افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

چگونه در طلاق توافقی مهریه را قسط بندی کنیم؟

  • کد خبر : 4708
چگونه در طلاق توافقی مهریه را قسط بندی کنیم؟

در طلاق توافقی همانگونه که از نامش نیز مشخص است زن و مرد هر دو برای جدایی و طلاق توافق دارند و به منظور تسریع در روند مراحل طلاق در دادگاه در مورد مسائل مالی و غیر مالی از قبیل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره به هم به توافق می رسند. زن می تواند […]

در طلاق توافقی همانگونه که از نامش نیز مشخص است زن و مرد هر دو برای جدایی و طلاق توافق دارند و به منظور تسریع در روند مراحل طلاق در دادگاه در مورد مسائل مالی و غیر مالی از قبیل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره به هم به توافق می رسند. زن می تواند برای دریافت حق طلاق تمام و یا حتی بخشی از مهریه خود را ببخشد و یا این که در مورد پرداخت اقساط مهریه با مرد توافق کنند. بهترین وکیل مشهد تمام توافقات زوجین را به صورت مکتوب به ضمیمه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده ارائه می دهد. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد به بررسی موضوع چگونه در طلاق توافقی مهریه را قسط بندی کنیم؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

شرایط قسط بندی مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین در مورد تقسیط مهریه و چگونگی پرداخت آن با هم به توافق می رسند، در این نوع طلاق نیز زوجه در صورت عدم توانایی مرد در پرداخت یک جای مهریه، با قسط بندی آن موافقت می کند. ولیکن نکات ذیل باید در این مورد رعایت شود:

  • در صورتی که مهریه بیش از 110 سکه باشد، زوجه باید در مورد این موضوع مطلع باشد که تنها تا میزان 110 سکه در صورت عدم پرداخت از سوی زوجه امکان اقدام برای صدور حکم جلب را دارد.
  • مرد باید بعد از مشاوره با بهترین وکیل نیشابور، درخواست تقسیط مهریه را به دادگاه ارائه دهد، دادگاه نیز توافق میان زوجین را مورد قبول قرار داده و بر اساس آن حکم صادر می کند.
  • در طلاق توافقی که زوجین در مورد چگونگی تقسیط و پرداخت مهریه توافق کرده اند باید بدانند که بعد از صدور رای طلاق، حق اعتراض و یا درخواست تغییر در نحوه پرداخت را ندارند.
  • در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه توسط زوج، زوجه نمی تواند برای ممنوع الخروج او از کشور اقدام کند.
  • در صورتی که مهریه بیش از 110 سکه باشد و زوج نیز اقساط آن را به موقع پرداخت نکند امکان اقدام برای حکم جلب زوج وجود ندارد ولیکن می تواند با کمک بهترین وکیل اصفهان برای توقیف مال یا یک چهارم از حقوق او از طریق مراجعه به دادگاه اقدام نماید.
  • زوجین می توانند برگه های رسید مهریه را در زمان ثبت طلاق از دفترخانه دریافت کنند و بعد از پرداخت هر کدام ازاقساط مهریه، زوجه یکی از برگه ها را مبنی بر پرداخت قسط مهریه در زمان مقرر به زوج تحویل دهد. قابل ذکر است که این برگه های رسید قابل ارائه و استناد در دادگاه هستند.

نحوه پرداخت مهریه قسطی در طلاق توافقی

پرداخت و یا عدم پرداخت کل مهریه در طلاق توافقی هیچگونه ارتباطی با استطاعت مالی مرد نداشته و زوجین در این مورد تصمیم گیری کرده و با هم به توافق می رسند. به عنوان مثال مرد از توان مالی کافی برای پرداخت کل مهریه برخوردار می باشد ولیکن زن در قبال دریافت حق طلاق، مهریه خود را به صورت کامل به او می بخشد که این مورد کاملا قانونی بوده و بعد از بخشش مهریه، مرد هیچ دینی در قبال مهریه ندارد.

لازم است که بدانید در طلاق از طرف مرد، دادگاه به منظور حمایت از حقوق زن، سختگیرانه تر عمل کرده و حتی ممکن است با درخواست تقسیط مهریه از سوی مرد موافقت نکند و یا این که اقساط سنگینی را برای او در در نظر بگیرد. ولی در طلاق توافقی دادگاه براساس آنچه که میان زوجین توافق شده عمل کرده و بعد از صدور حکم طلاق امکان اعتراض برای هیچکدام از زوجین وجود ندارد.

نحوه پرداخت مهریه قسطی در طلاق توافقی

در طلاق توافقی مهریه چگونه قسط بندی می شود؟

همانطور که پیشتر نیز گفتیم تعیین پیش قسط و تعداد اقساط مهریه و حتی نحوه پرداخت آن در طلاق توافقی براساس تفاهم میان زوجین می باشد. به این معنا که زوجین خود در این موردتصمیم گیری می کنند و دادگاه نیز توافق آن ها را قبول کرده و براساس آن حکم نهایی را صادر می کند.

ذکر این نکته نیز لازم است که در طلاق یک طرفه امکان اعتراض در اقساط مهریه وجود دارد و هر کدام از زوجین می توانند با کمک یکی از وکلای متخصص وکیل چی، نسبت به صدور حکم اعسار اعتراض کنند. اعتراض به این حکم بدین صورت است که اگر مرد در دادگاه تجدیدنظر اعلام کند که توانایی پرداخت اقساط تعیین شده را ندارد باید دلایل قابل اثبات برای عدم توانایی مالی خود در تامین اقساط را به این دادگاه ارائه دهد و اگر زن به اقساط مهریه اعتراض داشته باشد باید مدارکی را دال بر دارایی و توانایی مالی مرد به دادگاه ارائه دهد.

در طلاق توافقی زوجین با آگاهی کامل برای قسط بندی مهریه و نحوه پرداخت آن تصمیم گیری می کنند و توافقنامه کتبی خود را که دیگر مسائل مالی و غیر مالی نیز در آن ذکر شده و به امضای رسمی طرفین رسیده به دادگاه خانواده تقدیم می کنند.

اگر هر کدام از زوجین بعد از گذشت مدتی ازطلاق توافقی، برای اقساط مهریه براساس توان مالی خود اعتراض کنند دادگاه اعتراض را قابل قبول ندانسته و مبنا را همچنان بر توافق اولیه زوجین قرار می دهد. به عنوان مثال اگر مرد بعد از گذشت مدتی ادعا کند که دچار ورشکستگی مالی شده و توانایی در انجام تعهد خود را ندارد دادگاه با بیان این که توافقنامه طلاق توفقی غیر قابل اعتراض است درخواست مربوطه را رد می کند.

در طلاق توافقی مهریه چگونه قسط بندی می شود؟

کلام آخر

در حالت کلی مسئله مهریه در زمان طلاق بسیار مهم بوده و زوجین لازم است که در این زمینه از اطلاعات حقوقی و قوانین مربوط به مهیره مطلع باشند و در طلاق توافقی بهتر است بعد از مشورت با یکی از وکلای متخصص در سایت وکیل چی در این زمینه با همسر خود به توافق برسند. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4708

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.