینی

گیاه بادام زمینی نیاز آبی خیلی پایینی دارد. و با رطوبت خاک رشد می کند طوری که در شهر آستانه اشرفیه اصلا آبیاری نمی شود و کشت دیمی دارد. و در شهرهای همدان و پارس آباد چون بافت خاک نیمه سنگین است و رطوبت را نگه میدارد دیر به دیر آبیاری می شود. آبیاری بادام زمینی تقریباً هر دو هفته یک بار است و در هر نوبت حدودا ۶ ساعت آبیاری می شود. اما در شهرهای جنوبی به علت گرمای زیاد و تبخیر آب دوره آبیاری کوتاه تر است و هر ۱۰ روز یکبار آبیاری می شود.

درآمد کشت بادام زمینی چقدر است؟

در بعضی از مزارع به دلیل کمبود آهن گیاه بادام زمینی زرد رنگ می شود در این مواقع با محلول پاشی آهن کمبود گیاه جبران می شود و گیاه به حالت طبیعی برمیگردد. بعد از تشکیل غلاف بادام زمینی برای درشت شدن دانه ها و افزایش تناژ بادام زمینی از کود پتاسیم سولفات استفاده می شود. بادام زمینی در هر هکتار حدودا ۶ تن محصول می دهد. در سال ۱۴۰۱ قیمت خرید بادام زمینی از کشاورز حدود ۶۰ هزار تومان بود یعنی حتی اگر سال دیگر افزایش قیمت نداشته باشیم هر هکتار زمین حدودا ۳۶۰ میلیون محصول درآمد دارد. برای کشت هر هکتار بادام زمینی حدودا ۶۰ میلیون هزینه می شود. این مخارج را کم کنیم هر هکتار زمین ۳۰۰ میلیون سود دارد.

تاجران بادام زمینی مغان

پشتیبانی کشت مغان هوم

شرکت مغان هوم به طور تخصصی در زمینه آموزش کشت و خرید و فروش بادام زمینی فعالیت می کند. یعنی به کشاورزان عزیز به طور رایگان آموزش کشت بادام زمینی را می دهد و محصول برداشت شده را به قیمت روز خریداری می کند برای شروع کشت بادام زمینی کافیست این عبارت را در گوگل جستجو کنید: کشت بادام زمینی مغان هوم

راه های ارتباطی:

اینستاگرام مغان هوم: https://instagram.com/moghanhome/

تماس با شماره : ۰۹۳۶۲۱۵۴۵۰۳

پیامک در واتساپ و روبیکا با همین شماره بالا

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=3753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.